جراحی ایمپلنت پستان چگونه انجام می شود؟ + مراقبت های بعد از آن

alikarimi55
ایمپلنت پستان که به عنوان ماموپلاستی تقویتی نیز شناخته می شود، نوعی جراحی برای افزایش سایز سینه است. این شامل قرار دادن ایمپلنت پستان در زیر بافت پستان یا عضله قفسه سینه است. در برخی از خانم ها، افزایش سینه روشی برای احساس اطمینان و اعتماد به نفس بیشتر است. همچنین در برخی از افراد […]

ایمپلنت پستان که به عنوان ماموپلاستی تقویتی نیز شناخته می شود، نوعی جراحی برای افزایش سایز سینه است. این شامل قرار دادن ایمپلنت پستان در زیر بافت پستان یا عضله قفسه سینه است. در برخی از خانم ها، افزایش سینه روشی برای احساس اطمینان و اعتماد به نفس بیشتر است. همچنین در برخی از افراد ایمپلنت پستان بخشی از بازسازی پستان برای شرایط مختلف پزشکی است.

جراحی بازسازی پستان ممکن است به عنوان بخشی از درمان سرطان پستان انجام شود. در حالت کلی، جراحی زیبایی پستان به منظور اهداف زیبایی شناسی انجام می شود اگر مایل به جراحی ایمپلنت سینه هستید، با یک جراح پلاستیک مشورت کنید و در مورد خطرات احتمالی، عوارض و مراقبت های بعد از آن آگاه شوید.

موارد استفاده از ایمپلنت پستان

افزایش سایز با ایمپلنت پستان ممکن است برای موارد زیر به کار رود:

  • اگر فکر می کنید که سینه های شما خیلی کوچک هستند و یا اینکه یکی از آنها از دیگری کوچکتر است.
  • اندازه و شکل پستان پس از بارداری، کاهش وزن یا شیردهی را بازیابی می کند
  • بازسازی و ترمیم پستان پس از جراحی سرطان پستان

ایمپلنت پستان چیست؟

ایمپلنت پستان یک پروتز پزشکی است که برای تقویت، بازسازی یا شکل دهی پستان، در داخل آن قرار می گیرد. ایمپلنت پستان به سه نوع اصلی تقسیم بندی می شود. این شامل موارد زیر است:

  • ایمپلنت های شور: این ایمپلنت ها از یک محلول نمکی مانند آب نمک پر می شوند. محلول نمکی درون یک پوسته سیلیکونی الاستومر نگهداشته می شود. این ایمپلنت ها را می توان با مقادیر مختلف محلول نمکی پر کرد. این بر احساس، استحکام و شکل پستان تاثیر گذار است. اگر یک ایمپلنت شور نشت کند، محلول به طور طبیعی توسط بدن جذب و خارج می شود.
  • ایمپلنت های پر شده از ژل سیلیکون، ایمپلنت های پر شده از ژل سیلیکون شامل یک پوسته سیلیکونی است که با ژلی از جنس سیلیکون پر شده اند. اگر یک ایمپلنت پر شده از سیلیکون سوراخ شود، ژل یا در پوسته سیلیکونی می ماند و یا به داخل پستان نفوذ می کند. بیمارانی که از این نوع ایمپلنت استفاده می کنند، در مقایسه با بیمارانی که از ایمپلنت شور استفاده می کنند، باید معاینات منظم تری انجام دهند. MRI یا سنوگرافی می تواند وضعیت ایمپلنت را بررسی کند.
  • ایمپلنت های کامپوزیت جایگزین: این ایمپلنت ها ممکن است با رشته پلی پروپیلن، روغن سویا یا برخی مواد دیگر پر شوند.

آماده شدن برای جراحی ایمپلنت سینه

قبل از انجام ایمپلنت سینه باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

از آنجا که سینه ها می توانند تا اواخر دوره نوجوانی یا اوایل 20 سالگی به رشد خود ادامه دهند، سازمان غذا و داروی آمریکا FDA اعلام کرده است که زنان باید برای جراحی ایمپلنت های شور بالای 18 سال سن و برای جراحی ایمپلنت های سیلیکونی حداقل 22 سال سن داشته باشند.

در مورد خواسته های مربوط به اندازه، احساس و ظاهر سینه خود با یک جراح پلاستیک مشورت کنید. جراح انواع خاصی از ایمپلنت ها را شامل ایمپلنت های صاف، گرد، شور یا سیلیکونی و همچنین گزینه های مربوط به تکنیک های جراحی را نیز برای شما توضیح خواهد داد.

قبل از تصمیم به انجام جراحی موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • ایمپلنت سینه مانع از افتادگی سینه های شما نمی شوند. برای اصلاح سینه های افتاده علاوه بر ایمپلنت سینه ممکن است به لیفت سینه نیز احتیاج داشته باشید.
  • ایمپلنت پستان ماندگاری مادام العمر ندارد. طول عمر متوسط ایمپلنت پستان 10 سال است. پارگی ایمپلنت یکی از موارد احتمالی است. همچنین سینه های شما با بالا رفتن سن شما تغییر خواهند کرد و عواملی مانند افزایش یا کاهش وزن ممکن است ظاهر سینه شما را تغییر دهند. این مسائل به احتمال زیاد نیاز به جراحی های بیشتر سینه خواهد داشت.
  • انجام ماموگرافی ها ممکن است پیچیده تر باشند. اگر شما در داخل پستان خود ایمپلنت پستان دارید، علاوه بر ماموگرافی معمول به موارد اضافی و تخصصی دیگر نیز نیاز خواهید داشت.
  • ایمپلنت سینه ممکن است شیردهی را مختل کند. برخی از خانم ها پس از کاشت ایمپلنت پستان می توانند به راحتی به فرزندان خود شیر دهند، اما برای سایرین شیردهی ممکن است یک چالش بزرگ باشد.
  • ممکن است شما پس از برداشتن ایمپلنت سینه به عمل جراحی اضافی نیاز داشته باشید. اگر تصمیم دارید ایمپلنت خود را خارج کنید، ممکن است نیاز به لیفت سینه یا جراحی های اصلاحی دیگر برای بازگرداندن ظاهر پستان های خود داشته باشید.
  • شما ممکن است قبل از عمل نیاز به یک ماموگرافی پایه داشته باشید. پزشک شما همچنین ممکن است قبل از عمل داروهای خاصی را تجویز و تنظیم کند. به عنوان مثال برای جلوگیری از افزایش خطر خونریزی باید از آسپرین یا داروهای دیگری که خون را رقیق می کنند، خودداری کنید.

فرایند جراحی ایمپلنت پستان

قبل از انجام عمل

قبل از عمل کاشت ایمپلنت پستان، برای ارزیابی های بیشتر پزشکی، شما یک جلسه مشاوره ای با جراح خود خواهید داشت. در طی این جلسه شما در مورد خواسته های خود از عمل صحبت خواهید کرد. همچنین جراح ممکن است برخی از توصیه های پزشکی را یادآور شود. کاشت ایمپلنت سینه ممکن است به عنوان یک روش سرپایی انجام شود و یا نیاز به یک شب بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. عمل جراحی ایمپلنت سینه یک تا دو ساعت به طول می انجامد. در طول عمل احتمالاً بیهوشی عمومی به شما داده می شود.

کاشت ایمپلنت پستان

برای قرار دادن ایمپلنت پستان جراح ممکن است در یک تا سه مکان از بافت سینه، برش هایی را ایجاد کند. گزینه‎های برش شامل موارد زیر هستند:

  • ایجاد برش در زیر پستان
  • ایجاد برش در زیر بازو
  • ایجاد برش در اطراف نوک سینه

انتخاب محل برش به عوامل مختلفی از جمله میزان افزایش سایز، آناتومی بدن بیمار، نوع کاشت و ترجیحات شخصی جراح و بیمار بستگی دارد. پس از ایجاد برش، جراح بافت سینه شما را از ماهیچه ها و بافت پیوندی سینه جدا می کند. این باعث ایجاد یک جیب در پشت یا جلوی خارجی ترین عضله دیواره قفسه سینه می شود. جراح ایمپلنت را درون این جیب قرار می دهد. دو نوع قرارگیری ایمپلنت وجود دارد:

قرار دادن زیر عضلانی که ایمپلنت در زیر عضله شاخه ای قرار می گیرد. بهبودی در این نوع جایی گذاری ممکن است طولانی تر باشد. همچنین ممکن است پس از عمل درد بیشتری احساس کنید.

قرار دادن ساب گلاندولار که در آن ایمپلنت در پشت بافت سینه و بر روی عضله استخوانی قرار می گیرد.

ایمپلنت های های شور به صورت خالی وارد سینه شده و پس از قرار دادن آنها، با آب نمک استریل پر می شوند. اما ایمپلنت های سیلیکونی از قبل با ژل سیلیکون پر شده اند. زمانی که ایمپلنت در محل مورد نظر قرار داده می شود، جراح برش ها را می بندد. بخیه ها، چسب های پوستی و نوار جراحی باعث بسته شدن پوست و بسته نگه داشتن آن می شود.

پس از عمل

درد، تورم و کبودی احتمالاً به مدت چند هفته پس از عمل وجود خواهند داشت. همچنین انتظار می رود که زخم های ناشی از برش ها به مرور زمان محو شوند. اما کاملاً از بین نمی روند. پس از عمل و در حالی که شرایط شما رو به بهبود است، ممکن است به پوشیدن بانداژ فشرده سازی یا سینه بند ورزشی برای پشتیبانی اضافی نیاز داشته باشید. همچنین جراح ممکن است داروهای ضد درد را برای کاهش درد تجویز کند.

پس از عمل ایمپلنت سینه دستورالعمل های جراح را در مورد بازگشت به فعالیت های منظم خود دنبال کنید. پس از کاشت ایمپلنت سینه به مدت حداقل دو هفته از انجام فعالیت های شدید و یا هر چیزی که می تواند نبض یا فشار خون شما را افزایش دهد، خودداری کنید.

به یاد داشته باشید که در طول بهبود، سینه های شما نسبت به تماس جسمی یا حرکات مزاحم حساس خواهند بود. اگر پس از جراحی متوجه وجود تب یا گرما و قرمزی در سینه خود شدید، ممکن است دچار عفونت شده باشید. در این شرایط در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت تنگی نفس یا درد قفسه سینه با جراح خود تماس بگیرید.

عوارض احتمالی ایمپلنت سینه

ایمپلنت سینه و بزرگ کردن پستان اگرچه یک عمل زیبایی به شمار می رود اما می تواند خطراتی از جمله موارد زیر با خود به همراه داشته باشد:

  • درد پستان
  • عفونت
  • تغییر در احساس پستان
  • ایجاد زخم و سفت شدن آن در ناحیه اطراف ایمپلنت
  • زخم و خونریزی
  • مشکلات در اندازه یا شکل ایمپلنت، برای مثال سینه های نامتقارن
  • لنفوم بزرگ سلول یا آنالپلاستیک
  • نشت و پارگی ایمپلنت

در صورت پارگی ایمپلنت های شور، آنها جذب بدن می شوند. نشت سیلیکون ممکن است در داخل پوسته کاشت بماند یا به بیرون نفوذ کند. زمانی که ایمپلنت نمکی نشت کند، دچار افت می شود. اما ایمپلنت پستان سیلیکون ممکن است هنگام پارگی علائم آشکاری نداشته باشد. به این پارگی، پارگی ساکت گفته می شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا، FDA، ارتباط احتمالی بین ایمپلنت پستان و ایجاد لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک همراه با ایمپلنت پستان را که یک سرطان نادر سیستم ایمنی می باشد، مشخص کرده است. FDA بر این باور است که زنان دارای ایمپلنت پستان، ممکن است خطر ابتلا به لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک را به مقدار کمی افزایش دهند.

سایر عوارض جانبی ایمپلنت پستان

نگرانی هایی وجود دارد که سموم موجود در ایمپلنت ها ممکن است منجر به علائم عصبی در زنان شوند. این احتمالاً باعث ایجاد مشکلات در تفکر و حافظه می شود. پوست بالای ایمپلنت می تواند موج دار و یا چروک شود. این به ویژه در خانم هایی که بسیار لاغر هستند یا افرادی که به طور ناگهانی وزن زیادی را از دست می دهند، بیشتر است.

اگر فرد تصمیم بگیرد که ایمپلنت ها را خارج کند، ممکن است سینه های وی نسبت به قبل از عمل از جذابیت کمتری برخوردار باشد. اگر پارگی ایمپلنت ایجاد شود، عمل جراحی  حذف ایمپلنت می تواند به معنی از بین رفتن بافت پستان باش. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده اند که برخی از نوزادانی که توسط زنان دارای ایمپلنت پستان تغذیه شده اند، در مقایسه با سایر نوزادان و خواهر و برادرهای متولد شده خود قبل از کاشت ایمپلنت، سموم بیشتری در خون آنها وجود دارد.

نگهداری از ایمپلنت سینه پس از جراحی

ایمپلنت پستان برای ماندگاری طولانی مدت طراحی نشده است. در صورت بروز عوارض یا در صورت تغییر اندازه و شکل سینه ممکن است لازم باشد که ایمپلنت ها تعویض شوند. افرادی که از ایمپلنت های پر شده با سیلیکون استفاده می کنند، لازم است هر سه سال یکبار اسکن MRI را به منظور بررسی پارگی ساکت، انجام دهند. در صورت پارگی، ایمپلنت ها باید برداشته یا جایگزین شوند.

نتایج کاشت ایمپلنت پستان

ایمپلنت سینه می تواند اندازه و شکل سینه شما را تغییر دهد. این عمل جراحی ممکن است باعث بهبود ظاهر سینه و اعتماد به نفس فرد شود. اگر شما از ظاهر سینه های خود پس از جراحی ناراضی باشید، برای اصلاح این موارد ممکن است نیاز به جراحی بیشتری داشته باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ