چگونه اسکرین شات بگیریم

bagheri.mry
اسکرین شات گرفتن از صفحه ی گوشی، کاری ساده و گاهی بسیار ضروری است. اگر به تازگی مدل جدیدی از گوشی موبایل را خریداری کرده یا به سراغ برند جدیدی رفته باشید، با سوال "چگونه اسکرین شات بگیریم؟" مواجه خواهید شد.

اسکرین شات گرفتن از صفحه ی گوشی، کاری ساده و گاهی بسیار ضروری است. اگر به تازگی مدل جدیدی از گوشی موبایل را خریداری کرده یا به سراغ برند جدیدی رفته باشید، با سوال “چگونه اسکرین شات بگیریم؟” مواجه خواهید شد.

از آنجایی که این کار ساده، در مدل های مختلف گوشی و برندهای مختلف، به روشی متفاوت انجام می شود، مروری داشته ایم بر تمامی روش ها و پاسخ به این پرسش که چگونه اسکرین شات بگیریم.

اگر سیستم عامل گوشی شما اندروید است؛

در ابتدای باید بگوییم که برای استفاده کردن از روش هایی که در ادامه برای اسکرین شات گرفتن آمده است، نسخه اندروید شما باید بالاتر از 2.3 باشد. در غیر این صورت از امکانات داخل اندروید قادر به استفاده برای اسکرین شات گرفتن نخواهید بود و ناچار هستید یک برنامه جانبی نصب کنید.

در گوشی های سونی، با فشردن دکمه پاور، منویی ظاهر می شود که یکی از گزینه های آن مربوط به اسکرین شات گرفتن است. مانند آنچه که در شکل زیر میبینید؛

تنها با انتخاب گزینه Take screenshot تصویری از صفحه ی گوشی در گالری شما ذخیره می شود.

در گوشی های سونی، اچ تی سی و یا ال جی، به شرطی که نسخه اندروید آنها بالاتر از 4 باشد، برای گرفتن اسکرین شات کافیست دکمه پاور و دکمه پایین ولوم را همزمان فشار دهید. اسکرین شات گرفته شده از صفحه گوشی شما به طور اتوماتیک در گالری گوشی ذخیره می شود و می توانید با رفتن به گالری، پوشه ی مربوط به اسکرین شات ها را مشاهده کنید.

در گوشی های سامسونگ که اندروید 4 به بالا دارند، روش فوق عمل نکرده و به جای دکمه های ذکر شده، باید به طور همزمان دکمه پاور و دکمه Home (دکمه اصلی وسط گوشی) را فشار دهید و چند لحظه نگه دارید.

در بیشتر گوشی های جدید سامسونگ، روشی بسیار ساده تر از آنچه گفته شد برای چگونه اسکرین شات گرفتن وجود دارد. در این گوشی ها، کافیست دست خود را به صورت کاراته ای بگیرید و و روی صفحه بکشید، جوری که انگار می‌خواهید غبار را از صفحه پاک کنید. در این هنگام یک صدای چیلیک خواهید شنید و عکسی از صفحه گوشی شما گرفته شده و در قسمت نوتیفیکیشن هم به شما اعلام می‌شود. چند بار تلاش کنید تا دستتان بیاید.

اگر دست خود را روی صفحه کشیدید و اسکرین شات گرفته نشد، شاید نیاز باشد در قسمت تنظیمات این امکان را فعال کنید.

1. به قسمت تنظیمات گوشی خود بروید.

2. در قسمت Device، به قسمت Motions and Gestures بروید.

3. گزینه Palm Swipe to Capture یا Palm Motion را فعال نمایید.

4. به صفحه ای که می‌خواهید عکس بگیرید بروید.

5. به روشی که توضیح داده شد اسکرین شات بگیرید.

اگر گوشی شما از سری گوشی های قدیمی سامسونگ است، مانند شکل زیر باید ابتدا دکمه‌ی سمتِ راست گوشی را دو تا سه ثانیه نگاه دارید و بعد هم‌زمان پس از سه ثانیه، دکمه‌ی Home را یک فشار کوچک دهید.

کسانی که از قلم نوری در گوشی های سامسونگ استفاده می کنند به راحتی می توانند با نگه داشتن نوک قلم بر روی صفحه مورد نظرشان و انتخاب گزینه Screenshot از گوشی خود عکس بگیرند.

ثبت اسکرین شات به صورت طوماری یا دنباله دار در گلکسی S8

برای ثبت اسکرین شات به صورت دنباله دار و یا طوماری شما باید در گلکسی S8 به قسمت Advanced settings رفته و گزینه Smart capture را فعال کنید. برای گرفتن این نوع از اسکرین شات به روش زیر عمل می شود:

ابتدا در Advanced settings گزینه Smart capture را فعال کنید.

از هر روشی که می خواهید از صفحه نمایش خود عکس بگیرید.

بعد از گرفتن اسکرین شات، باید در قسمت بالایی گزینه Scroll capture را لمس کنید.

با لمس کردن این گزینه گوشی هوشمند به شما این امکان را می دهد تا از هر صفحه دیگری که می خواهید اسکرین شات گرفته و به اسکرین شات قبلی خود متصل کنید.

چگونه در گلکسی S8 اسکرین شات را به صورت بیضی، مربع و یا حتی با فرمت GIF بگیریم؟

یکی از قابلیت های جدید گلکسی S8 که بسیار جالب نیز است گرفتن تصویر از صفحه نمایش به روش های مختلف و با اشکال متفاوت است. برای استفاده از این قالب ابتدا باید از منو زیر به صورت مشخص شده عمل کرد:

ettings > Display > Edge screen > Edge panels.

به صفحه ای که می خواهید از آن اسکرین شات بگیرید بروید.

Edge panel را باز کنید و گزینه Smart select را انتخاب کنید.

سپس یکی از فرم های پیشنهاد شده را انتخاب کنید.

سپس محیط مورد نظر خود را انتخاب کرده و با انتخاب کردن تائید تصویر شما به صورت یک فرم ثبت می شود.

اگر سیستم عامل گوشی شما IOS است؛

اگر از کاربران برند مشهور اپل هستید و در یک آیفون یا آیپاد می خواهید اسکرین شات بگیرید، می توانید با فشردن همزمان دکمه پاور و دکمه Home این کار را انجام بدهید.

اگر سیستم عامل گوشی شما windows phone است؛

در این سیستم عامل نیز، نسخه ویندوزفون تعیین کننده است.

اگر از نسخه ویندوزفون 8 استفاده می کنید، با نگه داشتن دکمه پاور و دکمه Strat، قادر به تهیه اسکرین شات از صفحه ی گوشی خود خواهید شد.

برای اسکرین شات گرفتن در ویندوزفون 8.1 باید کاملا مخالف اندروید عمل کنید. یعنی با فشردن همزمان دکمه های پاور و دکمه بالای ولوم، اسکرین شات از صفحه ی گوشی شما تهیه شده و قابل نگهداری است.

چگونه در ویندوز اسکرین شات بگیریم؟

حتما بارها و بارهای برای خیلی از افراد پیش آمده است که می خواهند در لحظه ای خاص از صفحه نمایس خود عکسی بگیرند حال شاید این تصویر یک نقشه باشد و یا یک عکس درون مانیتور، ترفند مذکور تنها بر روی ویندوز و البته تمامی ویندوزها قابل اعمال است. برای شروع کار ما یک صفحه را که صفحه مورد نظر شما تصور می کنیم انتخاب می نماییم.

مراحل کار:

۱- صفحه ای که مورد نظر دارید را به نمایش می گذارید.

۲- بر روی کلید Print Screen روی کیبورد کلیک کنید.

3 – برنامه Paint (نقاشی) را باز کنید و با راست کلیک گزینه Paste را فشار دهید.(از کلید تر کیبی Ctrl+V نیز میتوانید استفاده کنید)

4 – بر روی کلوشه Save as کلیک کرده و نام , نوع فرمت عکس و مکان ذخیره سازی را مشخص کرده و Save را بزنید.

تمام اسکرین شات شما از تصویر مانیتور گرفته شده است و از آن استفاده کنید.

در ویندوزهای 8، 8.1 و ویندوز 10 روشی آسان تر برای گرفتن اسکرین شات وجود دارد.

می توانید با فشردن همزمان دکمه های Windows + Prtscn (Print Screen) در صفحه کلید، به مدت ۱ ثانیه نور صفحه نمایش کم می شود که بدین معنی است که اسکرین شات با موفقیت گرفته شده است.

در لپ تاپ ها نیاز است برای گرفتن اسکرین شات همزمان کلید fn هم همراه با کلید های بالا فشار دهید.

اسکرین شات گرفته شده به طور خودکار در مسیر زیر ذخیره شده است؛

C:UsersYour-PCPicturesScreenshots

اگر هدف شما تهیه اسکرین شات از کل صفحه نبوده و تنها به تصویر قسمتی از صفحه نیاز دارید، می توانید از نرم افزار Snipping tool که جزو برنامه های خود ویندوز است، استفاده کنید. برای این منظور؛

1. در ویندوز بر روی منوی استارت کلیک کنید و سپس همچون تصویر زیر در قسمت جستجو ” snipping tool” را تایپ کنید و سپس اینتر را بزنید

2. بر روی قسمت New کلیک کنید.

3. باید محدوده مورد نظر برای ساخت اسکرین شات را با موس تعیین نمائید.

4. حال می توانید اسکرین شات گرفته شده را با کلیک بر روی دکمه ذخیره، ذخیره نمائید.

گرفتن اسکرین شات در تلگرام

در نسخه های اولیه تلگرام، اسکرین شات بدون هیچ محدودیتی امکان پذیر بود و کاربران در مواقع نیاز می توانستند با روش هایی که در بالا برای انواع گوشی و تبلت و کامپیوتر و لپ تاپ گفته شد، اسکرین شات مورد نیاز خود را تهیه کنند. اما با ارائه نسخه های جدیدی از تلگرام، این قابلیت به صورت پیش فرض غیر فعال شد و زمانی که اقدام به گرفتن اسکرین شات کنید، با پیام “Unable to capture screenshot. Prevented by security policy” مواجه خواهید شد. این پیام به معنای محدود شدن شما در گرفتن اسکرین شات از تلگرام بر مبنای قوانین امنیتی است. اما خبر خوش این است که با اعمال تغییرات ساده ای در تنظمات تلگرام خود، به راحتی قادر به تهیه اسکرین شات خواهید بود. در ادامه با ما همراه شوید؛

غیر فعال شدن امکان تهیه اسکرین شات از صفحات تلگرام، با فعال شدن قابلیت Passcode یا همان تعیین رمز عبور برای اپلیکیشن تلگرام رابطه مستقیمی دارد. برای فعال کردن مجدد امکان تهیه اسکرین شات، در تلگرام مراحل زیر را انجام دهید؛

1. ابتدا از منوی اصلی برنامه تلگرام به بخش تنظیمات یا همان Settings مراجعه کنید.

2. در لیست تنظیمات ارائه شده گزینه Privacy & Security را لمس کنید.

3. حال گزینه Passcode Lock را انتخاب کنید. به احتمال زیاد این گزینه در برنامه تلگرام شما فعال است (فعال بودن این گزینه منجر به قفل گذاری برنامه تلگرام می‌شود).

4. هنگامی که به تنظیمات بخش Passcode Lock مراجعه کردید با محیطی شبیه به عکس زیر مواجه خواهید شد. تنها کاری که باید بکنید این است که گزینه Allow Screen Capture را فعال نمایید.

5. از برنامه تلگرام خارج شده و بار دیگر آن را اجرا کنید. اکنون قادر به تهیه اسکرین شات از برنامه تلگرام نیز خواهید بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ