سامانه چک صیاد چیست؟

پانته آ توتونپیان
چک صیاد و سامانه چک صیاد از 29 شهریور ماه در بانک ها موجود است.

چک صیاد

چک صیاد از ٢٩ شهریور دربانک ها موجود است. چک صیاد به رنگ گلبهی طراحی شده است. به گفته معاون بانک مرکزی چک های قدیمی تا ١٥ اردیبهشت ٩٥ اعتبار دارند. چک هایی که بعد از ٢٨ شهریور صادر می شوند هنوز اعتبار دارند. 

چک صیاد چیست؟

‎بانک مرکزی در خصوص ویژگی بارز سامانه صیاد گفت: ویژگی بسیار مهم سامانه صیاد این است که یک شماره منحصر به فرد بر روی هر برگ چک درج می شود که دریافت کننده چک می تواند این رقم را به سامانه پیامکی بانک مرکزی ارسال کند و در همان لحظه از سوء سابقه  صاحب چک مطلع شود .
‎وی افزود: اگر مشکلی وجود داشته باشد همان لحظه گیرنده پیامک مطلع می شود و می تواند قبل از اینکه چک را دریافت کند معامله را قطعی نکند، این موضوع اطمینان نسبی به افراد می دهد که اصالت چک اطمینان بخش است و  ضمن آنکه وضعیت صاحب چک استعلام شده است.

یکسان شدن شکل چک ها به دلیل اعتبار بخشیدن به چک ها می باشد. از این به بعد هر بانک دسته چک مخصوص به خود را نخواهد داشت.زین پس تمام چک ها با یک شکل و اندازه و به رنگ گلبهی می باشند.سامانه صیاد چک از از ابتدای درخواست دسته چک تا مرحله نقد شدن آن را تحت کنترل داشته و مشکلات موجود را حل می‌کند و به عبارتی عاملی برای بازگشت اعتبار به چک خواهد بود.
سامانه صیاد چک  به دنبال پیگیری موضوع ساماندهی وضعیت چک از سال ۱۳۹۴ و با طراحی سامانه ملی چکاوک مورد توجه بوده و در نهایت با هدف اعتبارسنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته چک پیش از صدور و استعلام وضعیت عملکرد صادرکننده چک توسط گیرنده آن و همچنین استانداردسازی و ویژگی‌های امنیتی برگه چک طراحی شده است. 
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایسامانه صیاد امکان استعلام اطلاعات مربوط به صادرکننده چک خواهد بود به طوری که با اجرایی شدن آن هشداری برای صادرکنندگان چک‌های بلامحل به شمار می‌رود.
در رابطه با امنیت این دسته چک‌ها نیز باید یادآور شد که به طور ویژه‌ای استانداردسازی شده و از امنیت قابل توجهی برخوردار است.

ناصر حکیمی اعلام کرده است  این طرح با همت کارشناسان بانک مرکزی برای رفع مشکلات مردم ، جلوگیری از جعل ، اعتبار سازی یکپارچه انجام شده است. در این جلسه اعضای شورای پول و اعتبار ضمن تقدیر و تشکر از بانک مرکزی  به منظور طراحی و اجرایی کردن سامانه صیاد تاکید کردند این اقدام  گامی موثر در راستای شفافیت اطلاعاتی در زمینه چک است که خوشبختانه امروز شاهد به ثمر نشستن تلاش های مجموعه بانک مرکزی در این راستا هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ