خواص میوه کاکتوس

خواص میوه کاکتوس بسیار جالب و شنیدنی است. دراین مقاله خواص میوه کاکتوس را به طور کامل بخوانید.

خواص میوه کاکتوس

شاید شنیدن اینکه کاکتوس هم میوه دارد برای شما عجیب باشد. اما جالب است بدانید کهمیوه کاکتوس موجود است. میوه کاکتوس هم مانند کاکتوس خارهای ریز دارد و هنگام مصرف باید پوستش گرفته شود. از میوه کاکتوس در علم پزشکی و طب سنتی استفاده می شود.برای کسانی که باخواص میوه کاکتوس آشنا نیستند، شاید خواندن این مقاله خالی از لطف نباشد.

میوه کاکتوس

  

این میوه، بیضی‌شکل بوده و به رنگ قرمز بنفش است. سطح آن از خارهای ریزی پوشیده شده که اگر پوست زبر و ضخیم آن در زمان مصرف جدا نشود، می‌تواند ناراحتی‌هایی را در گلو، مری و معده ایجاد کند. گوشت این میوه، شیرین‌مزه و آبدار و دانه‌های ترد سیاه‌رنگی در بافت آن پراکنده است. کاکتوس پخته طعم مارچوبه و یا فلفل دلمه‌ای سبز را می‌دهد.

به علت تطبیق پذیری این گیاه، رویش آن در مناطق مختلف جغرافیایی ممکن میباشد ولی خانه اصلی آن کویرها و صحراها است. این گیاه، در درمان دیابت نوع دوم موثر بوده است و تحقیقات حول آن ادامه دارد. امروزه میوه کاکتوس به عنوان میوه درجه اول در بعضی از کشورها مورد علاقه مردم است. کشور مراکش به عنوان یکی از بزرگترین صادرکننده این میوهاست که مناطق وسیعی را در این کشور در بر گرفته است.

میوه کاکتوس پس از شکفته شدن گل های نسبتا بزرگ و معمولا زرد رنگ ظاهر میشوند و به اندازه یک انجیر بزرگ رشد میکنند . میوه ها در ابتدا به رنگ سبز هستند و وقتی آماده خوردن میشود به رنگ بنفش تغییر رنگ میدهند . ( البته در بعضی گونه های دیگر اپونتیا میوه ها به رنگ های دیگر هم هستند ) برروی میوه ها تیغ های بسیار ریزی وجود دارند که بسیار درد آور هستند  . قبل از تصمیم برای مصرف میوه باید حتما با چاقوی نوک تیزی همه تیغ ها را پاک کنید سپس بشویید که تیغی برروی آن نماند . سپس میتوانید آن را نوش جان بفرمایید . این کاکتوس به صورت طبیعی در مکزیک در همه جا قابل یافتن هستش و میوه آن در همه جای مکزیک فراوان است ، به همین دلیل در مکزیک به صورت های زیادی مصرف میشود . از آن مربا ساخته میشود ، در تهیه کیک از آن استفاده میشود ، نوشیدنی های مختلفی از آن تولید میکنند . در تحقیقی که از سایت های پزشکی مکزیک داشتم متوجه شدم که از این میوه در درمان دیابت نوع دوم ، کلسترول بالا ، چاقی ، اسهال ، از بین برنده اثرات الکل و هیپرتروفی خوش خیم پروستات  استفاده میشود . لازم به ذکر است که میوه این کاکتوس در بازار ایران هم بفروش میرسد و تولید ایران هم هستش که در حاجی آباد بندر عباس و بوشهر و استان خوزستان توسط جهاد کشاورزی به صورت مزرعه کاشته شده است . در ضمن پد های این کاکتوس نیز  خوراکی میباشد . 

میوه کاکتوس به رنگ قرمز – بنفش و به عرض پنج تا هشت سانتیمتر است که پستانداران کوچک آن را می خورند. به علت تطبیق پذیری اینگیاه، رویش آن در مناطق مختلف جغرافیایی ممکن می باشد. ولی خانه اصلی آن کویرها و صحراهاست. گیاه کاکتوس دارای قابلیت منحصر به فرد ذخیره آب در خود است و بسیاری از حیواناتی که در بیابان زندگی می کنند آب مورد نیاز خود را از کاکتوس می گیرند. کاکتوسها در طوفانهای ناگهانی آب ذخیره کرده و این آب ذخیره شده را طی ماههای خشک سال به مصرف می رسانند. امروزه کاکتوس را تنها یک گیاه بیابانی در نظر نمی گیرند بلکه در خانه به عنوان یک گیاه زینتی بوده و از میوه آن هم استفاده زیادی می شود. مراکش یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده میوه کاکتوس است. گیاه کاکتوس مناطق وسیعی از این کشور را در بر گرفته است.

سه نوع کاکتوس خوراکی وجود دارد که در زیر به شرح آن می‌پردازیم:

* سان پدرو (Sanpedro): این کاکتوس دارای ارزش دارویی بالایی می‌باشد و آب به دست آمده از آن مانع سوزش مثانه و کلیه می‌شود و تب بالا و هپاتیت را درمان می‌کند.

*هودیا (Hoodia): این نوع اغلب در آفریقای جنوبی به عمل می‌آید و به درمان چاقی مفرط کمک می‌کند.

* اوپنتیا (Opuntia): سرشار از فلاوانوئیدز است که خاصیت آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان تأثیر سم زدایی دارد و از آسیب سلولی که باعث سرطان و پیری می‌شود، جلوگیری می‌کند. سوریه و لبنان از جمله کشورهایی است که این میوه را پرورش داده و مراکش بزرگ‌ترین کشور صادرکننده آن است. این میوه یکی از غنی‌ترین غذاهای پستانداران نواحی کویری و بیابانی محسوب می‌شود و امروزه گیاه زینتی آن در خانه‌ها پرورش می‌یابد، اما این سۆال مطرح است مگر میوه کاکتوس چه فوایدی دارد که در کشورهای آمریکای مرکزی، هند، آفریقا و استرالیا طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است؟

خواص درمانی میوه کاکتوس

* خواص میوه کاکتوس بسیار متنوع است، به دلیل آن که در منطقه‌ای بیابانی و خشک پرورش می‌یابد، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. خوب است بدانید آنتی‌اکسیدان‌ها سلاح گیاه در برابر مقابله با شرایط سخت و طاقت‌فرسای محیطی است. وجود این ترکیبات در میوه کاکتوس اثر سم‌زدایی قوی و ضدالتهاب داشته و از آسیب سلولی که باعث سرطان و پیری می‌شود جلوگیری و از سوی دیگر با تقویت سیستم دفاعی، بدن را در برابر عفونت‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

* یکی از کاربردهای رایج میوه کاکتوس مصرف آن در رژیم غذایی است که به دلیل غنی بودن از مواد فیبری باعث مهار گرسنگی می‌شود.

* این میوه مقوی دستگاه گوارش بوده و خاصیت رونده داشته و باعث لینت مزاج می‌شود. مهم‌ترین فایده آن در معالجه کبد است و مصرف آن برای بیماران کبدی با نظر پزشک مربوط مفید است.

* همچنین باعث سلامت قلب شده و در کاهش کلسترول بد خون نقش بسزایی دارد.

* برخی منابع ادعا می‌کنند مصرف این میوه بعد از غذا باعث کاهش جذب انسولین می‌شود و برای مبتلایان به دیابت نوع 2 مفید است.

* از عفونت‌های کلیوی جلوگیری کرده و تب بالا و هپاتیت را درمان می‌کند و با کمک به گردش خون به طور چشمگیری در التیام زخم‌ها موثر است.

* این را هم بدانید از میوه کاکتوس روغنی تهیه می‌شود که غنی از ویتامین E بوده و میزان آنتی‌اکسیدان آن سه برابر سایر روغن‌ها و برای مبارزه با پیری پوست بسیار نافع است. میوه کاکتوس کشف تأثیر میوه کاکتوس در تنظیم قند خون دیابتی‌ها میوه کاکتوس در تنظیم قند خون بیماران دیابتی نوع دوم موثر است. دکتر سید محمود فرش پور رضایی، عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی، با اعلام این خبر اظهار داشت: کاکتوس خوراکی، گیاهی پر طرفدار در کشورهای آمریکای مرکزی، اروپا، خاورمیانه، هند، آفریقای شمالی و استرالیاست. وی اضافه کرد: برگ‌های این گیاه سرشار از بتاکاروتن، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و کلسیم است. دکتر رضایی در تشریح جزئیات پژوهش خود اظهار داشت: میوه گیاه کاکتوس به دفعات مختلف به طور روزانه تا مدت 2 ماه به موش خورانده شد، البته پیش از شروع مصرف میوه کاکتوس، این موش‌ها به دیابت مبتلا شده و قند خون آن‌ها اندازه گیری شده بود. پس از 2 ماه مصرف میوه گیاه کاکتوس، دوباره قند خون این موش‌ها اندازه گیری شد که نتایج نشان داد میوه گیاه کاکتوس اثر ضددیابتی دارد و در تنظیم قند خون موثر است. خلاصه این پژوهش در کنگره بین‌المللی داروسازی و بیوتکنولوژی خاورمیانه سال 2010 در دبی ارائه شده است.

روش برداشت و مصارف صنعتی میوه‌ی کاکتوس نوپال

بعد از کشت این میوه آن را خشک کرده و به صورت مکمل طبیعی برای پاکسازی لوله‌ی گوارش و پیشگیری از جذب انسولین در خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این از میوه‌ی کاکتوس نوپال برای ارتقای سلامت قلب و کبد نیز استفاده می‌شود. این میوه در ترکیب کپسول‌های ضداشتها نیز استفاده می‌شود. این میوه به صورت پودر و یا قرص ارائه شده است.

میوه‌ی کاکتوس نوپال در کجا می‌روید؟

امروزه کاکتوس نوپال در مکزیک، ایالت‌های جنوب آمریکا به ویژه کالیفرنیا و آریزونا و همچنین در برخی از مناطق آمریکای مرکزی می‌روید.

خواص میوه‌ی نوپال برای کنترل قند خون

میوه‌ کاکتوس نوپال سرشار از اسیدآمینه‌ها و همچنین ویتامین‌ها (A،B1،B2،B3،C و K) و مواد معدنی (مس، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، منگنز و آهن) است. این میوه همچنین منبع فوق‌العاده‌ی فیبرهای محلول و غیر محلول در آب است. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که میوه‌ی کاکتوس نوپال باعث کاهش جذب انسولین بعد از صرف غذا می‌شود. میوه نوپال در طب سنتی آمریکای لاتین برای درمان قند خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که مازاد انسولین در خون باعث بروز قند خون بالا می‌شود. قدرت کنترل قند خون در نتیجه‌ی وجود فیبرهای محلول در آب این میوه مانند موسیلاژ و پکتین می‌باشد. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مکمل میوه‌ی نوپال برای بیماران دیابتی خوب است. با این حال دیابت یک بیماری جدی است و استفاده از هر دارو یا مکملی باید زیر نظر پزشک متخصص باشد.

خواص میوه‌ی کاکتوس نوپال برای تسکین درد

میوه‌ی کاکتوس نوپال برای تسکین دردهای دستگاه گوارش مفید است و از ابتلا به زخم معده پیشگیری می‌کند. این میوه برای درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات و درمان سریع زخم‌های پوستی استفاده می‌شود.
در مناطقی که این میوه کشت می‌شود مردم از عصاره‌ی آن برای درمان التهاب رگ‌های خونی و پاکسازی کولون استفاده می‌کنند.

خواص میوه‌ی کاکتوس نوپال برای کاهش میزان کلسترول

میوه کاکتوس همچنین قادر است که میزان کلسترول توتال و کلسترول بد خون را کاهش و میزان کلسترول خوب خون را افزایش دهد. با این حال محققان همچنان در مورد اثرات این میوه در حال پژوهش و بررسی هستند.

در کشور هند از این میوه برای درمان آسم نیز استفاده می‌شود.

خواص میوه‌ی کاکتوس نوپال برای پوست

مکزیکی‌ها بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب از میوه کاکتوس به عنوان کرم استفاده می‌کنند. از این گذشته برای کاهش ترک‌های پوستی و چین و چروک نیز به سراغ این میوه می‌روند. به خاطر اینکه کاکتوس نوپال التیام‌بخش است و خواص ضدپیری دارد. روغن این میوه یکی از بهترین مرطوب کننده‌ها، تقویت کنده‌ها و نرم‌کننده‌های پوست محسوب می‌شود.

میوه‌ی درخت نوپال: لاغر کننده‌ی طبیعی

برخی از کارخانجات تولیدکننده‌ی قرص‌های لاغری از این میوه در ترکیبات محصولات خود استفاده می‌کنند به خاطر اینکه این میوه باعث کاهش اشتها شده و به لاغری کمک می‌کند.
باید بدانید که عصاره یا میوه‌ی خشک‌شده آب را به خود گرفته و چندین برابر حجیم می‌شود. به همین دلیل احساس سیری طولانی ایجاد می‌کند و برای افرادی که رژیم لاغری گرفته‌اند مناسب است.

عوارض جانبی احتمالی میوه کاکتوس

معمولاً میوه‌ی کاکتوس نوپال عوارض جانبی خاصی ندارد. برای استفاده از صورت پودر خشک این گیاه لازم است که همزمان حداقل یک لیوان آب مصرف شود. تنها مشکلی که مصرف این میوه به وجود می‌آورد مشکلات جزئی در معده و روده است. البته این مشکل برای افرادی است که روده‌های حساسی دارند و مصرف زیاد فیبر باعث بروز مشکل می‌شود. چون این میوه سرشار از فیبرهای غذایی است.

کاکتوس بسته به اینکه از کدام گونه و زیرگونه باشد، دارای ظاهری متفاوت است. اما ظاهر کلی آن شامل :

برگ : برگهای گیاه کاکتوس همان خارهای ریزی هستند که روی سطح کاکتوس را پوشانده اند.

گل : گلهای کاکتوس معمولاً بزرگ هستند و به رنگهای زرد و سفید و ارغوانی سایه دار دیده می شوند. گرده افشانی این گلها توسط خفاشها صورت می گیرد. شکوفه کاکتوس به (ساگورا) معروف است.  کاکتوسها در بهار شکوفه می دهند و این شکوفه ها به نور آفتاب حساس هستند. حتی گاهی وجود این شکوفه ها بر روی گیاه بیش از چند ساعت تجاوز نمی کند.

ریشه : کاکتوسها ریشه های عمیقی دارند که همین امر به جذب آب از عمق زمین کمک می کند.

ساقه : ساقه کاکتوسها شبکه مانند است و به عنوان منبع ذخیره آب استفاده می شود.

خواص  میوه کاکتوس

میوه کاکتوس خاصیت رونده دارد و روده ها را نرم می کند.

عصاره کاکتوس منبع خوبی از فیتوکمیکال است و با تقویت سیستم دفاعی، بدن را در برابر عفونتها مقاوم تر می کند.

آب کاکتوس از ایجاد لکه زخم و عفونت زخم جلوگیری می کند. علاوه بر آن با بهبود بخشیدن به گردش خون به التیام زخم به طور چشمگیری سرعت می بخشد.

کاکتوس برای دیابت نوع دو مفید است و باعث کاهش جذب انسولین پس از صرف غذا می شود.

این میوه برای بیماران کبدی مفید بوده و شفابخش کبد است.

کمک به دستگاه گوارش کرده و باعث تقویت آن می شود.

باعث افزایش سلامت قلب می شود.

در کاهش کلسترول نقش بسزایی دارد.

ضد التهاب قوی می باشد.

سرشار از فیبر است از این رو در رژیمهای لاغری توصیه می شود.

مهمترین خواص میوه کاکتوس نوپال، توانایی آن در معالجه کبد است. کبد از مهمترین اعضای بدن است که وظایف گوناگونی در بدن برعهده دارد. کبد همه سموم را دفع و به هضم غذا کمک می کند. کبد همچنین کوره حرارتی بدن انسان تلقی می شود و تنها عضوی است که قادر به بازسازی خود است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ