آب درمانی و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

alikarimi55
آب درمانی مصرف آب برای درمانِ بیماری های مختلف از جمله آرتروز و عوارض رماتیسمی مرتبط است. این روش با شنا متفاوت است زیرا شامل ورزهای خاصی است که در آب گرم استخر انجام می دهید. دمای آب معمولا 33-36 درجه سانتی گراد است که از دمای عادی استخرهای شنا گرم تر است. معمولا آب […]

آب درمانی مصرف آب برای درمانِ بیماری های مختلف از جمله آرتروز و عوارض رماتیسمی مرتبط است. این روش با شنا متفاوت است زیرا شامل ورزهای خاصی است که در آب گرم استخر انجام می دهید. دمای آب معمولا 33-36 درجه سانتی گراد است که از دمای عادی استخرهای شنا گرم تر است. معمولا آب درمانی در ساختمان فیزیوتراپی بیمارستان انجام می شود. معمولا یک فیزیوتراپیست یا دستیار فیزیوتراپیست با آموزش تخصصی نحوه انجام ورزش ها را به شما نشان می دهد. تمرکز این ورزش ها می تواند، بسته به علائم شما، برای کمک به میزان حرکت یا قدرت شما تنظیم شود. آب درمانی با ورزش های هوازی که بسیار شدید است تفاوت دارد زیرا بیشتر بر حرکات و آسودگی آرام و کنترل شده تمرکز دارد.

آیا آب درمانی با آبگرم درمانی مشابه است؟

آبگرم درمانی بر پایه این نظریه است که محتوای معدنی آب گرم خواص سلامتی خاصی دارد. در بسیاری از کشورهای اروپایی، آب درمانی اغلب در آبگرم انجام می شود ولی مطالعاتی حاکی از آنند که محتوای معدنی این آب ممکن است باعث تغییراتی شود، مطالعات دیگر نشان می دهند که آب درمانی فارغ از آب مورد استفاده، فواید مهمی دارد.

برای چه نوع آرتروزهایی از آب درمانی استفاده می شود؟

آب درمانی فارغ از تعداد مفاصل درگیر، مفید است. گاهی در صورت انجام جراحی تعویض مفصل یا کمر درد، اسپوندیلیت آنکیلوزان ، آرتریت پسوریاتیک و اُستئوآرتریت نیز از این روش استفاده می شود اما اگر مایل باشید می توانید برای انواع دیگر آرتروز نیز این روش را امتحان کنید. اگرچه تمرینات برای هر شخص جداگانه تنظیم می شود اما معمولا در جلسات افراد دیگری نیز در استخر حضور دارند. گاهی اوقات جلسات گروهی برای افراد با بیماری های مشابه ارائه می شود.

 آب درمانی چگونه کمک می کند؟

این روش می تواند به طرق مختلفی به شما کمک کند:

  • گرمای آب به ماهیچه های شما این اجازه را می دهد تا شل شوند و درد مفاصل را کاهش می دهد و اینگونه به شما کمک می کند تا ورزش کنید.
  • آب وزن شما را متحمل می شود که این کار به کاهش درد و افزایش میزان تحرک مفاصل کمک می کند.
  • آب می تواند مقاومت لازم را برای تحرک مفاصل ایجاد کند. با فشار دادن دست ها و پاها مخالف جریان آب، می توانید قدرت مفصل خود را افزایش دهید.

آب درمانی تا چه اندازه موثر است؟

مطالعات علمی نشان داده اند که آب درمانی می تواند باعث قدرت و تناسب کلی در بدن افراد شود. این تمرینات می تواند متناسب با نیازهای فردی شما باشد، بنابراین شما می توانید کم کم قدرت و انعطاف در خود ایجاد کنید. پشتیبانی اضافیِ آب، ممکن است باعث شود شما احساس کنید که ورزش های بیشتری نسبت به حد معمول انجام دهید، بنابراین مراقب باشید که زیاده روی نکنید. ورزش و گرمای آب ممکن است باعث شود احساس خستگی بعد از درمان داشته باشید اما کاملا طبیعی است. در کل این روش یکی از امن ترین روش های درمانی برای آرتروز و کمر درد است.

چگونه می توانم به آب درمانی دسترسی پیدا کنم؟

جلسات آب درمانی در سرویس سلامت همگانی در دسترس است و اکثر بیمارستان ها، استخرها دارند. تمام اعضای تیم مراقب پزشکی در صورت تشخیص مفید بودن آب درمانی می توانند شما را به فیزیوتراپیست های سرویس سلامت همگانی ارجاع دهد. در برخی مناطق انگلیس، هم چنین می توانید به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید. او مناسب بودن یا نبودن آب درمانی برای شما را می سنجد. به پزشک معالج خود مراجعه کنید یا با بخش رماتیسم شناسی محلی تماس بگیرید تا ببینید آیا فیزیوتراپیست سرویس سلامت همگانی محله ی شما، مراجعه مستقیم را می پذیرد.

هم چنین می توانید مراقبت های پزشکی خصوصی را انتخاب کنید اما حائز اهمیت است که در برخی موارد، خصوصی ممکن است کنترل نشده باشد و بنابراین کیفیتِ مناطق متغیر، آب یا محیط های عمومی ممکن است بسیار متفاوت باشد. قبل از شروعِ درمان، رضایت خود از تسهیلات را بررسی کنید. قبل از شروع آب درمانی، توسط فیزیوتراپیست در بخش فیزیوتراپی بیمارستان، بخش عمومی و یا در مطب خودِ فیزیوتراپیست، ویزیت می شوید.

آن ها درباره سلامت عمومی و آرتروز از شما سوالاتی می پرسند و نیازهای فردی شما را ارزیابی می کنند. با استفاده از این اطلاعات و اطلاعاتی که پزشک شما ارائه کرده است، فیزیوتراپیست براساس تناسب آب درمانی در بیماری شما، آن را به شما پیشنهاد می کند. این ارزیابی اولیه 30 تا 45 دقیقه طول می کشد. دوره ی آب درمانی معمولا شامل پنج تا شش جلسه ی 30 دقیقه ای می باشد. تمام ساختمان های فیزیوتراپی، استخرِ آب درمانی ندارند بنابراین باید به بیمارستان دیگری مراجعه کنید.

 چه چیزهایی احتیاج است؟

شما باید

  • لباس شنا
  • حوله
  • داروهایی که هنگام ورزش نیاز دارید مانند افشانه، اسپری GTN، یا قرص های گلوکز در صورت داشتن دیابت.

داشته باشید.

اگر نتوانم شنا کنم؟

شما نیازی به بلد بودن شنا ندارید. استخر معمولا خیلی کم عمق (تا سینه) است، بنابراین در این عمق می توانید به خوبی شنا کنید. همیشه دو عضو از تیم مراقبت پزشکی حاضر است، یک فیزیوتراپیست و یک دستیار، و یکی از آنها همراه شما به داخل استخر می آید. هم چنین می توانید حلقه نجات غریق استفاده کنید. حتی اگر از داخل آب بودن می ترسید، ارزش امتحان آب درمانی را دارد. اکثر افراد، آب گرم را آرام بخش و دلپذیر مسرت بخش می دانند.

بیشتر بدانید؛ آبا اختلالات روحی و روانی با آب درمانی قابل درمان است؟

چه طور باید به استخر وارد و از آن خارج شویم؟

روش های مختلفی برای رفتن به داخل استخر وجود دارد اما اگر با این روش ها مشکل دارید می توانید از پله های موجود برای دخول و خروج از آب استفاده کنید. اکثر استخرها عمق های متفاوتی دارند که عمق آن ها تا کمر و یا سینه است و در سر تا سر استخر نرده هایی برای کمک به شما وجود دارد.

در پایان دوره آب درمانی چه اتفاقی می افتد؟

یکی از اهداف اصلی آب درمانی دادن اعتماد به نفس برای ادامه و کنترل یک برنامه ورزشی به تنهایی بعد از اتمام دوره است. فیزیوتراپیست شما شاید به شما پیشنهاد کند کماکان ورزش هایتان را در یک استخر محلی ادامه دهید. برخی استخرها بخش های خاصی دارند که در آن ها دمای آب بالاتر است و برخی مراکز ورزشی کلاس های ورزش با آب برگزار می کنند. قبل از ورود به هر کلاسی، از پزشک یا فیزیوتراپیست خود بخواهید تا مطمئن شود آیا این کلاس برای شما مناسب است. هم چنین باید با مربی درباره آرتروز خود و تاثیرات آن صحبت کنید تا در صورت لزوم بتواند برخی ورزش ها را برای شما مطابقت دهد.

همچنین ممکن است جلسات بیشتری بدون حضور فیزیوتراپیست در استخر بیمارستان پرداخت کنید. و در برخی مناطق، گروه های حامی آرتروز (مانند جمعیت اسپوندیلیت آنکیلوزان ملی) استخر بیمارستان یا باشگاه سلامت را برای جلسات آب درمانی اجاره می کنند. اگر نمی توانید شنا کنید، ارزش یادگیری را دارد. شنا شکل بی نظیری از ورزش است که تناسب و تحرک شما را بدون فشار زیادی روی مفاصل بهبود می بخشد. از یک متخصص مراقبت پزشکی بپرسید که آیا این روش برای شما مناسب است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ