تشخیص اختلالات غده آدرنال در بدن

alikarimi55
بدن دارای غده های زیادی است که فرایند های مهمی را در بدن و سلامت انسان انجام می دهند. خود کلیه نیز دارای غده هایی در بالای خود است که به غدد آدرنال معروف هستند. این غده ها بخش مهمی از کارکرد بدن را تامین می کنند و شامل دو بخش بیرونی و درونی هستند. […]

بدن دارای غده های زیادی است که فرایند های مهمی را در بدن و سلامت انسان انجام می دهند. خود کلیه نیز دارای غده هایی در بالای خود است که به غدد آدرنال معروف هستند. این غده ها بخش مهمی از کارکرد بدن را تامین می کنند و شامل دو بخش بیرونی و درونی هستند. حال گاهی ممکن است مشکلاتی برای غده های مختلف بدن به وجود بیاید که باعث مشکل در بدن خواهد شد. زمانی که برای غده های آدرنال مشکلی به وجود بیاید، بدن دچار بیماری اختلالات غده آدرنال می شود. این اختلالات آسیب های بدی به بدن وارد می کنند.

غده آدرنال در بدن

غده های آدرنال دارای سه لایه مختلف برای خود هستند. این لایه ها هورمون های خاصی را در بدن ایجاد می کنند که در مواقع مشکل یا بیماری کمک زیادی به بدن می کند. همچنین هورمون های آدرنال با بخش های زیادی از بدن در ارتباط است.

نشانه های اختلالات غده آدرنال در بدن

بزرگ ترین مشکل اختلالات غده آدرنال این است که روند کندی را در پیش دارد. یعنی رشد آن بسیار کند است و همین باعث می شود که نشانه های ان هم بسیار دیر در بدن رویت شود.

گاهی ممکن است این بیماری در زمان اوج خود، نشانه ها را در بدن ایجاد کند که در چنین شرایطی بدن دچار مشکلات خاصی می شود. معمولا اختلالات غده آدرنال در حالت یک بیماری شدید نشان داده می شود و پزشک ان را تشخیص می دهد. با این حال این بیماری هم برای خود نشانه های خاصی را دارد که در بخش زیر بیان شده اند:

  • انسان در بدن خود خستگی زیادی را احساس می کند. گاهی ممکن است او هیچ فعالیت روزانه ای نداشته باشد و با این وجود باز هم احساس خستگی کند که یکی از نشانه های اختلالات غده آدرنال می باشد.
  • شخص اشتهای کمی پیدا می کند و روند غذا خوردن او بسیار کند خواهد شد. به همین سبب در طول زمان وزن زیادی هم از دست می دهد و لاغر تر می شود. از دست دادن وزن بی دلیل یکی از نشانه های اختلالات غده آدرنال است.
  • گاهی شخص غش می کند و دلیل آن کم بودن فشار خون است. زمانی که فشار خون پایین باشد شخص غش می کند و این هم یکی از نشانه ها است.
  • یکی از نشانه های بسیار عجیب اختلالات غده آدرنال، خواستن نمک در بدن است. یعنی شخص همیشه می خواهد که نمک مصرف کند و غذا های خود را شور تر از حالت قبل می کند که می توان این را نشانه ای از وجود اختلالات غده آدرنال در بدن دانست.
  • شکم دچار درد های متعددی می شود. درد های شکمی معمولا منبع مشخصی دارند و شخص می تواند تشخیص دهد که این درد به دلیل چه چیزی است. زمانی که این درد ها منبع مشخصی نداشته باشند، می توان آن را به اختلالات غده آدرنال نسبت داد.
  • ریزش موی زیادی در شما به وجود می آید و احساس می کنید که موهایتان کم پشت شده است. علاوه بر آن در زنان مشکلات جنسی خاصی هم به وحود خواهد آمد.

دلایل رخ دادن اختلالات این غده در بدن

غدد های فوق کلیوی، هورمون های مهمی را در بدن ترشح می کنند. کار این غده ها این است که هورمون های کورتیزول و آلدسترون را در بدن ترشح کنند تا بتوانند به خوبی بدن را کنترل کنند.

حال زمانی که آسیب های متعددی به غده های فوق کلیوی وارد شود، اختلالات غده آدرنال در بدن به وجود می آید و این هورمون ها نمی توانند به اندازه کافی در بدن ترشح شوند. همانطور که گفته شد غده آدرنال ترکیبی از دو بخش داخلی و بیرونی است. بخش بیرونی کورتکس نام دارد که احتمالا نام آن را شنیده اید.

بخش درونی آدرنال نیز مدولا نام دارد که هر دوی این بخش ها هورمون های خاصی را وارد بدن می کنند. اصلی ترین دلیلی که باعث به وجود آمدن اختلالات غده آدرنال می شود، آسیب و ضربه به این غده ها است.

گاهی دلایل ژنتیکی می تواند به وجود آورنده این بیماری باشد و گاهی سلامتی نادرست شخص و ضربه های زیاد به کلیه باعث به وجود آمدن اختلالات غده آدرنال می شود. حال در کنار تمامی این ها، دلایل دیگری هم وجود دارد که می تواند اختلالات غده آدرنال در بدن به وجود بیاورد که بخشی از آنها در متن زیر بیان شده اند:

  • عفونت های زیادی در بدن وجود دارد که می تواند آسیب های زیادی به دستگاه های درونی بدن وارد کند. عفونت هایی که در کلیه وجود دارند، مهم ترین عاملی هستند که باعث به وجود آمدن اختلالات غده آدرنال می شوند.
  • سرطان نیز فعالیتی همانند عفونت دارد. زمانی که یک سرطان در بخش های مربوط به کلیه ایجاد می شود، می تواند آسیب های خود را به غدد آدرنال هم وارد کند. به همین دلیل اختلالات غده آدرنال به وجود می آید.
  • بیماری های خاصی هستند که باعث خونریزی در بدن می شوند. گاهی شما دچار یکی از این بیماری ها می شوید و از وجود آن اطلاعی ندارید. این بیماری می تواند خونریزی زیادی در کلیه ها ایجاد کند و باعث رشد اختلالات غده آدرنال شود.

عوارضی که اختلالات غده آدرنال در بدن ایجاد می کند

همانطور که قبلا هم بیان شد، کار غده آدرنال این است که هورمون های خاصی را ترشح کند. این هورمون ها در برابر تنش ها و مصدومیت هایی که در شما به وجود می آید مقاومت می کنند و از رخ دادن عفونت یا بیماری های مختلف در بدن شما جلوگیری می کنند.

حال زمانی که در شما اختلالات غده آدرنال به وجود بیاید، ترشح این هورمون ها بسیار کمتر می شود و هرگونه ضربه یا زخمی در بدن شما می تواند باعث به وجود آمدن بیماری های آدیسونی شود.

بیماری و بحران های آدیسونی، می تواند مشکلات زیادی را در شما به وجود بیاورد. بیشتر این بیماری ها مربوط به بخش سلامتی بدن شما هستند و ایمنی بدن شما کاهش پیدا می کند.

کاهش فشار خون و سطح بالای پتاسیم در بدن تنها بخشی از مشکلاتی است که در اثر بیماری های آدیسونی در بدن شما به وجود می آید. معمولا افراد زیادی با داشتن اختلالات غده آدرنال دچار بیماری های آدیسونی هم می شوند و نیاز به درمان دارند.

پیشگیری از رخ دادن اختلالات این غده

به طور کل جلوگیری از رخ دادن اختلالات غده آدرنال در بدن کار سختی است و نمی توان آن را مهار کرد اما راه و روش هایی وجود دارد که درصد رخ دادن آن را در بدن کمتر می کند و باید سعی کنید که از آنها پیروی کنید. افراد زیادی هستند که وزن خود را از دست می دهند و ممکن است که دچار لاغری شوند.

این افراد حس می کنند که این لاغری ممکن است به دلیل رژیم غذایی شان باشد و به هیچ پزشکی مراجعه نمی کنند. چنین افرادی در اشتباه هستند و باید سریعا نزد پزشک بروند زیرا تشخیص سریع اختلالات غده آدرنال کار مهمی است و باعث می شود که درمان آن سریع تر انجام شود.

حال حتی اگر دچار اختلالات غده آدرنال هم نشده بودید، توضیحاتی در این باره از پزشک خود دریافت کنید تا در هنگام دچار شدن بفهمید که چه کارهایی را باید انجام دهید. در کنار چنین افرادی، افراد دیگری هم وجود دارند که مدام مریض می شوند و حال شان بد می شود.

این افراد هم برای پیشگیری از رخ دادن اختلالات این غده باید به پزشک مراجعه کنند و در مورد مشکلات بدنی خود با پزشک صحبت کنند تا اگر دچار چنین بیماری بودند بتوانند به سرعت آن را درمان کنند.

تشخیص اختلالات غده آدرنال و درمان آن

به طور کل چندین روش مشخص شده برای تشخیص وجود اختلالات این در بدن وجود دارد. در مرحله اول باید بدانید که تشخیص اختلالات غده آدرنال بر اساس سوابق پزشکی شما می باشد. یعنی پزشک از طریق بررسی و مشاهدات وارده بر روی آنها می تواند به این بیماری در شما دست پیدا کند.

راه بعدی ورم هایی است که در کلیه شما شکل می گیرد. بخش جالب اختلالات غده آدرنال این است که به طور مستقیم شناسایی نمی شوند و در بیشتر مواقع در اثر شناختن یک بیماری دیگر، این مشکل هم در بدن شناخته می شود. به همین دلیل زمانی که کلیه های شما دچار ورم می شود، پزشک می تواند اختلالات غده آدرنال هم در بدن شما تشخیص دهد.

روش های بعدی آزمایش هایی هستند که از شما گرفته می شود. آزمایش خون و ادرار مهم ترین آزمایش هایی هستند که می توانند وجود اختلالات غده آدرنال در شما را اثبات کنند. البته گاهی هم بیمار نیاز به عکس برداری های خاصی به وسیله سی تی اسکن و … پیدا می کند. به همین دلایل می توان گفت که تشخیص اختلالات غده آدرنال از طریق راه و روش های زیادی انجام می شود و انتخاب آن به عهده پزشک است که معمولا بر اساس وضعیت بدنی شما انجام می شود.

درمان این بیماری هم بستگی به مواردی دارد که در بدن شما رخ می دهد. عموما زمانی که یک اختلال مانند ورم کلیه در بدن تان به وجود می آید، درمان هم از طریق همان ورم کلیه انجام می شود. یعنی راه درمان بستگی به اختلال ها دارد و نمی توان یک درمان شاخص را برای اختلالات غده آدرنال در نظر گرفت.

به طور کل مهم ترین عامل درمان، داروهایی است که پزشک به بیمار تجویز می کند. گاهی این دارو ها باعث می شوند که هورمون زیادی در بدن تولید شود و گاهی از ترشح هورمون جلوگیری می کنند. روند این داروها بستگی به وضعیت کلیه و غده های آدرنال درون بدن دارد.

مدل های مختلف اختلالات این غده

بخش مهمی که باید در مورد آن بدانید این است که اختلالات غده آدرنال در چندین غده مختلف و با نوع های متفاوتی رشد می کند که درمان هرکدام جدا است. در بخش زیر با برخی از آنها آشنا خواهید شد:

  • اولین موردی که اختلالات غده آدرنال می تواند در بدن ایجاد کند، تومور هایی است که درون کلیه به وجود می آید. البته این تومور ها نمی توانند سرطانی را در شما به وجود بیاورند و علائم خاصی برای خود ندارند. مهم ترین کار این تومور ها ترشح بیش از حد هورمون در بدن شما است. یعنی زمانی که دچار تومور های اختلالات غده آدرنال می شوید، هورمون زیادی در بدن شما به وجود می اید که می تواند خطرناک باشد.
  • اختلالات غده آدرنال می تواند بیماری های زیادی در بدن ایجاد کند که یکی از آنها بیماری کوشینگ است. این بیماری به دلیل مواد شیمیایی زیاد در کلیه ها رشد می کند که می تواند هورمون زیادی را ترشح کند. کبودی راحت بدن و افزایش وزن برخی از نشانه های این بیماری است که در بدن رخ می دهد. همچنین این بیماری قند و فشار خون بدن را به حد بالایی می رساند که این خود برای بدن خطرناک است.
  • اختلالات غده آدرنال تومور های دیگری هم در کلیه ایجاد می کند که سرطانی هستند. یکی از همین تومور ها آدرینوکورتیکال نام دارد. مشکل این تومور سرطانی این است که در ابتدای رشد قابل تشخیص نیست و زمانی که پیشرفت خود برسد می توان آن را تشخیص داد. همچنین می تواند سرطان را به بخش های دیگر هم برساند و بسیار خطرناک است. این تومور بر روی لایه بیرونی آدرنال رشد می کند.

در کنار تمامی این ها مشکلات و بیماری های بسیار زیاد دیگری هستند که در اثر اختلالات غده آدرنال به وجود می آید. ادرنال بخش مهمی از کلیه است که نیاز به مراقبت های زیادی دارد زیرا فعالیت هورمونی بدن را کنترل می کند و هورمون هم بخش بسیار مهمی از بدن است. به همین دلیل اختلالات درون آن باید جدی گرفته شود و نیاز به درمان دارند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ