کاهش تعرفه بیهوشی سال 96

پانته آ توتونپیان
کاهش تعرفه بیهوشی سال 96 یکی از چالش برانگیزترین اخبار هفته ی اخیر بود.

کاهش تعرفه بیهوشی سال 96 یکی از چالش برانگیزترین اخبار هفته ی اخیر بود.

کاهش تعرفه بیهوشی سال 96

چالش این روزهای نظام سلامت کاهش تعرفه بیهوشی است.تا جایی که متخصصان اعلام کردند خدمات خود را کاهش می‌دهند.کاهش تعرفه بیهوشی در تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی سال 96 با تاخیر سه ماهه در آخرین روزهای بهار و مدتی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می رفت که خود به چالشی مهم در حوزه سلامت تبدیل شود، صدای اعتراض جامعه پزشکی به علت این تاخیر از گوشه و کنار شنیده می شد تا اینکه هیات دولت سرانجام با پیشنهاد شورای عالی بیمه در واپسین روزهای خرداد 96 و درست در شامگاه 28 خرداد، این تعرفه ها را برای سال 96 تصویب کرد.
مسئله جدیدی بود که مدیریت نظام سلامت کشور را وارد چالش جدیدی کرد، کاهش تعرفه برخی خدمات پزشکی از جمله کاهش تعرفه خدمات متخصصان بیهوشی که بعدا اعلام شد، حدود 25 درصد کمتر شده است.
رییس سابق انجمن پزشکی اعلام کرد گر چه متخصصان بیهوشی به کاهش تعرفه بیهوشی  اعتراض دارند اما نباید بیماران و خدمات رسانی به مردم را وسیله رسیدن به اهداف خود قرار دهند و در هیچ شرایطی نباید خدمات رسانی به مردم مختل شود.

اعتراض به تعرفه های بیهوشی سال 96

دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: متخصصین داخلی از تعرفه های اعلامی ناراضی هستند.

وی با اشاره به نارضایتی برخی حرف پزشکی از تعرفه های سال ۹۶، افزود: در حالی که مالیات پزشکان در طول دو سه سال اخیر بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است، رشد ۵ درصدی تعرفه آن هم برای برخی رشته های پزشکی، نمی تواند منصفانه باشد.

خسرونیا بر ضرورت رعایت عدالت در سلامت تاکید کرد و گفت: در حال حاضر متخصصین داخلی، پزشکان عمومی، پزشکان اطفال و برخی حرف پزشکی، از تعرفه های پایینی برخوردارند که حتی مخارج مطب را هم تامین نمی کند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، افزود: عدم تعادل بین هزینه ها و درآمد پزشکان، باعث شده تا گاهی اوقات، عطای کار طبابت را به لقایش ببخشند و سراغ کار دیگری بروند.

در همین حال، دکتر اتابک نجفی دبیر انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، از خلف وعده ستاد سلامت دکتر روحانی در قبل از انتخابات ۲۹ اردیبهشت گلایه کرد و گفت: ما از ابتدا هم مخالف هر گونه کاهش تعرفه بودیم و این موضوع را رئیس ستاد سلامت دکتر روحانی، قبل از انتخابات منتفی دانسته و قول داده بود که هیچ گونه تغییری در تعرفه ها ایجاد نخواهد شد.

وی با بیان این مطلب که جامعه متخصصین بیهوشی روی قول ایشان حساب کرده بودند، افزود: متاسفانه بعد از انتخابات، با بد قولی و بد عهدی دوستان مواجه شدیم.

نجفی با عنوان این مطلب که در حال حاضر هم تعرفه های بیهوشی به شکل غیرقانونی توسط بیمه ها کم می شود، گفت: متاسفانه بیمه ها از پرداخت برخی کدهای بیهوشی برای بیماران بدحال و ریکاوری که صد درصد مسئولیت آنها با متخصصین بیهوشی است، خودداری می کنند.

به گفته دبیر انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران، در تمام دنیا متخصصین بیهوشی به خاطر حساسیت شغلی و استرس زا بودن این حرفه، جزو پردرآمدهای حرف پزشکی هستند. اما در ایران، به خاطر پایه گذاری اشتباه، درآمد متخصصین بیهوشی خیلی پایین است.

نجفی با انتقاد از نفوذ برخی رشته های پزشکی در تصمیمات وزارت بهداشت، افزود: متاسفانه متخصصین بیهوشی چون نماینده ای در وزارتخانه ندارند، همواره مظلوم واقع شده اند.

وی با عنوان این مطلب که جامعه متخصصین بیهوشی کشور از کاهش تعرفه ها ملتهب است، گفت: اگر مسئولین مربوطه در وزارت بهداشت ثابت کردند که این کاهش تعرفه منطقی بوده است، می پذیریم. در غیر این صورت، باید تعرفه بیهوشی اصلاح شود، چون ضرر آن متوجه سیستم درمان و بیمه ها خواهد شد.

البته همه متخصصان بیهوشی کشور در روش اعتراض هم نظر نیستند و نوعی دو دستگی در بین آنان دیده می شود به عنوان مثال محمد مهدی قیامت، رئیس سابق انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه و از پیشکسوتان این رشته گفته است که گر چه متخصصان بیهوشی به تعرفه ها اعتراض دارند اما نباید بیماران و خدمات رسانی به مردم را وسیله رسیدن به اهداف خود قرار دهند و در هیچ شرایطی نباید خدمات رسانی به مردم مختل شود.
اعتراض متخصصان و دستیاران بیهوشی به کاهش تعرفه های این خدمات این رشته ادامه داشت که ایرج حریرچی در نشست خبری خود اعلام کرد: در جریان کاهش تعرفه‌های برخی رشته‌های خاص هستیم. بیش از یک سال است که در این مورد بحث‌هایی می‌شود اما در نهایت نظر دبیرخانه شورای عالی بیمه و دولت بر این بوده است.

قائم مقام وزیر بهداشت تاکید کرد: تعرفه صرفا به معنی ارزشگذاری و مقایسه خدمات یک فرد با فرد دیگر نیست، بلکه یک ابزار سیاستگزاری است.
اکنون با بالاگرفتن اعتراض جامعه بیهوشی کشور، این نکته که چه کسی و کدام دستگاه خواهان کاهش تعرفه خدمات بیهوشی بوده است، در فضای مجازی و برخی رسانه ها بالا گرفته است برخی رسانه های مجازی به نقل از معاون سازمان بیمه سلامت نقل کرده اند که درخواست کاهش تعرفه های پزشکی را وزارت بهداشت به شورای عالی بیمه ارسال کرده بود، موضوعی که خیلی زود با انتشار تکذیبیه آناهیتا کشاورزی، معاون سازمان بیمه سلامت مواجه شد.
معاون سازمان بیمه سلامت در مطلبی که همین امروز-یکشنبه- در رسانه ها منتشر شد، نوشت: چندی پیش در فضای مجازی و کانال های غیر رسمی اخباری مبنی بر « افشاگری معاون بیمه خدمات سلامت از پشت پرده های تعرفه خدمات پزشکی» منتشر شده که آن را تکذیب می کنم و به اطلاع می رسانم روند تصمیم سازی در مورد تعرفه های سالانه، با بررسی های کارشناسی و ارائه پیشنهادها به دبیرخانه شورای عالی بیمه آغاز می شود که متشکل از نمایندگان سازمان های بیمه گر پایه، نظام پزشکی ،سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت و وزارت رفاه است.

وی ادامه داد: از آنجا که منابع حوزه بیمه سلامت محدود است و از سوی دیگر بیش از ٩٥ درصد منابع توسط دولت اختصاص می یابد، لذا بیمه ها موظف شدند تا متناسب با منابع، مصارف را تعریف کرده و پیشنهادهای لازم را در جهت خرید خدمات در راستای ایجاد تعادل منابع- مصارف اعلام کنند.
کشاورزی تاکید کرد: با توجه به تصویب منابع برای سال ٩٦ معادل هزینه های سال ٩٥ برای سازمان بیمه سلامت، چاره ای به جز پیشنهاد کاهش تعرفه ها از سوی سازمان های بیمه گر نبود، چون تجربیات سه سال اخیر نشان می دهد، اجرای سایر روش های کنترل تقاضای القایی و مدیریت هزینه ها نظیر پیاده سازی راهنماهای بالینی، تغییر نظام پرداخت در بیمارستان ها، پیاده سازی نظام ارجاع و پزشکی خانواده و سایر راهکارهای پیش رو، نیاز به بسترسازی و صرف مدت زمانی بیش از یکسال خواهد داشت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ