علائم رایج شپش سر که نباید نادیده گرفته شوند

alikarimi55
به نظر می رسد که در صورت ابتلای خود و یا یکی از عزیزانتان به شپش سر، شما از وجود آنها با خبر می شوید. اما اگر در گذشته با خزنده های پوست سر آشنا نبوده باشید، پی بردن به این که به دنبال چه چیزی هستید، ممکن است سخت باشد. در حقیقت علائم و […]

به نظر می رسد که در صورت ابتلای خود و یا یکی از عزیزانتان به شپش سر، شما از وجود آنها با خبر می شوید. اما اگر در گذشته با خزنده های پوست سر آشنا نبوده باشید، پی بردن به این که به دنبال چه چیزی هستید، ممکن است سخت باشد. در حقیقت علائم و نشانه های شپش سر می توانند مانند شوره سر به نظر برسند و احساس شوند. بر طبق گفته های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، این حشرات کوچک انگل تقریباً طولی بین 2 تا 3 میلیمتر دارند. آنها از خون انسان تغذیه می کنند. شپش ها نمی ‌توانند پرواز کنند و یا بپرند. در عوض آنها با خزیدن دور می شود وحرکت می کنند.

نحوه انتقال شپش سر

به طور کلی شپش ها از طریق ارتباط مستقیم سر به سر منتقل می شوند. دکتر گارسیا می گوید: برای انتقال شپش ها، تماس سر به سر باید طولانی باشد. زیرا فاصله از یک سر به سر دیگر برای شپش ها بسیار زیاد است و برای گذشتن از این فاصله، مدت زمان زیادی لازم است. شپش ها به طور معمول در پوست سر دیده می شوند.

همچنین آنها ممکن است محکم به شفت موها متصل شوند. علاوه بر این، آنها می توانند در ابرو و مژه گان شما نیز ظاهر شوند. حتی اگر آنها به عنوان بیماری شناخته نشده باشند، یک روش و طرح بزرگ برای مقابله با آنها لازم است. در این مطلب به روش های مقابله با شپش سر پرداخته شده است.

علائم و نشانه های شپش سر چیست؟

برخی از علائم شپش سر، رایج ‌تر از موارد دیگر هستند. اما به طور کلی، علائم با وجود این انگل در سر، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خارش شدید

دکتر گارسیا می ‌گوید که خارش شدید یک نشانه رایج از شپش سر است. او می گوید که شپش های سر می توانند باعث خارش در هر ناحیه از پوست سر شوند. اما معمولاً این خارش در پشت گوش و خط موها شدیدتر است. دکتر گارسیا توضیح می دهد: خارش ناشی از تحریک پوست سر، توسط بزاق شپش ها ایجاد می شود. همین امر سبب می شود که در صورت ابتلا به شپش، بلافاصله سر شروع به خارش نمی کند و چندین روز طول می‌کشد تا خارش شعله ور شود.

نقاط سفید بر روی مو

اشانتی وودز متخصص اطفال اظهار داشته: مشاهده نقاط سفید بر روی مو می تواند بسیار دشوار باشد. اما اگر از نزدیک به مو های فردی که شپش دارد نگاه کنید، ممکن است گره هایی سفید رنگ بر روی موهای آنها مشاهده کنید. این گره های سفید رنگ تخم های شپش هستند. دکتر وودز می گوید: گاهی اوقات این تخم های شپش ها شبیه به شوره سر هستند و با آن اشتباه گرفته می شوند.

رابرت سی همیلتون، پزشک متخصص اطفال در کالیفرنیا می ‌گوید: اگر چه به راحتی می توان گره ها را با شوره سر اشتباه گرفت، اما برداشتن و جدا کردن آن از موها بسیار سخت است. شوره سر باعث ایجاد پوسته های سفید و یا حتی زرد در پوست سر می شود. در حالی که شپش ها غالباً مانند دانه های برنج کوچکی هستند که محکم به فولیکول های مو متصل شده اند.

احساس حرکت و خزیدن در پوست سر

در حالی که همه افراد نمی توانند حرکت شپش ها بر روی سر خود را احساس کنند، اما برخی از افراد می توانند متوجه آنها شوند. دکتر گارسیا می گوید که بیشتر بیماران وی چیزی را حس نمی کنند. اما برخی از آنها هنگام حرکت شپش ها در داخل موها و پوست سرشان، احساس خزنده و گیج کننده ای دارند.

بیشتر بدانید: درمان قطعی شپش سر!

برجستگی های قرمز بر روی پوست سر

خارش پوست سر ناشی از بزاق شپش ها می باشد که این را به هنگام نیش، به پوست سر تزریق می کنند. دکتر وودز می گوید: این می ‌تواند یک واکنش آلرژیک ایجاد کرده و منجر به ورم، قرمزی یا برآمدگی پوست شود. با توجه به این که برجستگی ها در زیر مو پنهان شده اند، اما آنها می توانند به سختی قابل تشخیص باشند.

اشکالات واقعی در پوست سر و مو

دکتر گارسیا می گوید: شپش ها نور را دوست ندارند و از قرار گرفتن در مقابل آن اجتناب می کنند. بنابراین ممکن است نتوانید آنها را در موهای خود ببینید. با این حال، گاهی اوقات می توانید شپش های زنده را مشاهده کنید که بین موهای شما در حال خزیدن هستند.

تحریک پوست سر

خارش ناشی از نیش شپش می تواند منجر به سوزش پوست سر شود. دکتر همیلتون می‌گوید: بارها به دلیل خارش سر ممکن است پوست سر را خارانده باشید. این امر می تواند باعث ایجاد زخم و سوزش پوست سر مانند قرمزی و یا زخم شود.

ایجاد مشکل در هنگام خواب

شپش ها تمایل دارند که در شب فعالیت داشته باشند. آنها در هنگام شب تمایل به تغذیه و تحرک فراوان دارند. این می تواند فرد را از خواب بیدار کند و خواب با کیفیت را دچار مشکل کند.

چگونه از شر شپش سر خلاص شویم؟

شپش ها معمولا به تنهایی از بین نمی روند. دکتر گارسیا می‌ گوید: یک شپش بالغ می تواند روزانه 10 عدد تخم بگذارد. در نتیجه در صورت عدم درمان شپش ها، ممکن است در طی 2 یا 3 هفته جمعیت زیادی از افراد را درگیر کند. درمان شپش معمولاً شامل شامپوهای بدون نسخه است که حاوی پرمترین یا پیریدرین برای کشتن آفات است. برخی از این روش ‌های درمانی، تخم ها را از بین می برند. اما ممکن است شما نیاز به تراشیدن موهای خود داشته باشید.

همچنین برای خلاص شدن از شر لکه ها و شپش های مرده، از یک شانه با دندانه ریز استفاده کنید. علاوه بر این ها، پزشکان ممکن است توصیه کنند که از داروهای تجویزی مانند بنزیل، الکل، لوسیون، ایورمکتین یا مالاتیون استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ