خواص گیلاس

a.mahammadi
گیلاس، میوه کوچک تابستانی، بسیار خوشمزه، مفید و دارای طرفداران بسیاری است.

برای این که ارزش این گیاه را بدانیم کافی است بگوییم تمام قسمت ‏های این میوه یعنی: گوشت، دم، هسته، برگ و ساقه آن در طب و صنعت استعمال دارد. گیلاس‏ منبع غنی آنتی ‏اکسیدان‏ ها هستند از این رو روند پیری را به تأخیر می‌اندازد.این میوه دارای چربی کم و فیبر زیاد است. همچنین ملین است، خون را پاک و معده را نیز تمیز می ‏کند. چربی اشباع شده در گیلاس بسیار کم است. کلسترول ندارد (مانند سایر گیاهان)، سدیم ندارد، فیبر خوراکی بالایی دارد، از ویتامین C بالایی برخوردار است.دستگاه هاضمه را مرتب کرده و اعصاب را تسکین مى بخشد. گیلاس از میوه هایى است که سموم بدن را بر طرف کرده و خون را تصفیه مى کند.  براى چشم فوق العاده مفید است.  قوه دماغى بدن را تقویت کرده و کمبود املاح معدنى بدن ما را برطرف ساخته و دستگاه هاضمه را منظم مى کند. ترکیباتى که در گیلاس وجود دارد تعدیل کننده پ هاش خون است زیرا خون باید به مقدار ۴/۷ قلیایى باشد همچنین گواتر مزمن با خوردن گیلاس تا حد زیادی کنترل می‏ شود.

گیلاس سنگ‏ های کلیه را از بین می‏ برد و مصرف آن در حد مناسب به مبتلایان به دیابت و ورم مفاصل توصیه می ‏شود. رژیم گیلاس براى کسانى که سنگ کلیه و یا سنگ صفرا و یا مثانه دارند نیز بسیار مفید و موثر است. گیلاس به دلیل این که سرشار از منیزیم و پتاسیم است برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است.همچنین ضدآرتروز است. درمان مناسبی برای آرتریت، رماتیسم، واریس و دردهای مفصلی است. همچنین به درمان وضعیت های بی خوابی و سردرد کمک شایانی می کند.

از گیلاس می‌توان به عنوان ماسک زیبایی نیز استفاده کرد و چین و چروک‌های پوست را کاهش داد. همچنین کسانى که براى کم خوردن و لاغرى متوسل به قرصهاى شیمیایى مى شوند مى توانند از گیلاس که یک میوه طبیعى است و مصرف آن اندام را متناسب مى کند کمک بگیرند.

به دلایل ویژگی های ضدالتهابی در گیلاس و بدلیل اینکه منبع بسیار خوب انتوسیانین است ، این میوه می تواند به جای مسکن هایی از جمله آسپیرین، مورتین یا ادویل استفاده شود و باعث کم کردن درد و آماس و تاول ناشی از بیماریهای مختلف مانند آرتروز می شود. اگر دچار دردهای آرتروزی شده اید بجای استفاده از مسکنها، مقداری گیلاس بخورید.

 برخی از ترکیبات یافت شده در گیلاس نظیر کوئریترین، الاجیک اسید و پریلیل الکل ثابت شده است که بسیار در جلوگیری از روند شروع و گسترش سرطان نقش دارند.

 پتاسیم آن به جلوگیری از گرفتگی ماهیچه کمک می کند. بنابراین بعد و قبل از ورزش مقداری گیلاس بخورید.

نکات: گیلاس را باید قبل از غذا خورد تا جلوى زیادى اشتها را بگیرد.گیلاس را همیشه یک ساعت قبل از غذا بخورید. خوردن گیلاس بعد از غذا باعث ایجاد جرم معده می‌گردد و نفخ هم می‌آورد. اگر بعد از خوردن گیلاس آب خورده شود باعث نفخ معده می‌شود. هیچ گاه بالای نان و غذا گیلاس خورده نشود مخصوصاً نان و پنیر. گیلاس اگر چه ملین خوبی است و یبوست را از بین می‌برد اما به دلیل داشتن طبیعتی سرد مصرف زیاد آن باعث نفخ معده می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ