بیمه زلزله منازل مسکونی چگونه است

با وقوع زلزله های دوماه اخیر ایران و تخریب منازل مسکونی، عده ی زیادی به فکر بیمه کردن منازل مسکونی هستند، برای اینکه بدانید بیمه زلزله منازل مسکونی چگونه است این مقاله را بخوانید.

بیمه زلزله منازل مسکونی چگونه است

با وقوع زلزله های دوماه اخیر ایران در کرمانشاه و کرمان و تخریب منازل مسکونی و احتمال وقوع زلزله های دیگر، عده ی زیادی به فکربیمه کردن منازل مسکونی در برابر زلزله هستند، عاقلانه ترین راه برای جبران خسارت های مالی ناشی از زلزله، بیمه کردن منازل مسکونی می باشد. اگر خانه خود را بیمه زلزله نکردید، برای اینکه بدانید بیمه زلزله منازل مسکونی چگونه است این مقاله را بخوانید.

بیمه زلزله منازل مسکونی چیست؟

در ایران بیمه نامه ای به نام بیمه زلزله وجود ندارد و  بیمه زلزله یکی از خطرات اضافی تحت پوشش در بیمه آتش سوزی است. اگر فردی بیمه آتش سوزی را با پوشش زلزله خریداری نماید می تواند از خدمات این بیمه نامه استفاده نماید. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده که چرا بیمه ای به صورت بیمه زلزله وجود ندارد؟ پیش بینی برخی از بلایای طبیعی از جمله زلزله از آرزوهای بشر است و این اتفاقی است بسیار سخت و فعلا نشدنی، و از آنجاییکه زلزله از جمله ریسک های بیمه ناپذیر تلقی می شد تا سال ها پیش جزء پوشش های بیمه ای نبود، ولی با پیشرفت هایی که در صنعت بیمه اتفاق افتاده و با استفاده از تئوری های احتمالات و قانون اعداد بزرگ و پر رنگ شدن نقش بیمه های اتکایی و تقسیم ریسک بین بیمه گران، می توان چنین ریسک هایی را نیز بیمه کرد. با وجود دو گسل بزرگ و فعال زاگرس و البرز، وجود این خطر برای همه مناطقی که در این کمربند زلزله هستند هنوز هم امکان پذیر است. با داشتن پوشش زلزله همه خسارت های وارده به مکان های مسکونی و غیر مسکونی و صنعتی به همراه اسباب و لوازم داخل آن ها تحت پوشش می باشند.
تبصره یک : خسارت های ناشی از رانش و حرکت زمین جزو شرایط و تعهدات بیمه زلزله نیست واین خطرات دارای یک پوشش مستقل میباشند .

تبصره دو : خسارت هایی که مستقیما ناشی از زلزله و آتش فشان باشد و ظرف مدت ۴۸ ساعت متوالی در زمان اعتبار بیمه نامه رخ دهد یک حادثه تلقی می شود.

پوشش های بیمه زلزله:
پوشش های بیمه نامه، در واقع همان پوشش های اصلی بیمه نامه آتش سوزی است، که می توانید در بخش بیمه های آتش سوزی به صورت کامل تمامی پوشش ها به صورت کامل مطالعه نمایید.

میزان محاسبه حق بیمه زلزله  بر اساس عوامل زیر محاسبه می شود؟
-شهر یا منطقه جغرافیایی محل مورد بیمه
بر اساس وجود گسل ها و ساختار زمین شناسی ، شهر های ایران از نظر احتمال وقوع زلزله به ۵ گروه تقسیم بندی شده اند:
منطقه ۱ (حداقل خطر): اصفهان ، اراک ، همدان ،…

منطقه ۲ : یزد ، شهرکرد، ابهر ، سوسنگرد ،…

منطقه ۳ : اهواز ، مشهد ، بوشهر ، فریمان ،…

منطقه ۴ : شیراز، زاهدان ، زنجان ، ایلام ، تبریز، گرگان ، رشت ، خرم آباد ، ساری، کیش،…

منطقه ۵ (حداکثر خطر): تهران ، قم ، قزوین ، کرمان ،…

بدیهی است نرخ حق بیمه در شهرهای پرخطر بیشتر از شهرهای کم خطر است
– نوع سازه و اسکلت محل بیمه

البته داشتن استحکام و استقامت یک سازه در برابر لرزش های زلزله، کاملا وابسته به نوع اسکلت ساختمان دارد که هر قدر از لحاظ ساختاری محکم تر باشد، ریسک کمتری داشته و طبیعی است که حق بیمه کمتری را نیز پرداخت می  کند.  دسته بندی که برای سازه های ساختمانی در شرکت های بیمه انجتم گرفته به شرح زیر است.
-سازه های مطابق با آیین نامه ۲۸۰۰ (آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله)
-سازه های بتن یا سوله
-سازه های اسکلت فلزی
-سازه های گلی و آجری

-ارزش محل مورد بیمه و سرمایه
حق بیمه زلزله بر اساس سرمایه مورد بیمه تعریف می شود که با افزایش میزان سرمایه، میزان حق بیمه افزایش پیدا می کند.

میزان فرانشیز در بیمه زلزله :
همانطور که می دانید فرانشیز در واقع همان سهم بیمه گذار از خسارات احتمالی است که با افزایش فرانشیز حق بیمه کاهش می یابد. میزان دقیق فرانشیز بستگی به نظر کارشناس بیمه بعد از مشاهده محل بیمه مشخص می شود.

نقش آیین نامه ۲۸۰۰ در پوشش زلزله:

بعد از زلزله طبس، و خساراتی که به بار آورد مشخص شد که آیین نامه وِیژه زلزله در کشور ما وجود ندارد و فقط قصل هشتم آیین نامه ۵۱۹ نگاهی مختصر به زلزله داشته است، از این رو آماده شدن پیش نویس آیین نامه شروع شد وسرانجام بعد از جنگ توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به نسابت از دولت از این آیین نامه دفاع می کند، و از آنجاییکه  در اداره استاندارد برای هر استاندارد اختصاص یافته و تعریف شده یک شماره ارایه می شود و، برای اینکه آیین نامه زلزله از لحاظ قانونی قابل چاپ و انتشار طبق ضوابط اداره استاندارد شود، شماره آن عدد بزرگی (۲۸۰۰) تعیین می شود و این در حالی است که تا آن زمان این تعداد آیین نامه استاندارد در کشور وجود نداشته است. ولی تعیین این شاره بیشتر از آن جهت بوده که بعدا مجبور به افزایش و تغییر شماره نشوند. به این ترتیب نام استاندارد ۲۸۰۰ از سوی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران شماره گذاری می شود

موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تنها سازمانی است در ایران که بر طبق قانون می تواند استاندارد رسمی فرآورده‏ ها را تعیین و تدوین و اجرای آنها را با کسب موافقت شورایعالی استاندارد اجباری اعلام نماید.

آیین نامه طرح ساختمانها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰) که بوسیله کمیسیون فنی ساختمان تهیه و تدوین شده و در بیست و دومین اجلاسیه کمیته ملی استاندارد ساختمان مورخ ۱۳۶۷/۵/۲۳ مورد تایید قرار گرفته , اینک باستناد ماده یک قانون مواد الحاقی به قانون تاسیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب آذر ماه ۱۳۴۹ بعنوان آیین کار رسمی ایران منتشر شد، و پس از آن فصل هشتم استاندارد شماره ۵۱۹ فاقد اعتبار اعلام شد. این آئین کار با امکانات و مهارتهای موجود . انجام پژوهشهای ۵ ساله ، با بررسی ویژگی های زلزله های ایران در کمیته های تخصصی ۷ گانه به میزبانی مرکز تحقیقات ، ساختمان و مسکن و نسخه اولیه آن با استفاده از منابع زیر تهیه و تدوین شده است .

نکته مهم: برای مراجعه به استانداردهای ایران باید همواره از آخرین چاپ و تجدید نظر آنها استفاده نمود .

خرید بیمه زلزله منازل مسکونی
برای خرید بیمه زلزله کافی است که با کارگزاری بیمه بانیان آسمان  از طریق سامانه بیمه کلیک تماس گرفته و درخواست بیمه آتش سوزی با بپوشش زلزله  را ارائه دهید و  استعلام قیمت بیمه نامه خود را از هر شرکت بیمه ای که مورد درخواست شما است را با بهترین نرخ و شرایط دریافت نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ