استفاده از طب سوزنی برای درمان فلج مغزی

alikarimi55
طب سوزنی علیرغم احساسات مختلف در جامعه پزشکی، همچنان به دنبال پیروزی‌های گسترده تری است. مهم نیست که چه احساسی در مورد آن دارید، در دنیای غرب هنوز هم این روش درمانی جا نیفتاده است. اما طب شرقی ادعا می کند، اگر از سایر روش‌های درمانی مؤثرتر نباشد حداقل مانند سایر روش های درمانی است. […]

طب سوزنی علیرغم احساسات مختلف در جامعه پزشکی، همچنان به دنبال پیروزی‌های گسترده تری است. مهم نیست که چه احساسی در مورد آن دارید، در دنیای غرب هنوز هم این روش درمانی جا نیفتاده است. اما طب شرقی ادعا می کند، اگر از سایر روش‌های درمانی مؤثرتر نباشد حداقل مانند سایر روش های درمانی است.

خواهیم دید که طب سوزنی دقیقاً چه کاری انجام میدهد و چه کاری می تواند برای مبتلایان به فلج مغزی انجام دهد. درباره پیش زمینه و مطالعات مربوط به طب سوزنی بیشتر بیاموزید تا بتوانید نظر آگاهانه‌تری راجع به همه گزینه های درمانی موجود بدهید.

بررسی اجمالی طب سوزنی

طب سوزنی به معنای بهبود بدن از طریق ارتباط پوست یا بافتهای بدن با سوزن برای کاهش درد است و ممکن است برای همه چیز از میگرن گرفته تا درد مزمن کمر توصیه شود. نفوذ واقعی سوزن حداقلی است و این روش غیر تهاجمی محسوب می شود. با توجه به ماهیت دقیق آن، یک فرد بسیار ماهر و آموزش دیده لازم است که بر روی قسمتهای مناسب بدن ضربه بزند تا با تحریک آن احساس آرامش ایجاد کند.

تئوری پیرامون این درمان این است که با مختل کردن انرژی غیر طبیعی بدن، بیمار می تواند به وضعیت سالم تری بازگردد. هدف طب سوزنی بازگرداندن گردش مناسب خون و اطمینان از توزیع مایعات درون بدن است. این سیستم به منظور بهبود سیستم ایمنی بدن و نگه داشتن کلیه سیستم ها در بدن مطابق آنچه گفته می شود، طراحی شده است.

چینی ها معتقدند که در این روش بدن دارای 12 نصف النهار است که نیروی زندگی هر فرد را در برگرفته است و این نصف النهارها هنگام تعیین محل سوزن پزشک متخصص طب سوزنی را راهنمایی می کنند. این روش درمانی تا حدودی شبیه به طب غربی فشار دادن نقاطی مانند مچ دست است.

درمان فلج مغزی با طب سوزنی

فرآیند

متخصص طب سوزنی ممکن است از یک لوله پلاستیکی برای وارد کردن سوزن ها استفاده کند و ممکن است سوزن ها را به سمت بالا یا پایین یا از یک طرف به سمت دیگر حرکت دهد. اگرچه این کار ممکن است دردناک به نظر برسد، سوزن ها به گونه ای طراحی شده اند که در این روند به کسی آسیب نمی رساند، حتی افرادی که مبتلا به CP هستند.

گزینه های پیشرفته تر شامل سوزن هایی با بار الکتریکی برای ارسال شوک های خفیف به منظور بیدار کردن بدن است. اشکال مختلفی از طب سوزنی وجود دارد که به هیچ وجه نیازی به سوزن ندارند. به عنوان مثال ، یک متخصص می‌تواند از دست یا صداهای خاصی در نقاط فشار استفاده کند تا تنش را کاهش دهد.

قبل از اینکه درمانگر شخص مبتلا به فلج مغزی درمان کند، ابتدا پزشک طب سوزنی، تاریخچه پزشکی کامل او را ارزیابی میکند. یک بخش فیزیکی برای معاینه نیز وجود دارد که در آن تنفس ، ضربان قلب و نبض آزمایش می شود و همچنین روش های کمتر شایعی مانند معاینه صورت و زبان وجود دارد. در آن مرحله، اگر بیمار کاندیدای ایده آل باشد، متخصص طب سوزنی شروع به هدف قرار دادن قسمت هایی از بدن می کند که به احتمال زیاد به سلامت کلی فرد کمک می کنند.

متخصص طب سوزنی

متخصص طب سوزنی برای انجام طب سوزنی آموزش دیده است، به احتمال زیاد شما می توانید این روش را توسط شخصی انجام دهید که یک برنامه تحصیلات تکمیلی سه یا چهار ساله را پشت سر گذاشته و 870 ساعت آموزش داشته است. استانداردها در هر ایالت یکسان است، به طوری که هر شخص نیاز به رعایت الزامات کمیسیون اعتباربخشی طب سوزنی و طب شرقی دارد تا اجازه انجام آن را داشته باشد.

این کار معمولاً در خارج از مطب پزشک در کلینیک اختصاص داده شده به طب سوزنی انجام می شود. اگر شخصی تصمیم به انجام این عمل خارج از مراقبت های پزشکی استاندارد داشته باشد هنوز هم باید پزشک اصلی خود را در مورد معالجه مطلع کند. در صورت صحیح انجام ندادن طب سوزنی صدمات جدی ممکن است پیش بیاید، اگرچه خطرات به دلیل ماهیت سوزن ها کاهش می یابد.

نتایج و خطرات

نتایج مطالعات امیدوارکننده بوده است، حتی اگر قطعی نبوده باشند. یکی از تحقیقات انجام شده توسط انستیتوی ملی بهداشت و مرکز خدمات بهداشتی دانشگاه آریزونا نشان داد که طب سوزنی ممکن است عضلات کودکان مبتلا به فلج مغزی را شل کند  که می تواند میزان ناراحتی کودک را کاهش دهد.

یک پسر 5 ساله مبتلا به CP دارای یک تأثیر مسطح (عدم رشد عاطفی) و توانایی کلامی کمی بود. وی تحت عمل طب سوزنی در اندام خود قرار گرفت و محققان دریافتند که پس از آن فشار خون بالا (تنش در عضلات) کاهش یافت، اگرچه فقط برای مدت زمان محدود این اتفاق افتاد.

سپس کودک تحت معالجه صوتی قرار گرفت که پس از 16 جلسه ، عادتهای رانش اندام خود را به نصف کاهش داده بود. مطالعه دیگری در مرکز خدمات بهداشتی دانشگاه آریزونا نشان داد که یک گروه از کودکان با اسپاسم در سنین یک تا شش سال مشخص شده اند که پس از 16 هفته درمان عملکردهای حرکتی خود را بهبود بخشیده اند. روش های مختلفی وجود دارد که غرب و شرق در هنگام برخورد با طب سوزنی با یکدیگر برخورد می کنند.

ترکیبی از اصول شرقی و غربی

یک نوع طب سوزنی به جای سوزن از لیزر استفاده می کند و ممکن است در کودکان افزایش جریان خون به مغز آنها را نشان دهد. نوع دیگری از طب سوزنی پوست سر ، وجود دارد که ترکیبی از اصول شرقی و غربی است ، به نظر می رسد که یک کودک شش ساله را در نیومکزیکو با سی پی درمان کرده است. تواناییهای ذهنی و کلامی وی پس از 15 جلسه به طور چشمگیری بهبود یافته است.

طب شرقی ادعا می کند که می تواند اعصاب موجود در مغز را بهبود ببخشد و عملکرد حرکتی را احیا کند. به نظر می رسد در حالیکه ممکن است هنوز طب غربی در مورد طب سوزنی شک و تردید کند، اما پذیرش معینی از آن به عنوان یک عمل مشروع وجود دارد. با این حال، هیچ کس وعده بهبود نمی دهد تا زمانی که بیشتر بتوان اثربخشی آن را اثبات کرد.

از آنجا که کار با سوزن انجام می شود، خطر ابتلا به عفونت و همچنین خونریزی احتمالی، سرگیجه یا آسیب دیدگی در محل قرارگیری وجود دارد که می تواند به معنی آسیب دیدگی بافت یا حتی مغز باشد. باز هم، این مسئله بستگی به نوع طب سوزنی که بیمار دریافت می کند و همچنین به سطح آموزش شخص انجام دهنده آن بستگی دارد.

در ایالات متحده ، هیچ روشی برای اطمینان از عدم انتقال بیماری وجود ندارد. اگر بیمار سابقه مشکلات مربوط به لخته شدن خون را داشته باشد، بهتر است یکی دیگر از اشکال طب سوزنی که از سوزن استفاده نمی کند را امتحان کند.

سخن آخر در مورد طب سوزنی

مطالعات انجام شده بر روی کودکان مبتلا به CP باعث شده است که بسیاری از افراد به این درمان توجه کنند. به نظر می رسد که این درمان در مورد کودکان و عضلات آنها فواید زیادی دارد، اما اینکه به طور قطعی بتوان گفت طب سوزنی علت اصلی درمان است کار دشواری است. از آنجا که درمان فعلی فلج مغزی باعث شده است که بسیاری از خانواده ها مایل نباشند این کار را انجام دهند، ضروری است که متخصصان تا آنجا که ممکن است به مستند کردن ادامه دهند تا همه حقایق خود را قبل از شروع این دوره خاص درمانی پیدا کنند.

با این حال ، تعداد آزمایشات کمی وجود دارد و با وجود یافته های امیدوارکننده اولیه، تعداد معدود پزشکانی وجود دارند که مایل هستند این درمان را مانند هر نوع درمانی استفاده کنند. به نظر می رسد که این نگرش صادقانه چه در مورد افسردگی یا ناتوانی های رشد عصبی مانند فلج مغزی صادقانه باشد. طب سوزنی سالها است که وجود دارد، اما به نظر نمی رسد اثبات علمی کافی برای توصیه به درمان وجود داشته باشد.

کسانی که کاملاً مخالف این روند هستند معتقدند که این روش مانند یک دارونما است. در حالی که دیگران ادعا می کنند که امداد رسانی که بیمارانشان احساس می کنند واقعی است. حرف نهایی این است که تقریباً هر پزشکی موافقت می کند که خطرات در صورت درست انجام شدن این درمان بسیار پایین است. در اصل ، این درمان ممکن است خیلی خوب نباشد اما دست کم هیچ آسیبی نیز به وجود نمی‌آورد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ