بیوگرافی اردلان سرافراز

اردلان سرافراز شاعر و ترانه سرای 66 ساله ی ایرانی است که در شهرستان داراب از توابع استان فارس دیده به جهان گشود.

بیوگرافی اردلان سرافراز

اردلان سرافراز شاعرو ترانه سرای 66 ساله ی ایرانی است که در شهرستان داراب از توابع استان فارس دیده به جهان گشود. اردلان سرافراز فرزند اول یک خانواده هفت نفره می باشد ودر خانواده ای پرورش یافت که با شعر و شاعری هم غریبه نبودند.مادر اردلان هم در شعر و شاعری دستی داشت.اردلان سرافراز نوشتن را با تشویق مادرش آغاز کرد و اولین بار در سال اول دبیرستان با تشویق استادش به صورت جدی شعر سرود. استاد عبدالرحیم معزی هم استاد دیگر اردلان سرافراز بود که در شعر سرودن اردلان سرافرازنقش چشمگیری داشت.

اردلان سرافراز بعد از گرفتن دیپلم متوسطه ، در رشته روان شناسی و علوم تربیتی مدرسه عالی پارس پذیرفته شد و به تهران آمد و در همین دانشکده فارغ التحصیل شد .

اردلان سرافراز به دلیل بیماری پدرش و داشتن سه برادر و خواهرکوچکتر از خودش و برای گذران زندگی در رادیو ایران و ارکستر جوانان کار خود را به عنوان ترانه سرا آغاز کرد. پس از یک سال به دلایلی رادیو ایران را ترک کرد. پس از ترک رادیو سرفراز ترانه سرودن را به شکل حرفه‌ای آغاز کرد.

اردلان سرافراز شاعر ترانه ی «شب» ابی است که هردوی آنها با این ترانه مشهور شدند. 

ترانه های اردلان سرافراز

در سال 1351 ، هنگامی که اردلان در اردوی سربازی حین تحصیل به سرمیبرد پدرش ، سالار تمام قصّه ها و شعرهایش بی آن که زمانه فرصتی برای آخرین بدرود بگذارد ، بر اثر بیماری سیروز کبدی از خاک به افلاک پَر می کشد و اردلان تنها 24 ساعت دیر می رسد ، زمانی که پدر به خاک سپرده شده است و حسرت آخرین وداع ، بغضی می شود که هنوز راه گلوی او را بسته است . او ناچار شد به زادگاه خود بازگردد آن هم برای سوگواری در غم پدر در راه همین سفر به زادگاه بود که ترانه ی جاده خلق شد. ترانه ای که به خوبی حال او را در آن لحظه توصیف می کند.
همچنین ترانه های دستای تو و چشم من نیز حاصل همان سفر است و اندوه بی پایان او برای از دست دادن پدر. با مرگ پدر ، دنیای شاعرانه ی اردلان سرافراز سخت طوفانی می شود ، چنان که از او شاعری دیگر می سازد . او با اشعار «جادّه» ، «دستای تو» ، «چشم من» ، «دو پنجره» ، «اون منم» ، «گنجشکای خونه» ، «دو راهی» ، «کویر» و…. قصّه رنج ها و اندوه بزرگش را برای مردمش روایت می کند . او حتی امروز نیز صادقانه و بی هیچ آرایه و پیرایه ای ، راوی رنج های خویش است .او ترانه ی غریب آشنا را در ستایش عشق پاک مادرش به پدرش سروده بود که همیشه بی صبرانه منتظر بازگشت همسر به خانه بود.

زندگی کاری اردلان سرافراز

اردلان سرفراز چند سال پس از انقلاب ۱۳۵۷ و در سال ۱۳۶۲، ایران را به مقصد آلمان ترک کرد. مدتی در یک شرکت قاب سازی مشغول به کار شد تا این که با شنیدن صدای نصرالله معین شوق ترانه خواندن را در وی دوباره بیدار کرد. او در طول زندگی در کشورهای مختلفی همچون آلمان، اتریش، یونان، ترکیه، ایتالیا، آمریکا و… روزگار گذرانده‌است و تأثیر حضور در این کشورها و رنج ناشی از غربت در بسیاری از اشعار وی مشهود است. او با خوانندگانی نظیر داریوش، ابی، ستار،هایده، معین و گوگوش بیشترین همکاری را داشته‌است. از جمله خوانندگان دیگری که همکاریهای انگشت شماری با اردلان سرفراز داشته‌اند می‌توان از عارف، فرهاد مهراد، مهستی ، مازیار،لیلا فروهر، سیاوش قمیشی ، و شکیلا یاد کرد. در میان آهنگسازان نیز او با فرید زلاند، سیاوش قمیشی، واروژان، بابک افشار، تورج شعبانخانی، محمد حیدری، منوچهر چشم آذر، حسن شماعی زاده و فریبرز لاچینی همکاری داشت. لازم به ذکر است که مدتی پیش دو کتاب شامل گزیده‌ای از ترانه‌های وی به نامهای «از ریشه تا همیشه» و «سال صفر» چاپ و منتشر شد. این کتاب از این نظر حایز اهمیت است که بسیاری از ترانه‌های با رویکرد سیاسی اردلان سرافراز در آنها آمده‌است.

اردلان سرافراز اکنون در فرانکفورت آلمان زندگی میکند . مثلث طلائی اردلان سرفراز ، فرید زلاند و داریوش اقبالی یادآور خاطرات بسیاری است .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ