جراحی تعویض مفصل زانو چگونه انجام می شود و مراقبت های بعد از آن چیست؟

alikarimi55
جراحی تعویض مفصل زانو یکی از جراحی های معمول در علم پزشکی است. نام پزشکی این جراحی آرتروپلاستی می باشد. زنان و مردان زمانی که در خود احساس درد شدید زانو دارند تصمیم به جراحی زانو خود می گیرند. در اغلب موارد درد و رنج  به دلیل آرتروز مفاصل زانو می باشد. با نحوه کامل […]

جراحی تعویض مفصل زانو یکی از جراحی های معمول در علم پزشکی است. نام پزشکی این جراحی آرتروپلاستی می باشد. زنان و مردان زمانی که در خود احساس درد شدید زانو دارند تصمیم به جراحی زانو خود می گیرند. در اغلب موارد درد و رنج  به دلیل آرتروز مفاصل زانو می باشد. با نحوه کامل این درمان آشنا شوید.

جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

آرتروز باعث سفتی و درد می شود در نتیجه در مقابل تحرک و فعالیت از خود مقاومت نشان می دهد. تعویض مفصل زانو شامل برداشتن قسمت های از زانو و قرار دادن قسمتی مصنوعی است. قطعات مصنوعی زانو معمولا از جنس فلز یا پلاستیک می باشد.

تعویض کامل مفصل زانو

تعویض کامل زانو رایج ترین نوع تعویض زانو است. جراح شما هر دو قسمت استخوان ران شما و قسمت بالای استخوان ساق پا را به همراه هر نوع غضروفی که باقی مانده است را برطرف می کند. پس از تعویض کلی مفصل زانو مقدار برش ایجاد شده توسط جراح بزرگتر خواهد بود و مدت اقامت در بیمارستان و زمان بهبودی طولانی تر خواهد بود.بعد از جراحی کامل مفصل زانو به عمل جراحی احتیاج نخواهید داشت.

تعویض جزئی مفصل

نوعی دیگر از تعویض زانو، تعویض جزئی زانو می باشد. این حرکت شامل تعویض تنها یک طرف مفصل زانو، یا قسمت داخلی یا قسمت خارجی باشد. بنابراین در صورت تعویض جزئی زانو، جراح تنها قسمت زیرین استخوان ران و بخشی از بالای استخوان پا را از یک طرف مفصل زانو بر میدارد.

اگر زانوی شما تنها از یک طرف آسیب دیده باشد، جراح این روش را برای شما انتخاب می کند. از مزایای این رویکرد ایجاد برش کمتر روی زانوی شما می باشد. همچنین مدت زمان بستری در بیمارستان کوتاه تر خواهد بود و بهبودی شما سریع تر می باشد.

چرا تصمیم به تعویض مفصل زانو دارید؟

افرادی که به تعویض مفصل زانو فکر می کنند اغلب از آرتروز زانو رنج می برند. در واقع می توان گفت بیشتر مواقع آرتروز دلیل اصلی درد می باشد اما روماتیسم یا آرتریت تروما نیز می تواند دلیل دیگری باشد. شرایط دیگری مانند نقرس و مرگ استخوان های زانو نیز ممکن است نیاز به تعویض مفصل زانو داشته باشد.

آرتروز چیست؟

آرتروز در سنین بالا رخ می دهد و می توان گفت از فرسودگی مفصل های زانو در طولانی مدت ایجاد می شود. تعدادی از عوامل خطر ابتلا به این بیماری را تحت تاثیر قرار می دهد. این عوامل شامل:

سن تعویض مفصل زانو

با افزایش سن ریسک مبتلا شدن به آرتروز بیشتر می شود. اکثر کسانی که تمایل به تعویض مفصل زانو دارند در بازه سنی 60 تا 80 سال می باشند اما ناگفته نماند که در هر سنی ممکن است این نیاز به وجود آید.

آسیب دیدگی مفصل

استفاده بیش از حد از مفصل قبل از بهبودی کامل باعث آسیب دیدگی به مفصل می شود.

چاقی

سنگین بودن وزن باعث ایجاد فشار زیادی روی زانو می شود. فشار ناشی از چاقی به باسن و زانوهای شما در بیشترین حالت خود قرار می گیرد.

ارثی بودن

شواهد کافی بر ارثی بودن این بیماری پیدا نشده است. علائم اصلی این بیماری احساس درد در مفاصل و سفتی در ماهیچه ها می باشد. این درد باعث می شود که تحرک و حرکت کردن سخت شود و در واقع انجام کارهایی روزانه و ساده مانند پیاده روی سخت و طاقت فرسا باشد.

بسیاری از بیماران ممکن است در ابتدا علائم خفیفی در خود احساس کنند و دیگر روش های درمانی را برای تسکین درد خود انتخاب کنند. روش های درمانی دیگر شامل موارد زیر است: کاهش وزن، ورزش منظم و پیاده روی روزانه و منظم.

در بیمارانی با علائم بیماری کم و متوسط استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهاب می تواند بسیار مفید واقع شود. اگر مسکن های ضد درد موثر واقع نشوند تزریق استروئید به مفصل زانو نیز می تواند یکی از روش های درمانی برای درد آرتروز باشد.

اما گاهی اوقات هیچ کدام از روش های درمانی گفته شده برای درمان بیمار کارساز نمی باشد. به همین دلیل عمل تعویض مفصل زانو ممکن است تنها گزینه باقی مانده باشد.

چه کسانی مناسب برای تعویض مفصل زانو هستند؟

تقریبا همه مریضانی که درخواست تعویض مفصل زانو را دارند از درد و سختی زانو خود در عذاب هستند که در واقع این درد می تواند به دلیل نوعی آرتروز یا علتی دیگر باشد. کسانی که تعویض مفصل زانو تنها گزینه آن ها می باشد افرادی هستند که حرکاتی مانند خم شدن و پیاده روی کردن نیز برای آنها سخت و طاقت فرسا می باشد.

در واقع زندگی برای آن ها بسیار دشوار شده است و اغلب تاثیری منفی بر سلامت روان آن ها نیز دارد. در زیر لیستی از واجد شرایط بودن برای تعویض مفصل زانو را در اختیار شما قرار می دهیم اما این نکته را فراموش نکنید که جراح شما قادر است بهترین تصمیم را برای سلامتی شما بگیرد.

حتما از عکس برداری استفاده کنید تا شواهد کافی برای شما مهیا شود.

مشکل پزشکی و مریضی خاصی نداشته باشید.

BMI سالم داشته باشید.

افرادی که سیگاری نباشند و یا حداقل 6 هفته قبل یا بعد از عمل سیگار را ترک باشند.

انتظارات واقع بینانه ای از عمل جراحی داشته باشند.

از طرف خانواده و دوستان خود حمایت کافی را دریافت کنند.

تمایل به رعایت کردن دستورالعمل های خاص  و مراقبت های فیزیکی بعد از عمل جراحی داشته باشند.

روش تعویض مفصل به چه شکل است؟

عمل تعویض مفصل زانو به طور کلی بین یک تا دو ساعت زمان لازم دارد. جراح روی زانو برش میدهد و سطوح آسیب دیده، دو استخوان موجود در زانو شما را خارج می کند. آن ها هر نوع غضروف باقی مانده را از بین می برند و در صورت لزوم از یک قسمت پلاستیکی برای کشکک زانو( کاسه زانو) شما استفاده می کنند.

روند و مراحل عمل تعویض مفصل زانو به شرح زیر است:

1-  داشتن رضایت کامل

در روز عمل یا چند روز قبل شما با جراح خود ملاقات خواهید کرد. پزشک هرآنچه در این جراحی اتفاق می افتد را به شما خاطرنشان می کند از خطرات و عوارض احتمالی که ممکن است در حین یا بعد از عمل جراحی اتفاق بیفتد تا انتظارات منطقی شما بعد از عمل را بررسی می کند.

اگر همچنان تمایل و رضایت کافی برای عمل جراحی داشتید باید رضایت نامه خود را امضا کنید. توجه داشته باشید که نکته مهم تصمیم آگاهانه شما می باشد. بنابراین توصیه می کنیم قبل از امضای رضایت خود، فرم رضایت نامه را کاملا با دقت بخوانید و در صورت هرگونه سوالی آن را از پزشک و جراح خود بپرسید.

2- بیهوشی

قبل از عمل با پزشک متخصص بیهوشی خود ملاقات خواهید کرد. دو ماده بی حسی وجود دارد که متخصص بیهوشی برای تعویض مفصل زانو در حین عمل جراحی برای شما انتخاب می کند.

اولین روش استفاده از بی حسی موضعی می باشد. بی حسی موضعی شامل تزریق یک ماده بی حس کننده به ستون فقرات می باشد به طوری که شما قادر به حس کردن چیزی نمی باشید. در صورتی که این روش را انتخاب کنید ممکن است در طول عمل جراحی بیدار و هوشیار باشید اما چیزی از عمل جراحی روی زانوی خود احساس نمی کنید. در واقع از کمر به پایین بدن شما بی حس شده است و شما احساس درد نمی کنید.

اگر ترجیح می دهید که هوشیار نباشید متخصص بیهوشی می تواند به شما یک ماده آرامبخش دهد تا کمی خواب آلود شوید و از آنچه در اطراف شما اتفاق می افتد آگاهی کمتری داشته باشید. هر دو بی حسی موضعی و آرام بخش چند ساعت طول می کشد تا به طور کامل از بین برود.

3- ایجاد برش روی زانوی شما

جراح یک برش عمودی روی زانو شما ایجاد می کند. اندازه این برش بستگی به نوع جراحی ای که انجام می دهید دارد. تعویض کامل مفصل زانو نیاز به برش بزرگی دارد در صورتی که تعویض جزئی زانو شامل برش کوچکتر می شود.

4-  بستن محل باز شده

جراح برای بستن زخم ها و برش های ایجاد شده روی زانو شما از بخیه کردن استفاده می کند. همچنین ممکن است اقداماتی انجام دهند تا به کاهش تورم شما کمک کرده باشند.

5-  برگشتن به بخش عادی بیمارستان

بعد از اتمام عمل جراحی شما به بخش بازگردانده می شوید. اگر متخصص بیهوشی از ماده بی حسی استفاده کرده باشد، زمان بازگشت به بخش هوشیار و بیدار هستید. اگر آرامبخش گرفته باشید زمان برگشتن به بخش ممکن است هنوز بی حس و خواب آلوده باشید که در طی چندین ساعت به حالت عادی برمی گردید. اگر بیهوشی عمومی گرفته باشید، آرام آرام از خواب بیدار می شوید. ممکن است چندین ساعت احساس گیجی و مستی داشته باشید اما برطرف می شود.

مشاوره تعویض مفصل زانو

از مشاوره تعویض زانو چه انتظاری باید داشته باشید؟

مشاوره اولیه تعویض زانو معمولا بین 15 دقیقه تا 1 ساعت به طول می انجامد. در این مدت جراح به شما روش را توضیح می دهد و در مورد خطرات و عوارض احتمالی با شما صحبت می کند.
زمان ملاقات با مشاوره اولیه برای تعویض زانو باید برگه ارجاع پزشک عمومی خود و تصاویر اسکن شده از پاهای خود را نیز به همراه داشته باشید.

جراح شما در طول مشاوره از شما چند سوال خواهد پرسید که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سلامت شما در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟
  • آیا دارای شرایط پزشکی خاصی هستید و از مشکل جدی رنج می برید؟
  • آیا داروی خاصی استفاده می کنید؟ ( این داروها شامل داروهای تجویز شده، بدون نسخه و حتی گیاهی می باشد.)
  • آیا از سیگار، الکل و داروهای تفریحی استفاده می کنید؟
  • آیا در تصاویر گرفته شده از زانو شما، آرتروز را به طور کامل نشان داده است؟
  • چه روش های درمانی دیگری را امتحان کرده اید؟
  • علائم شما در حال حاضر به چه شکل است؟
  • انتظار دارید از این عمل و رویه چه نتیجه ای حاصل شود؟

تمام سوالات گفته شده در بالا به جراح شما کمک می کند تا بهترین تصمیم را برای شما بگیرد به همین دلیل توجه داشته باشید که در این زمینه صداقت کامل را داشته باشید.

در طول مشاوره تعویض زانو چه سوالاتی باید بپرسید؟

بهتر است لیستی از سوالات خود را یادداشت کنید و از جراح خود بپرسید. باید به طور کامل از روش، خطرات و عوارض و روند بهبودی آگاه باشید. برای کمک به شما ما لیستی از سوالات را ایجاد کرده ایم که شما ممکن است علاقه داشته باشید از جراح خود بپرسید.

نتایج مریض قبلی جراحی شده، چگونه بوده است؟

برای تعویض مفصل زانو بهتر است این کار به صورت جزئی انجام شود یا به صورت کلی؟

آیا من شخص مناسبی برای تعویض مفصل زانو هستم؟

به نظر شما انتظارات من از این عمل جراحی واقع بینانه است؟

دوره ریکاوری چه مدت است؟

آیا بعد از عمل دچار درد می شوم؟

خطرات و عوارض اصلی تعویض مفصل چیست؟

هر جراحی با خطرات و عوارضی همراه است. قبل از آنکه به جراحی کردن راضی شوید، باید کاملا به اطلاعاتی که بدست آروده اید فکر کنید. برای آنکه به بهترین شکل تصمیم بگیرید اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می دهیم. لیستی از خطرات و عوارض احتمالی تعویض زانو را برای شما گردآوری کرده ایم.

عفونت

از آنجا که عمل جراحی یک روش تهاجمی است، خطر عفونت را به بدن شما معرفی می کند. با این وجود باید بدانید که عفونت یکی از عوارض معمول و رایج نمی باشد زیرا جراح و تیم جراحی هرگونه احتیاط لازم را در این زمینه انجام می دهند. در صورتی که علائم زیر را در خود مشاهده کردید ممکن است به عفونت مبتلا شده باشید و باید به پزشک مراجعه کنید:

  • دمای 38 درجه سانتی گراد بدن یا بالاتر
  • تب، لرز، عرق شب
  • قرمزی روی زخم( قرمزی که پس از 48 ساعت قرمزی پخش شده باشد)
  • درد یا ناراحتی که با دارو برطرف نشود
  • چرک/ ترشح ناخوشایند از زخم

در صورت بروز عفونت به طور جزئی می باشد و با گذراندن دوره کوتاهی از آنتی بیوتیک ها قابل درمان است. به ندرت دیده شده است یک عفونت به شکل جدی درآمده و به عمل جراحی دوباره احتیاج داشته باشد.

خونریزی و کبودی

کمی خونریزی از زخم بعد از عمل یک حالت طبیعی می باشد. در نتیجه شما باید انتظار کبودی در ناحیه زانو باشید. گاهی اوقات مجموعه ای از خون می تواند زیر پوست شما تشکیل شود که به این عمل پزشکی، هماتوم گفته می شود.

این اتفاق طبیعی نیست و جراح نیاز به برداشتن آن دارد. این علائم معمولا تا 24 ساعت بعد از عمل جراحی قابل مشاهده است و شاهد درد و سستی در ناحیه درمان خواهد بود. معمولا هماتوم نیاز به معالجه پزشکی دارد اما نباید بر نتایج تعویض زانو تاثیر بگذارد.

آسیب به قسمت های اطراف

همیشه خطر بسیار کمی وجود دارد که جراح ممکن است در حین تعویض زانو به رباط ها ، رگ ها و شریان های اطراف یا اعصاب آسیب برساند. در حالی که این خطر بسیار کم است اما مهم است که جراحی را انتخاب کنید که به آن اعتماد لازم را داشته باشید و تا حد ممکن خطرات را به حداقل برساند. در زمان انتخاب جراح مناسب بسیار دقت کنید زیرا در صورت بروز هر یک از این آسیب ها ممکن است عمل جراحی بیشتری برای رفع مشکل نیاز باشد.

شکستگی

شکستگی استخوان های مفصل زانو یا خود مفصل زانو مصنوعی ممکن است در حین عمل یا بعد از عمل ایجاد شود. اگر این اتفاق بیفتد، عمل جراحی تجدید نظر ضروری است.

زخم

بعد از عمل جراحی یک زخم عمودی روی قسمت جلوی زانو وجود دارد. این زخم بسته به اینکه تعویض کامل یا جزئی باشد بین 10-18 سانتی متر می باشد. جای زخم شما در ابتدا صورتی و ناهموار می باشد. با این حال با رعایت کردن یک رژیم مراقبت از اسکار و جای جوش ظاهر آن به مرور زمان بهتر می شود.

این درمان ها می تواند شامل ماساژ منظم با ژل اسکار پس از بهبودی زخم و استفاده از spf هنگام بیرون آمدن از خانه و در معرض آفتاب قرار گرفتن باشد. از جراح خود برای مشورت بیشتر در مورد چگونگی مراقبت از جای اسکار خود بیشتر سوال بپرسید.

تشکیل بافت اسکار روی مفصل زانو باعث ایجاد سفتی می شود و حرکت مفصل را سخت می کند. فیزیوتراپی و پیروی از توصیه های جراح شما به طور کلی می تواند از بروز این اتفاق جلوگیری کند.

خطرات عمومی جراحی

برخی خطرات استاندارد وجود دارد که در مورد تمام جراحی ها اعمال می شود. اما به این موارد محدود نمی شوند:

  • تشکیل لخته خون
  • عوارض بیهوشی
  • تهوع و استفراغ
  • درد بعد از عمل

متخصص بیهوشی و جراح شما در صورت بروز هر یک از این خطرات و عوارض جایگزینی زانو آمادگی دارد.

آمادگی های لازم برای جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

به عنوان شخصی که برای درمان خود عمل جراحی تعویض مفصل زانو را انتخاب کرده اید باید در نظر داشته باشید که قبل از جراحی باید بعضی از روش های زندگی خود را اصلاح کنید. به عنوان مثال 6 هفته قبل و بعد از جراحی باید سیگار کشیدن را ترک کنید.

باید رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید و در صورت امکان از نوعی ورزش خاص پیروی کنید. شما می توانید از سری ورزش های مناسب به خود استفاده کنید به دلیل اینکه به زانو فشاری وارد نمی کند و باعث تقویت عضلات پا در اطراف زانو می شود.

باید توجه داشته باشید که تعویض مفصل زانو یک جراحی مهم و سخت می باشد و برای آنکه به بهبودی کامل برسید باید به این روند زمان بدهید. در طول دوره بهبودی خود باید تا حد ممکن به دور از استرس باشید و مطمئن شوید که استراحت زیادی خواهید داشت.

بهترین راه برای آنکه در آرامش کامل باشید و در زودترین زمان ممکن بهبود یابید این است که خود را آماده عمل جراحی کنید. اما خبر خوب در اینجا این نکته است که آماده سازی قبل از عمل جراحی تعویض مفصل زانو کار دشوار و پیچیده ای نیست. در این مقاله لیستی از مواردی که بهتر است قبل از رفتن به بیمارستان آن ها را رعایت کنید، جمع آوری کرده و در اختیار شما قرار می دهیم.

کارهای روزمره خانه

کارهایی که در طول روز در خانه انجام می دهید ممکن است نیاز به انرژی زیادی داشته باشد. بعد از عمل جراحی نباید بیش از حد به زانوی خود فشار بیاورید. به همین دلیل بهتر است که از انجام یک سری از کارها دوری کنید.

به عنوان مثال ممکن است علاقه داشته باشید که سطل ها رو بیرون بیاورید، لباس های شسته شده را در محل مناسب خودش بگذارید و به طور کل یک خانه تمیز داشته باشید. دقت داشته باشید وسایل را جوری در دسترس خود قرار دهید که احتیاجی به خم شدن روی زانو نداشته باشید.

خرید مواد ضروری

به احتمال بسیار زیاد پس از چند روز بعد از عمل جراحی شما توانایی خرید کردن نخواهید داشت به همین دلیل بهتر است قبل از رفتن به بیمارستان مواد غذایی لازم برای چند روز را آماده کنید. برخی از بیماران تمایل دارند که وعده های غذایی خود را آماده کنند و آنها را در فریزر به صورت یخ زده نگهداری کنید تا در دوران بعد از عمل از آن استفاده کنند. اگر شما هم فکر می کنید ایده خوبی می باشد می توانید از این روش استفاده کنید. همچنین می توانید از خرید آنلاین برای چند روز بعد از عمل خود استفاده کنید.

بچه ها و حیوانات خانگی

اگر کودکی در خانه دارید یا ازحیوان خانگی مراقبت می کنید احتیاج به شخصی دارید تا در دوران بعد از عمل از آن ها مراقبت کند. هم کودکان هم حیوانات خانگی به انرژی زیادی احتیاج دارند و شما پس از عمل جراحی خیلی زود خسته می شوید و توانایی مراقبت کردن ندارید. از خانواده و دوستان خود بخواهید به شما در این زمینه کمک کنند.

رانندگی

بعد از عمل جراحی قادر نخواهید بود تا خانه رانندگی کنید. بنابراین باید از دوستان و خانواده درخواست کنید تا شما را از بیمارستان به خانه همراهی کنند. ممکن است بعد از عمل جراحی بین 4 تا 8 هفته قادر به رانندگی کردن نباشید. دو هفته بعد از عمل و مراجعه به جراح دستورالعمل های ویژه تری را در خصوص رانندگی به شما داده می شود. دقت داشته باشید که توصیه های جراح خود را جدی بگیرید. همچنین باید با بیمه صحبت کنید و در مورد سیاست های گرفته شده در مورد رانندگی بعد از تعویض مفصل زانو سوالات خود را بپرسید.

رژیم غذایی

به عنوان یکی از راه های آمادگی برای جراحی اهمیت دادن به رژیم غذایی می باشد. اطمینان حاصل کنید که یک رژیم غذایی سالم و متعادل را پیروی می کنید. در واقع با رعایت رژیم غذایی سالم به بدن خود اجازه می دهید تا خود را برای عمل آماده کند. جراح به شما توصیه می کند قبل از عمل، خوردن و آشامیدن کدام مواد غذایی را متوقف کنید و چه داروهایی را مصرف و یا قطع کنید.

توجه داشته باشید که بعد از عمل جراحی نیز داشتن یک رژیم غذایی سالم به روند بهبودی شما بسیار کمک می کند. حتما سبزیجات و میوه های تازه را در رژیم غذایی خود قرار دهید. غذاهای پر پروتئین مانند ماهی و مرغ را فراموش نکنید. سعی کنید غذاهای شیرین و شور را از رژیم غذایی خود حذف کنید. سعی کنید مصرف کافئین را محدود کنید و برای آن که بدن شما هیدراته بماند آب کافی بنوشید.

لباس مناسب

توجه داشته باشید که بعد از عمل جراحی بهتر است شلوار، جوراب شلواری و شلوارک محکم روی زانو های خود نپوشید. بهتر است از لباس هایی استفاده کنید که به راحتی قابل تعویض باشند و حرکت شما را محدود نکنند. به خاطر داشته باشید که ممکن است زانوی شما بعد از عمل کاملا متورم شود و احتیاج به بانداژ داشته باشد. همچنین از نوعی از کفش استفاده کنید که تا حد امکان احتیاج به خم شدن نداشته باشید.

خواب کافی بعد از تعویض مفصل زانو

در خانه بالش و کوسن های اضافی داشته باشید. شما می توانید از آن ها زمان خوابیدن استفاده کنید. بهتر است کوسن و بالش ها را زیر پای خود قرار دهید. در واقع این کار به کاهش تورم زانو شما کمک می کند. به احتمال بسیار زیاد بعد از عمل در ناحیه زانو احساس درد خواهید داشت. جراح برای اینکه مطمئن شود که شما بعد از عمل از استراحت و خواب کافی بهره مند هستید حتما به شما داروهای ضد درد خواهد داد. بسیار مهم و حائز اهمیت است که از دستورالعمل های خاصی که جراح برای شما در نظر گرفته است، پیروی کنید.

بعد از تعویض مفصل زانو چه انتظاراتی از خود باید داشته باشید؟

شناخت آنکه بعد از تعویض مفصل زانو باید از خود چه انتظاراتی داشته باشید بسیار مفید و کاربردی است. در واقع این شناخت به اعصاب یا اضطراب شما قبل از عمل جراحی کمک می کند. وقتی برای مشاوره با جراح خود صحبت می کنید، آن ها در مورد روش و جزئیات خاص مراقبت های بعد با شما صحبت می کند. آن ها به نگرانی های شما در مورد بهبودی پاسخ خواهند داد.

بعد از عمل جراحی بین 10 تا 14 روز یک ملاقات با جراح خود دارید. در طی این ملاقات جراح پیشرفت شما را بررسی می کند. زانوی شما را معاینه کرده و بخیه شما را می کشد.

بعد از تعویض مفصل زانو چه احساسی خواهید داشت؟

احساس شما بعد از عمل جراحی کاملا به نوع بیهوشی شما بستگی دارد. اگر از یک ماده بی حس کننده موضعی استفاده کرده باشند، شما در مدت زمان جراحی بیدار و هوشیار خواهید بود. چند ساعت از کمر احساس بی حسی خواهید داشت اما به مرور زمان تاثیر آن از بین می رود. اگر علاوه بر بی حسی موضعی از آرامبخش استفاده کرده باشید بعد از چند ساعت بعد از عمل احساس خواب آلودگی خواهید داشت اما به مرور به حالت عادی برمی گردید.

اگر متخصص بیهوشی شما از بیهوشی عمومی استفاده کرده باشد، بعد از عمل به تدریج از خواب بیدار می شوید. ممکن است کمی احساس ناراحتی کنید اما طی چند ساعت از بین می رود. حافظه شما ممکن است تحت تاثیر داروی بیهوشی قرار گرفته باشد اما بعد از گذشت یک یا دو روز به حالت عادی برمی گردید.

چند روز بعد از عمل جراحی مرخص می شوید؟

معمولا بعد از عمل بین 3-5 روز باید در بیمارستان باشید. این مدت زمان بستگی به میزان بهبودی شما دارد. اگر جراح نسبت به میزان بهبودی شما کمی نگران باشد ممکن است مدت زمان طولانی تری را در بیمارستان سپری کنید.

آیا بعد از عمل جراحی قادر به رانندگی می باشید؟

نه! چندین مدت بعد از عمل جراحی شما قادر به رانندگی نخواهید بود. به طور کلی بین 4 تا 8 هفته و یا حتی در بعضی مواقع 12 هفته توانایی رانندگی کردن را ندارید. زمانی که پزشک بعد از عمل شما را معاینه کرد می تواند زمان مناسب برای رانندگی را به شما بگوید.

مناسب ترین زمان برای برگشتن به سرکار

جواب این سوال بستگی به مراقبت های شما بعد از عمل جراحی دارد و در واقع مدت زمانی که برای بهبودی کافی لازم دارید. اگر شغل کم تحرکی دارید و در واقع نشسته اید، باید بتوانید بعد از 2-6 هفته به محل کار خود بازگردید. باید تا آنجا که می توانید پای خود را بالا نگه دارید، پیاده روی های منظم و کوتاه انجام دهید تا مفصل زانوی شما فعال شود.

اگر شغلتان به گونه ای است که دارای فعالیت های سبک می باشد احتمالا بعد از 6 تا 12 هفته بعد از عمل می توانید به کار خود برگردید. اما برای شغل هایی که به فعالیت زیاد احتیاج دارند حدودا باید 12 هفته صبر کنید تا بتوانید کار خود را آغاز کنید.

خاطرنشان می کنیم که اطلاعات داده شده، تنها اطلاعاتی عمومی می باشد و تنها جراح می تواند دستورالعمل های لازم و خاص مناسب با شرایط شما، در اختیارتان قرار دهد.

سوالات رایج بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

چه زمانی قادر به دوباره ورزش کردن هستم؟

شما به احتمال زیاد 1 روز بعد از عمل شروع به حرکت دادن زانو خود خواهید کرد. یک فیزیوتراپیست باید در پیاده روی و حرکت زانو به شما کمک کند. ممکن است مجبور شوید چند هفته اول از عصا یا چوب استفاده کنید. در واقع فیزیوتراپیست و جراح بهترین توصیه ها را برای شما می توانند داشته باشند. دقت داشته باشید که استراحت بعد از عمل بسیار مهم و حیاتی است اما به همان اندازه مهم است که در طول روز به رختخواب نروید. پیاده روی های منظم برای کاهش خطر ایجاد لخته در بدن شما بسیار مهم و ضروری است.

چگونه می توانم مواظب زخم های خود باشم؟

هنگامی که جراح بخیه های شما را برداشته و زخم های شما به طور کامل بهبود یافت، ممکن است جراح مراقبت از اسکار را توصیه کند که این مراقبت می تواند شامل ماساژ روزانه اسکار با استفاده از ژل اسکار یا مرطوب کننده باشد. زمانی که جای زخم شما کم رنگ تر از قبل شد میتوانید فشار ماساژ را برای صاف کردن هرگونه برآمدگی در بافت زخم افزایش دهید. هنگام بیرون آمدن در آفتاب، مهم است که جای زخم خود را بپوشانید یا از کرم ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید.

اطلاعاتی که ما در اختیار شما قرار می دهیم برای کلیه بیماران تعمیم یافته می باشد اما این موضوع کاملا حیاتی است که توصیه های جراح خود را باید پیروی کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

سوالات متداول در رابطه با تعویض زانو چیست؟

ما در این قسمت لیستی از متداول ترین سوالات مربوط به تعویض زانو را تهیه کرده ایم. امیدواریم که آن ها برخی از سوالات شما را پاسخ دهند.

مفصل زانو تعویضی تا چه مدت دوام میاورد؟

اتصالات مصنوعی برای زانو به مدت طولانی دوام می آورند. بیشتر تعویض زانوها بین 10 تا 15 سال کارایی لازم را دارد. با این حال تحقیقات در حال انجام است تا اینکه چگونه می توانیم از مفصل مصنوعی در طولانی ترین مدت استفاده شود.

تعویض کامل مفصل زانو بیشتر از تعویض جزئی زانو دوام دارد. اگر اضافه وزن دارید یا به طور منظم در حال انجام کارهای سنگین هستید به احتمال زیاد احتیاج به تعویض کلی مفصل زانو دارید. پزشک از شما می خواهد تا تا چندین مرتبه از زانوی خود عکس برداری کنید تا نحوه عملکرد مفصل جدید را بررسی کند. در واقع هر 5 سال یکبار به عکس برداری احتیاج دارید.

آیا بعد از تعویض زانو قادر به شرکت در تمام فعالیت های عادی خود خواهید بود؟

اگرچه فعال بودن پس از تعویض زانو بسیار مهم است اما باید به تدریج فعالیت های خود را تقویت و افزایش دهید. در نهایت شما قادر به فعالیت های سبک ماند دویدن، دوچرخه سواری یا رقص خواهید بود. با این حال، فعالیت های پرتحرک مانند دویدن، پریدن و بلند کردن وسایل سنگین ممکن نخواهد بود.فعالیت هایی که بر اساس توصیه جراح شما نباشد باعث آسیب دیدگی به مفصل جدید زانو شما خواهد بود.

فیزیوتراپیست فعالیت هایی که برای تقویت عضلات پا می توانید انجام دهید را به شما آموزش می دهد. اگر می خواهید بهبودی کامل در بدن شما حاصل شود پیروی از این توصیه ها بسیار مهم است.

آیا بعد از تعویض زانو قادر به بالا رفتن از پله ها خواهم بود؟

جواب این سوال بله است. فیزیوتراپیست برای رسیدن به این هدف به شما کمک می کند. این امر به ویژه در صورتی که در خانه ای با پله زندگی می کند بسیار مهم است. شما باید بتوانید بیمارستان را به راحتی ترک کنید و اطمینان داشته باشید که می توانید به راحتی در خانه خود رفت و آمد داشته باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی