خاک دیاتومه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

alikarimi55
خاک دیاتومه نه تنها فواید سلامتی باورنکردنی برای انسان دارد بلکه در تقویت سلامت حیوانات خانگی نیز بسیار معروف است. یکی از کاربردهای اصلی آن در حیوانات خانگی( به ویژه سگ ها) در از بین بردن کک ها می باشد. خاک دیاتومه چیست؟ خاک دیاتومه DE یک محصولی طبیعی است که از بقایای فسیلی موجودات […]

خاک دیاتومه نه تنها فواید سلامتی باورنکردنی برای انسان دارد بلکه در تقویت سلامت حیوانات خانگی نیز بسیار معروف است. یکی از کاربردهای اصلی آن در حیوانات خانگی( به ویژه سگ ها) در از بین بردن کک ها می باشد.

خاک دیاتومه چیست؟

خاک دیاتومه DE یک محصولی طبیعی است که از بقایای فسیلی موجودات کوچک آبزیانی معروف به دیاتوم تشکیل شده است. DE به صورت پودر ریز موجود می باشد و به شدت در سیلیس بیوژنیک غنی است.

کک و سایر انگل ها هم برای حیوانات اهلی و هم برای انسان می تواند مضر باشد. این در حالی است که در بازار مواد بسیار زیادی وجود دارد که می تواند کک ها را با موفقیت از بین ببرند اما اکثر سموم دفع آفات موجود در بازار سمی هستند. همچنین اینکه ممکن است آفات در برابر فرمولاسیون معمولی مقاوم باشند.

پس اگر به دنبال راهی می باشید تا از شر آفات به شکلی غیر رسمی خلاص شوید، چه می کنید؟ خاک دیاتومه یک راه طبیعی برای کنترل آفات از جمله کک می باشد. در این مقاله نگاهی به استفاده از خاک دیاتومه برای سگ ها و سایر حیوانات خانگی میندازیم.

آیا خاک دیاتومه برای سگ ها بی خطر است؟

بله، پودر دیاتومه قادر به جذب روغن و چربی های موجود در اسکلت حشرات می باشد، آن ها را خشک می کند و در نهایت منجر به کشتن آن ها می شود. آیا خاک دیاتومه برای سگ ها بی خطر است؟ نه تنها یک راه ایمن است بلکه راهی بسیار ارزان برای کنترل کردن انگل های داخلی و خارجی می باشد.

بر اساس مجله ای معتبر در مورد سگ ها و حیوانات خانگی، این خاک برای هر حشره ای که حتی ظاهرا بی ضرر برای حیوانات خانگی باشد، کشنده است.  این خاک برای کنترل حشرات یک روش کاملا مکانیکی است. لبه های تیز میکروسکوپی با حشرات یا انگل تماس گرفته و پوشش محافظ آن ها را سوراخ می کند بنابراین بدن آن ها کم آب می شود و از بین می روند. تخم های حشرات نیز به همین شکل تحت تاثیر قرار می گیرند.

آیا می توانید خاک دیاتومه را روی بدن سگ خود مالش دهید؟ بله، اگر از خاک دیاتومه برای کک های روی سگ استفاده می کنید می توانید آن را مستقیما روی بدن سگتان مالش دهید.

به دلیل اینکه ممکن است سگ شما بدن خود را لیس بزند بهتر است از خاک دیاتومه خوراکی استفاده کنید. همچنین می توانید برای از بین بردن کک و آفات در دیگر نقاط خانه خود استفاده کنید. یک سوال دیگر که مطرح است این است که خاک دیاتومه برای گربه ها نیز مناسب است؟ بله، شما می توانید از خاک دیاتومه برای کنترل کک گربه های خود نیز استفاده کنید.

همانند طریقه استفاده برای سگ ها بهتر است که از این خاک خوراکی برای گربه های خود نیز استفاده کنید. در نظر داشته باشید قبل از استفاده از هر محصول بهداشتی برای گربه یا سگ خود حتما مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که این نوع خاک برای حیوان خانگی شما مضر نباشد.

نحوه استفاده از این خاک برای از بین بردن کک ها

کک ها انگل های مکنده خون در نواحی خارجی بدن هستند که می توانند در حیوانات خانگی و در خانه ها زندگی کنند. اگر حیوان خانگی شما کک دارد پس باید حتما بدانید که چگونه می توانید به وسیله خاک دیاتومه از شر این کک ها خلاص شوید. جالب است بدانید که این کک ها تنها منحصر به بدن حیوانات خانگی نیستند بلکه به راحتی می توانند به رختخواب، موکت و فرش شما نیز منتقل شوند.

اگر از این خاک برای از بین بردن کک های موجود بر روی بدن گربه یا سگ خود استفاده می کنید باید مراحل استفاده از آن را بدانید. با ما همراه باشید تا مراحل استفاده از این خاک را به شما آموزش دهیم:

مرحله1: مشخص کنید که در کجای قسمت خانه و زمین از خاک دیاتومه استفاده می کنید. به عبارت دیگر، حیوان خانگی شما بیشتر زمان خود را  روی تختخوابش یا بروی فرش و زمین سپری می کند؟

مرحله 2: مناطقی را که حیوان شما به طور معمول در آن زندگی می کند را تخلیه کنید. با این روش  می توانید تخم های کک ها را از بین ببرید و تا زمانی که خاک دیاتومه نتواند تخم های کک ها را از بین نبرد موثر واقع نمی شود.

مرحله3: خاک دیاتومه را مستقیما به بدن سگ خود بمالید، مطمئن شوید که خاک  به چشمانش برخورد نداشته باشد. همچنین در مکان هایی که می خوابد، روی فرش و موکت و هر مکان دیگری که سگ شما زمان خود را در آن سپری می کند خاک دیاتومه بریزید. برای آنکه از خشک شدن پوست دست خود جلوگیری کنید حتما از دستکش استفاده کنید.

مرحله 4: اجازه دهید خاک دیاتومه روی زمین معجزه خود را انجام دهد. چه مدت می توانید از این خاک روی زمین استفاده کنید؟ توصیه ما به شما این است که قبل از جارو کردن 3 روز به خاک اجازه دهید تا روی زمین باقی بماند .برخی منابع ماندن این خاک روی زمین به مدت دو هفته را نیز توصیه می کنند.

مرحله 5: بعد از اینکه به مدت سه روز یا بیشتر اجازه دادید خاک دیاتومه روی زمین و سگ شما باشد، سگ خود را با یک شامپو ضد کک طبیعی بشویید. خاک دیاتومه در حال خشک کردن و از بین بردن کک ها می باشد اما شامپو نیز به روند تسریع از بین رفتن کک ها کمک می کند. همچنین می توانید از یک شانه مخصوص برای کک استفاده کرده و موهای سگ خود را به وسیله آن شانه کنید.

چه مدت زمان لازم است تا خاک دیاتومه کک ها را از بین ببرد؟ اگر از این خاک روی تن حیوان خانگی خود و مناطقی که او زمان خود را سپری می کند استفاده کرده اید، معمولا حداقل حدود سه روز طول می کشد تا کک ها از بین بروند.

سایر خاک های دیاتومه مورد استفاده برای سگ ها

همچون انسان ها شما می توانید از خاک دیاتومه استفاده کنید تا هضم غذا برای سگ خود را راحت تر کنید همچنین از شر انگل ها و کرم های ایجاد شده در بدن سگ خود خلاص شوید. تنها مطمئن شوید که از خاک دیاتومه غذایی استفاده می کنید. اگر نمی دانید خاک دیاتومه را از کجا تهیه کنید بهتر است تمام سایت های فروش محصولات مرتبط با حیوانات خانگی را چک کنید.

این خاک یک نوع معجزه است. در صورتی که در هفت روز به سگ خود این خاک را تغذیه کنید شاهد از بین رفتن انواع کرم ها و انگل های موجود در بدن این حیوان می شوید.

چه مقدار این خاک برای این حیوانات مجاز است؟ برای استفاده داخلی و در واقع از بین بردن کرم ها و انگل های موجود در بدن سگ خود بهتر است با دامپزشک مشورت کنید اما در اینجا ما توصیه هایی کلی را به شما بیان می کنیم:

سگ و توله سگ های کوچک: 2/1 قاشق چایخوری خاک دیاتومه در روز همراه با غذا

سگ هایی با وزن زیر 50 پوند: 1 قاشق چایخوری خاک دیاتومه در روز همراه با غذا

سگ های بالای 50 پوند: 1 قاشق غذاخوری خاک دیاتومه در روز همراه با غذا

سگ هایی که بیش از 100 پوند وزن دارند: 2 قاشق غذاخوری خاک دیاتومه در روز همراه با غذا

توجه داشته باشید که بسیار حائز اهمیت است که خاک را با غذای سگ کاملا مخلوط کنید تا گرد این خاک باعث اذیت کردن ریه حیوان نشود.

اقدامات احتیاطی

طبق اطلاعات مرکز ملی سموم دفع آفات پس از استنشاق خاک دیاتومه سریعا از بافت ریه خارج می شود. با این حال این خاک دارای بافت ریزی می باشد و ممکن است در بافت ریه و غدد لنفاوی شما جمع شود. مقدار بسیار کمی از این خاک ممکن است در محصولات سموم دفع آفات وجود داشته باشد.

از تنفس در زمینی که از این خاک استفاده شده است پرهیز کنید به دلیل اینکه با التهاب خفیف و برگشت پذیر ریه همراه است. برای آنکه از خود محافظت کنید هنگام استفاده از پودر ماسک استفاده کنید. حتی استنشاق مقدار کمی خاک دیاتومه ممکن است معابر بینی و یا ریه ها تحریک شوند. اگر مقدار زیادی از این خاک را استنشاق کنید ممکن است منجر به سرفه و تنگی نفس شود.

این خاک همچنین ممکن است باعث سوزش چشم ها و خشک شدن پوست شود. زمانی که از خاک دیاتومه در خانه خود استفاده می کنید بهتر و ایمن تر است که تا زمانی که این خام روی زمین است از آن مناطق استفاده نکنید. اگر مجبور به تردد در این مکانها هستید ماسک و عینک را فراموش نکنید. همچنین باید از لباس مخصوص استفاده کنید تا از تماس با پوست خود جلوگیری کنید تا از عوارض جانبی در امان باشید.

هنگامی که از این خاک برای حیوان خانگی خود استفاده می کنید توجه داشته باشید که به چشم ها، بینی و دهان حیوان برخوردی نداشته باشد. همچنین دسترسی حیوان خود را با منطقی که از خاک دیاتومه استفاده کرده اید، محدود کنید تا زمانی که خاک را به طور کامل برداشته اید.

در نظر داشته باشید که این خاک را از دسترس نوزادان و کودکان و هر شخصی که ممکن است به این خاک حساسیت داشته باشد، خارج کنید.

سخن پایانی

این خاک یک ماده پودری است که از زمین ساخته شده است در واقع بقایای فسیلی دیاتوم ها که موجودات کوچک آبزی هستند، می باشد.

برای کنترل کک حیوانات خانگی خود به صورت طبیعی می توانید از خاک دیاتومه استفاده کنید.

مدت زمان تاثیر گذاری این خاک برای از بین بردن کک می تواند متفاوت باشد اما اگر از خاک بروی سگ و تمام قسمت های مشکوک خانه استفاده کرده باشید حداقل در سه روز تمام کک ها از بین می رود.

حتما از خاک دیاتومه غذایی استفاده کنید. قبل از استفاده از این خاک با دامپزشک مشورت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی