کمپوست چیست

mahdie.mohtashami
کمپوست به عنوان تقویت کننده خام استفاده می‌باشد. کمپوست این روزها اسمش بر سر زبان باغبانان و دوستداران گل و باغبانی زیاد می‌چرخد. کمپوست کودی است که از مواد ارگانیک به دست می‌آید. بسیاری از متخصصین بر این باور هستند که زباله‌های تر را می‌توان به کمپوست تغیر داد و از آن ها استفاده بهینه کرد.

کمپوست چیست

کمپوست به عنوان تقویت کننده خام استفاده می‌باشد. کمپوست این روزها اسمش بر سر زبان باغبانان و دوستداران گل و باغبانی زیاد می‌چرخد. کمپوست کودی است که از مواد ارگانیک به دست می‌آید. بسیاری از متخصصین بر این باور هستند که زباله‌های تر را می‌توان به کمپوست تغیر داد و از آن ها استفاده بهینه کرد. 70% از زباله‌های تهران زباله تر هستند که بهترین پتانسیل برای تبدیل به کمپوست را دارند.

مزایای کمپوست:

در سراسر کشور، محل های دفن زباله در حال پر کردن و سوزاندن زباله به طور فزاینده است و در حال به وجود آمدن شرایط اسفبار، و پیداکردن جایگزین برای دفع زباله در حال تبدیل شدن به یک نیاز جدی است. بنابراین، بهترین روش جایگزین منطقی، تولید کمپوست از زباله است.

کمپوست وسیله ای برای کاهش میزان زباله می باشد که ما در این شرایط راهی به جز آن نداریم، زیرا زباله ها باید جای کمتری بگیرند. انحراف مواد زائد جامد از مکان های دفن زباله، به ما در حفظ فضای دفن زباله و کاهش تولید شیرابه و گاز متان کمک می نماید. علاوه بر این، یک برنامه کمپوست موثر می تواند با اصلاحات انجام شده بر روی خاک با کیفیت بالا با انواع کاربردهای بالقوه به تولید کمپوست با کیفیت بیانجامد.


اگر توده کمپوست دارای بوی ناخوشایند باشد؟

composter که به خوبی ساخته شده نباید بوی ناخوشایندی تولید کند. با این حال، اگر کمپوست تولید شده از خود بوی آمونیاک منتشر کند، ممکن است مشکل از بخش خوراک سبز بیش از حد باشد، اگر مواد تولید شده دارای بوی تخم مرغ فاسد شده باشد ممکن است جریان هوای خیلی کم منتشر شود. برای حل این مشکل، هوادهی شمع و درمان با روش CBCT انجام پذیرد.

آیا باید در هنگام دست زدن به کمپوست دستکش پوشید؟

مگر در مواردی که شما با استفاده از کود حیوان خانگی به عنوان یک کمپوست استفاده می نمائید، در بقیه شرایط فرایند توزیع کمپوست بدون نیاز به پوشیدن دستکش می باشد.


آیا اضافه کردن مدفوع گربه یا سگ به توده کمپوست درست است؟

خیر، هر دو مدفوع حیوان گربه و سگ حاوی باکتری های بیماری زا است. کمپوست مدفوع گربه و سگ به طور جداگانه با استفاده از روش CBPA تحت فرایند کمپوست با شتاب، تحت عملیاتی با از بین بردن بوی نامطبوع و سرکوب باکتری های بیماری زا انجام می پذیرد.


چه موادی را می توان به کمپوست تبدیل نمود؟

مواد کمپوست چیست؟ کمپوست پتانسیلی دارد که تحت مدیریت انجام شده، همه و هر مواد آلی که در جریان زباله قرار می گیرند فقط می توانند مورد استفاده باشند، در غیر این صورت نمی توانند بازیافت شوند. برخی از نمونه های مواد آلی هستند که می توانند به کمپوست تبدیل شوند که شامل ارسال اسکرپ غذا، برگ و ضایعات حیاط، باقی مانده های محصول کشاورزی، محصولات کاغذی، لجن فاضلاب و چوب می باشند.


آیا کمپوست سازگار با دیگر سیستم های مدیریت زباله است؟

بله، کمپوست می تواند در هر استراتژی مدیریت زباله، مناسب باشد.


چه مدت طول می کشد تا فرایند کمپوست کامل شود؟

تعدادی از عوامل تولید فرایند کمپوست در این سیکل مهم هستند. این عوامل عبارتند از دما، رطوبت، اکسیژن، اندازه ذرات، نسبت کربن به نیتروژن و فرکانس و درجه تبدیل زباله به کمپوست. روند تکمیل فرایند همچنین به طول این فرایند در نتایج مورد نیاز بستگی دارد. به طور کلی، کمپوست نابالغ می تواند در حدود یک ماه تولید شود، در حالی که یک کمپوست بالغ ممکن است شش ماه تا یک سال طول بکشد. به روش CBCT می توانید یک کمپوست بالغ را در 40 تا 60 روز تولید کنید.


چند وقت یک بار باید شمع کمپوست را روشن نمود؟

توسط روش شمع کمپوست که به ندرت در عملیات تبدیل کمپوست انجام خواهد شد، فرایند تولید با یک نرخ بسیار کندتر صورت می پذیرد. اگر می خواهید به این روند سرعت ببخشید، آن را هر چهار روز یک بار می بایست روشن نمائید، اما اغلب بیشتر این روش در تولید کمپوست توصیه نمی شود.


آیا مواد افزودنی خاصی در تولید مورد نیاز است؟

در مواردی، که در آن مواد خام بیش از حد متراکم هستند و اجازه می دهد تا جریان هوا مناسب باشد و یا شرایط تولید بیش از حد مرطوب می باشد، همانطور که در کمپوست بریده چمن وجود دارد، برای تکمیل فرایند تولید بدون اضافه کردن غیر معمول موادی مانند یک عامل حجیم، از جمله تراشه های چوب، کاغذ، مقوا و یا برگ های خشک به ساختار آن ارائه می شود که این عامل به جریان هوا مناسب اجازه می دهد تا به خوبی در مواد حرکت نماید. مقدار عامل حجیم مورد نیاز مصرف شده در فرایند معمولا بر اساس تجربه تعیین می شود. پیوند خوراک با میکروب CBCT نیز بر این مشکل غلبه می کند.

موارد دیگر استفاده از کمپوست:

استفاده در تراشه های ساختمانی به جای مواد جانبی در کارخانه های آجرسازی وبلوکهای توخالی ومتخلخل، عایق صدا (اکوستیک) در ساختمان وماده بوگی(بیوفیلتر) در کارخانه های کمپوست و بستر حیوانات در دامداری به کار می رود

 کم ترین مزیت این کار جلوگیرى از تولید هزاران متر مکعب شیرابه و میلیون‌ها تن گاز متان و آلوده شدن بخش عظیمى از محیط زیست است.

کارشناسان کشاورزی عقیده دارند کمپوست یکی از بهترین کودهای گیاهی و تقویت‌کننده‌های طبیعی خاک است و می‌تواند جایگزین خوبی برای کودهای تجاری شود. مهمترین حسن این کود، ارزان بودن آن است. شما می‌توانید بدون پرداخت حتی یک ریال آن را در خانه‌تان تولید کنید.

استفاده از کمپوست ساختار خاک را ارتقا می‌دهد، محتوای خاک را تقویت می‌کنند و سبب می‌شود خاک مدت زمان بیشتری بتواند آب را در خود نگه دارد. کمپوست قدرت باروری خاک را افزایش می‌دهد و کمک می‌کنند ریشه‌های سالم در گیاه رشد کند.

این کود همچنین برای کنترل فرسایش، احیا و ساخت زمین‌های مرطوب به عنوان پوشش به کار می‌رود. کمپوست همچنین با ماسه مخلوط می‌شود و برای زه‌کشی زمین به کار می‌رود.

مواد ارگانیک موجود در کمپوست در حقیقت مواد غذایی میکروارگانیسم‌هایی هستند که خاک را در وضعیتی سالم و متعادل نگه می‌دارند. نیتروژن، پتاسیم و فسفر موادی هستند که در نتیجه تغذیه میکروارگانیسم‌ها از مواد آلی تولید می‌شوند و در نتیجه تنها تعداد اندکی از مواد مغذی می‌ماند که باید به خاک افزوده شود. اغلب باغبان‌ها و کشاورزان مدت‌هاست که به حسن‌های این کود سیاه، غنی و طبیعی پی برده‌اند.

نکته مهم این است که با طی زمان کافی تمام زباله‌های ارگانیک در طبیعت به کمپوست تبدیل می‌شوند. البته همه زباله‌ها برای تولید کمپوست در خانه مناسب نیستند. در اغلب سیستم‌های تولید کمپوست که در خانه‌ها به کار می‌روند، سیستم به دمای مناسب برای کشتن عوامل بیماری‌زا نمی‌رسد، در نتیجه باید در نوع مواد اولیه‌ای که برای تولید کمپوست به کار می‌رود دقت کرد.

دستشویی‌های کمپوستی

تولید کمپوست در کشورهای غربی این روزها سرعت و‌ تنوع بیشتری گرفته است و حتی فاضلاب دستشویی‌ها را هم به کمپوست تبدیل می‌کنند. این دستشویی‌ها در حقیقت سیستمی هستند که فضولات انسانی را با روش‌هایی طبیعی و بدون دخالت مواد شیمیایی به مواد معدنی تبدیل می‌کنند. این تبدیل از طریق باکتری‌های هوازی انجام می‌شود.

فرایند تولید کمپوست از فاضلاب دستشویی‌ها تنها در حضور رطوبت و هوا انجام می‌شود. باکتری‌های هوازی کربن موجود در مواد آلی را اکسید می‌کنند. در این فرآیند کربن به گاز دی‌اکسید کربن تبدیل می‌شود و هیدروژن موجود در این مواد به بخار آب.

دو نوع دستشویی کمپوستی وجود دارد. دستشویی‌هایی که تمام مراحل کار را در یک مکان انجام می‌دهند، مقبولیت بیشتری نسبت به آن نوعی دارند که زباله‌ها را از طریق فلاش به سیستم تبدیل و بازیافت منتقل می‌کنند که گاهی در زیر سیستم توالت قرار دارد و گاهی هم در مکانی دورتر به عنوان سیستم مرکزی.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ