ژل رویال چیست

ژل رویال را تا به الان حتما شنیده اید. باید بدانید که این ژل از موم عسل گرفته می شود. در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

از دیرباز تا به امروز از زنان گرفته تا مردان همیشه به دنبال راهی بودند و هستند که یا روند پیری را در خود کم کنند و یا چیزی را بیابند که نامش را اکسیر جوانی بگذارند.  در تمامی متون از عسل و محصولاتی که با آن تولید می شود به عنوان یک ماده خوراکی بسیار سالم و مفید یاد شده است که امروزه بیشتر از همیشه از آن استفاده  می شود. ژل رویال نیز یکی از محصولات عسل می باشد که از آن به عنوان اکسیر جوانی یاد شده است در ادامه خواهید خواند که ژل رویال چیست و با طریقه مصرف آن آشنا می شوید.

ژل رویال چیست ؟

ژل رویال نوعی ماده غذایی است که توسط زنبورهای عسل تهیه می‌شود و معمولاً همه لاروها در سه روز اول زندگی از ژل رویال تغذیه می‌کنند، اما این جیره غذایی از روز چهارم تغییر می‌کند و جای آن را مخلوطی از عسل و گرده می‌گیرد، و تنها ملکه تا آخر عمر از ژل رویال تغذیه می‌کند وبه نظر می‌رسد که این نوع غذا باعث به وجود آمدن اختلافات اساسی بین زنبورهای ماده و ملکه می‌گردد به طوری که طول مدت زندگی ملکه بیش از پنجاه و دو برابر طول زندگی زنبورهای کارگر است واز لحاظ حجم نیز ملکه دو تا سه برابر کارگرها می‌باشد.

ژل رویال توسط زنبورهای پرستار تولید می‌شود واین زنبورها در روز ششم زندگی اقدام به ترشح شاه‌انگبین می‌کنند که در حقیقت مایعی سفید رنگ است که در تغذیه لاروها و به ویژه ملکه به کار می‌رود. اما این ترشحات در روز دوازدهم قطع می‌گردد و لاروهای پرستار این وظیفه را به نسل دیگری از لاروها که سن آن‌ها کمتر است می سپارند .

زنبورهای کارگر دارای دو غده بر روی سر خود می‌باشند بنام غدد زیرحلقی که توانایی تولید این ماده را از سن ۱۰ الی ۱۵ روزگی دارند. رنگ ژل رویال از سفید شیری تا زرد روشن بوده و ترش مزه می‌باشد. ملکه در زمان زندگی تنها با ژله رویال تغذیه می‌شود. تمامی لاروها در سه روز اول لاروی با این ماده تغذیه شده و بعد از ۳ روزگی آن‌هایی که قرار است تبدیل به کارگر شوند با عسل و گرده تغذیه شده و آن لاروی که قرار است به ملکه تبدیل شود فقط با ژله رویال تغذیه شده. ژل رویال زود فاسد می‌شود و باید بعد برداشت مصرف شود.

ژل رویال به صورت قرص و خشک شده در آمریکا موجود می‌باشد. ژل رویال دارای ویتامین‌های آ، سی، ای و دی به ویژة ب۱۲، ب۶، ب۲ و ب۱ می‌باشد.

این ماده از دو جفت غده هیپوفارین موجود در طرفین سر زنبوران کارگر جوان ترشح می شود و با بزاق دهان آنها مخلوط می گردد. این ژل، خمیری شکل با رنگ تقریبا سفید تا زرد کمرنگ و طعمی تند و زننده است. این ماده مغذی تا سه روز مورد استفاده همه لاروها قرار میگیرد ولی زنبور ملکه به طور دائم از این ماده تغذیه می شود. بدون ژل رویال هیچ لاروی قادر به رشد نیست و این ماده، ملکه را قادر می سازد که در روزهای تخم ریزی در شبانه روز بیش از 2500 تخم بگذارد که وزن این مقدار بیش از وزن خود ملکه است. همچنین ملکه زنبور عسل به واسطه استفاده از این ماده مغذی حدود 5 تا 6 سال عمر می کند در حالی که زنبور های کارگر در فصول فعالیت خود (بهار و تابستان) حدودا در کمتر از 14 تا 24 روز از فعالیت خود میمیرند.

لارو چیست ؟

کِرمینه یا لارو به نوزاد کرمی‌شکل حیواناتی که دگردیسی کامل دارند (مانند حشرات و دوزیستان) گفته می‌شود. شکل آن هیچ شباهتی به حشره بالغ نداشته و از نظر دگردیسی تغییرات فیزیولوژیکی وریخت‌شناختی قابل توجهی را متحمل می‌شود.

در کرمینه معمولاً سه قسمت سر، سینه و شکم مشخص هست. از نظر محیط زندگی و رژیم غذایی لاروها فوق العاده متنوع هستند. حشرات در مرحله کرمینه‌ای دارای قدرت تغذیه و تخریب فراوان هستند. لاروهای نوزاد که از تخم خارج می‌شوند اغلب بلافاصله شروع به تغذیه می‌کنند ولی گاهی تا مدتی از تغذیه خودداری می‌کنند. لارو حشرات هنگام تغذیه رشد و نمو کرده، ازدیاد حجم پیدا می‌کنند و سپسپوست‌اندازی می‌دهند. فاصلهٔ میان دو پوست‌اندازی را یک سن (Instar) لاروی می‌گویند. تعداد بارهای پوست‌اندازی در گونه‌های مختلف، متفاوت ولی برای یک گونه معمولاً ثابت است مگر در موارد استثنایی که تحت تأثیر گرما و رطوبت و سایر شرایط خارجی ممکن است تعداد آن متغیر باشد.

از شاخص‌ترین حشرات در این باره می‌توان به خانواده‌های پروانه‌ها، سوسک‌ها و دوبالان (مگس‌ها) اشاره کرد.

خواص فیزیکی ژل رویال

ژل رویال ماده ایست ژلاتینی سفید مایل به زرد روشن،کلوئیدی و چسبناک با بوی خاص که هنگام حل شدن کمی کف تولید می کند وPH  آن اسیدی می باشد.

تجزیه شیمیایی ژل رویال حضور مواد زیر را در آن اثبات کرده است:

• آب (بیشترین مقدار)

•کلاژن

•کربوهیدرات

• پروتئین (قسمت عمده آن آلبومین و گلبولین است)

• اسید های آمینه ضروری که 8 نوع آن در این ژل موجود است.

• از جمله اسید های چرب غیر اشباع موجود در آن می توان به 1- هیدروکسی 2- دکنوئیک اسید (HAD10) اشاره نمود که تنها درطبیعت در ژل رویال دیده شده و خواص اعجاب انگیزی را در بر دارد.

•استیل کولین

•مواد معدنی همچون کلسیم، آهن، سیلیسیوم، فسفر

•ویتامین های گروه B9,B12,B1,B2,B3,B5,B6,B7,B8,A,C,E.

چگونگی تولید ژل رویال

این ماده از دو جفت غده هیپوفارین موجود در طرفین سر زنبوران کارگر جوان ترشح می شود و با بزاق دهان آنها مخلوط می گردد. این ژل، خمیری شکل با رنگ تقریبا سفید تا زرد کمرنگ و طعمی تند و زننده است. این ماده مغذی تا سه روز مورد استفاده همه لاروها قرار میگیرد ولی زنبور ملکه به طور دائم از این ماده تغذیه می شود. بدون ژل رویال هیچ لاروی قادر به رشد نیست و این ماده، ملکه را قادر می سازد که در روزهای تخم ریزی در شبانه روز بیش از 2500 تخم بگذارد که وزن این مقدار بیش از وزن خود ملکه است. همچنین ملکه زنبور عسل به واسطه استفاده از این ماده مغذی حدود 5 تا 6 سال عمر می کند در حالی که زنبور های کارگر در فصول فعالیت خود (بهار و تابستان) حدودا در کمتر از 14 تا 24 روز از فعالیت خود میمیرند.

خواص درمانی ژل رویال

 مطالعات وسیعی از سال 1835 میلادی بر روی این ماده اعجاب انگیز صورت گرفته و خواص درمانی متعدد آن را به اثبات رسیده است که به برخی از آنها اشاره میشود:
 

        میکروب کشی: ژل رویال به دلیل داشتن اسید چرب غیر اشباع (HAD10) ضد باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس، اشرشیاکلی، سالمونلا تیفی (عامل حصبه) عمل میکند. همانطور در درمان عفونت های ویروسی که مجاری تنفسی را درگیر می کند موثر است. در ژل رویال پروتئین قوی میکروب کشی بنام (Riyalisin) وجود دارد که اثر قوی بر ضد باکتری های گرم مثبت دارد.

        جلوگیری از آلزایمر:در هر گرم ژل رویال یک میلی گرم استیل کولین وجود دارد. استیل کولین ماده مورد نیاز در انتقال پیام های عصبی در بدن انسان است. این ماده در درمان و جلوگیری از آلزایمر، رعشه و فراموشی بسیار موثر است و با آن میتوان فعالیت های فکری را افزایش داد.

         جلوگیری از فشار خون:استیل کولین باعث گشاد شدن رگ های خونی نیز شده و موجب کاهش فشار خون در افرادی که از فشار خون بالا رنج میبرند می گردد.

        جلوگیری از تصلب شرائین:سخت شدن سرخرگهای قلب که با افزایش سن و افزایش کلسترول خون در بدن انسان ایجاد می شود و (HAD10) موجود در ژل رویال با کاهش ذخیره کلسترول در دیواره سرخرگ باعث کاهش فشار خون میگردد بنابراین از تصلب شرائین پیشگیری می کند.

        جوانی و شادابی پوست و ضد پیری:کلاژن، لسیتین، تیامین و ویتامین های A,C,D,Eموجود در ژل رویال برای پوست بسیار مفید است.کلاژن، موجب اتصال بافت به یکدیگر شده و از چروک خوردن پوست جلوگیری می کند. همچنین طول عمر سلولها را نیز افزایش میدهد ضمنا اثر ضد التهابی ژل رویال در روند بهبود زخمهای پوستی نیز موثر است.

        ضد سرطانی:ماده (HAD10) به ژل رویال خاصیت ضد سرطانی بخشیده است. همچنین از طریق خاصیت ضد فعالیت استروژن، این ژل مانع رشد سلولهای سرطانی در سرطان پستان میشود. این ماده میتواند سلول های ایمنی را وادار به تولید مواد و عوامل ضد تومور در بدن کند. از جمله این مواد می توان به عامل نکروز دهنده تومور و اینترفرون گاما اشاره کرد. در مشاهدات آزمایشگاهی افزایش مواد فوق در کشت سلول همراه با ژل رویال تایید شده است.

        این ماده بسیار مغذی، تاثیر خوبی بر بهبود بیماران سرطانی بعد از پرتو درمانی و شیمی درمانی دارد و باعث افزایش سرعت تولید گلبولهای سفید (WBC) در خون میشود.
        بر اساس مشاهدات و تحقیقاتی که تاکنون به دست آمده و همچنین با عنایت به نظر گذشتگان ما در طب سنتی ژل رویال می تواند در تمامی سنین مصرف شود و به عنوان مکمل غذایی مناسب در رژیم غذایی قرار گیرد. البته این ماده اعجاب انگیز به دلیل خواص فوق العاده اش برای افراد بالای 50 سالگی به طور خاص توصیه میشود.

روش مصرف ژل رویال:

مصرف ژل رویال بهترین راه مصرف ژل رویال به صورت زیر زبانی میباشد . به طوری که روزانه ۲ بار و هر بار یک قاشق چای خور ی
کوچک قبل از صبحانه و قبل از خواب مصرف شود کودکان بالای ۳ سال نیز روزی ۲ بار قبل از صبحانه و قبل از خواب نصف قاشق
چای خوری کوچک میل شود ژل رویال را نیز میتوان به صورت مخلوط با عسل مصرف کرد ژل رویال در عسل خراب و فاسد نمی
شود و کاملا خواصش حفظ میگردد و تا ۱ ماه در بیرون از یخچال میتوان آن را نگهداری کرد مقدار مخلوط ژل با عسل. ۱۰۰گرم ژل با
یک کیلو عسل خالص مخلوط گردد و روزی دو بار هر بار یک قاشق غذا خوری قبل از صبحانه و قبل ازخواب میل شود مخلوط ژل و
عسل را نیز میتوانید به صورت زیر زبانی میل نمایید چون مقدار زیاد آن از طریق بزاق دهان زودتر جذب بدن میشود به یاد داشته
باشید جهت کسب نتیجه مطلوب از هر ماده غذایی مصرف زیرزبانی نتیجه بهتر و سریعتر در پی دارد و اکیدا توصیه میشود.

مصارف  ژله رویال:

رویال ژل ازدیربازدرطب سنتی برای مصارف درمانی مختلفی به‌کار گرفته می‌شده است.

 به تأخیر انداختن پیری پوست و افزایش زیبایی مو و ناخن
    کاهش ضعف عمومی و افزایش توان جسمی .
     تقویت کننده نیروی جنسی ، تقویت نطفه
    بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی .
    ترمیم سریع‌تر آسیب‌ها و زخم‌ها .
    تعادل هورمونی و تنظیم عملکرد غدد درون‌ریز .
    افزایش سلامت استخوان‌ها .
    تنظیم فعالیت کبدی .
    کاهش استرس .
    کمک به بهبود ناتوانی جنسی .
    بهبود علائم یائسگی .
    کمک به رفع کم‌خونی، گرفتگی عروق، آسم و خستگی چشم .
    بهبود علائم آرتریت روماتوئید و کاهش التهاب .
    افزایش و تداوم شیر مادران شیرده .
    کمک به رفع افتادگی و چین‌های پوستی ناشی از کاهش وزن و بارداری .
    پیشگیری از بروز افسردگی‌های پس از زایمان .
    کمک به رشد بهتر دستگاه عصبی جنین از سه ماهه سوم بارداری
    سیر جوانی ،راز زیبایی و سلامتی مصرف ژله رویال خالص دردوران بارداری جهت رشد جسمانی و ذهنی کودکان نقش بسیار مهمی دارد. در درمان نازائی و نارسایی های حاملگی مصرف آن به     عنوان یک داروی بسیار موثر توصیه می شود. در کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی در خانواده های نازا که با مصرف منظم ژله رویال بچه دار شده اند در منابع بسیاری گزارش شده است. در زنان با افزایش قابلیت تلقیح و درمردان با افزایش کیفیت اسپرم سبب حاملگی موفق و بچه دار شدن می گردد. در درمان بیماری صرع (غش) یک منبع شفابخش محسوب می شود. در افرادی که بطور مرتب ژله رویال و گرده مصرف نموده اند، کاهش شدت، تعداد حملات و حتی عدم بروز حملات صرع تا چندین ماه در منابع مختلف ذکر شده است. در افراد مبتلا به مرض قند (دیابت) با مصرف مستمر و منظم ژله رویال، کاهش در دریافت انسولین به میزان ۵۰% مشاهده شده است. بنابراین در کنار بهره مندی از اثرات شبه انسولین ژله رویال، کبد کمتر صدمه دیده و از فواید بیشمار ژله رویال نیز استفاده می گردد. در درمان بیماریهای سیستم عصبی مثل فراموشی، پارکینسون و آلزایمر به علت غنی بودن از نظر استیل کولین و فسفولیپیدها بسیار مؤثر می باشد. همچنین به علت دارا بودن مقادیر زیادی از هورمونهای طبیعی، مواد معدنی، ویتامین های B کمپلکس، اسید فولیک و برخی اسیدهای چرب علاوه بر اثرات مفید برروی مغز و سیستم عصبی در کاهش دردهای میگرن، درمان افسردگی، کاهش استرس و بی خوابی های شبانه بسیار مؤثر است. در تقویت سیستم ایمنی بدن طی آزمایشات علمی گسترده تأثیر ژله رویال ثابت شده است. از اینرو در مقابله با انواع سرطان یک آنتی  اکسیدان بسیار قوی بوده و در جلوگیری از تشکیل تومور و پیشرفت آن تأثیر بسزائی دارد. هچنین در بیماران تحت شیمی  درمانی از آسیب های احتمالی کبد و کلیه ها جلوگیری می کند. طی یک تحقیق انجام شده در دانشگاه ناکازاکی ژاپن،حیوانات آزمایشگاهی که با ژله رویال تغذیه شده بودند ۸۵% افزایش در قطر استخوان هایشان مشاهده و استخوان سازی تقویت شده بود. کاهش کلسترول خون به میزان ۵۰%، انرژی زا برای ورزشکاران و افراد پرکار، کاهش دردهای دوران  یائسگی در زنان (منوپوز) و جبران کاهش ترشح تستوسترون (آندروپوز) با عملکرد شبه تستوسترون در مردان، حفظ تعادل
    هورمونی در بدن، افزایش نیروی جنسی، تنظیم فعالیت غده تیروئید، از دیگر ویژگی های مهم ژله رویال می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ