عوامل خطر دیابت نوع 2 چیست و چه تاثیری بر وزن می گذارد؟

alikarimi55
دیابت چیست؟ در مورد دیابت نوع 2 چه می دانید؟ در این مقاله سعی داریم به بررسی دیابت نوع 2 بپردازیم پس با ما در الو دکتر همراه باشید. دیابت شرایطی است که در اثر قند خون بالا ایجاد می شود. اگر مبتلا به دیابت هستید، بدن شما دیگر قادر به تنظیم سطح قند خون […]

دیابت چیست؟ در مورد دیابت نوع 2 چه می دانید؟ در این مقاله سعی داریم به بررسی دیابت نوع 2 بپردازیم پس با ما در الو دکتر همراه باشید. دیابت شرایطی است که در اثر قند خون بالا ایجاد می شود. اگر مبتلا به دیابت هستید، بدن شما دیگر قادر به تنظیم سطح قند خون شما نیست. این یک تصور عمومی است که خطر ابتلای افراد دارای اضافه وزن و چاقی، به بیماری دیابت بیشتر است. در واقع افراد با تمام سایزها و وزن ها، ممکن است به دیابت مبتلا شوند. بسیاری از عوامل غیر وزنی ایجاد کننده بیماری دیابت که تاثیر یکسانی در خطر ابتلای شما به این بیماری دارند، عبارت‌اند از:

  • ژنتیک
  • سابقه خانوادگی بیماری دیابت
  • سبک زندگی بی تحرک
  • عادات غذایی ضعیف

ارتباط بیماری دیابت با وزن

برای بررسی نقش وزن در ابتلا به بیماری دیابت، لازم است عوامل خطرزای دیابت نوع 1 و نوع 2 و سایر عوامل تاثیرگذار بر آن ها را مورد مطالعه قرار داد.

دیابت نوع 1

دیابت نوع 1، نوعی بیماری خود ایمنی است. در واقع، در افراد مبتلا به دیابت نوع 1، سیستم ایمنی بدن به سلول های بتا که انسولین را در لوزالمعده تولید می کنند، حمله می کند. در این شرایط، لوزالمعده دیگر توانایی تولید انسولین را نخواهد داشت. انسولین هورمونی است که قند را از جریان خون شما به سلول ها منتقل می کند. سلول های شما از این قند به عنوان انرژی استفاده می کنند. بدون انسولین کافی، قند در خون شما انباشته می شود. وزن یک عامل خطر و تاثیر گذار برای دیابت نوع 1 نمی باشد. تنها عامل شناخته شده برای خطر ابتلا به بیماریدیابت نوع 1، سابقه خانوادگی یا ژنتیک شما است.

بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع 1، در محدوده طبیعی شاخص توده بدنی قرار دارند. شاخص توده بدنی روشی است که پزشکان می توانند وزن متناسب با قد شما را تشخیص دهند. در حالت کلی، از یک فرمول برای برآورد چربی بدن، بر اساس قد و وزن استفاده می شود. عدد شاخص توده بدنی می تواند مشخص کند که شما در کجای مقیاس چاقی قرار دارید. شاخص توده بدنی سالم بین 18.5 تا 24.9 قرار دارد. دیابت نوع 1 معمولاً در کودکان تشخیص داده می شود. با این حال، علی رغم افزایش نرخ چاقی در کودکان، تحقیقات نشان می دهند که وزن یک عامل خطرناک مهم برای این نوع از دیابت نیست.

دیابت نوع 2

اگر مبتلا به دیابت نوع 2 هستید، در این شرایط لوزالمعده شما تولید انسولین به اندازه کافی را متوقف کرده است. و یا ممکن است سلولهای شما نسبت به انسولین مقاوم شده باشند. همچنین ممکن است هر دوی این عوامل به طور همزمان رخ دهند. بیش از 90 درصد موارد ابتلا به دیابت، به دیابت نوع 2، دچار هستند. وزن یکی از عوامل تاثیر گذار در ایجاد دیابت نوع 2 است. با این حال، تنها عامل تاثیر گذار بر ایجاد این نوع از دیابت نیست.

عوامل خطرزای ابتلا به دیابت نوع 2

افرادی که ممکن است لاغر قلمداد شوند نیز ممکن است به دیابت نوع 2، مبتلا شوند. عوامل مختلفی ممکن است در ایجاد دیابت نوع 2 نقش داشته باشند. این شامل موارد زیر است:

ژنتیک

سابقه خانوادگی یا ژنتیک یکی از مهمترین عوامل خطرزای بیماری دیابت نوع 2 است. اگر یکی از والدین شما مبتلا به دیابت نوع 2، باشند، خطر ابتلای شما 40 درصد است. اگر والدین شما هر دو به دیابت نوع 2، مبتلا باشند، خطر ابتلای شما به 70 درصد افزایش می یابد.

بیشتر بدانید: دیابت نوع سه و بیماری آلزایمر؛ هر آنچه که نیاز است در این مورد بدانید

توزیع چربی

تحقیقات نشان می دهند که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و دارای وزن طبیعی، چربی احشابی بیشتری دارند. این نوعی از چربی است که اندام های موجود در ناحیه شکم را احاطه می کنند. این چربی هورمون هایی را آزاد می کنند که بر گلوکز تاثیر می گذارند و در متابولیسم چربی اختلال ایجاد می کنند.

کلسترول بالا یک عامل خطر زای دیابت نوع 2

کسترول بالا می تواند هر فردی را تحت تایر قرار دهد. ژنتیک شما شرایط مربوط به کلسترول را تعیین می کند. در این میان، عامل وزن بر کلسترول بالا تاثیر گذار نیست.

بیشتر بدانید: رژیم دیابتی چیست؟ + برنامه ریزی برای شروع یک رژیم دیابتی

دیابت بارداری

دیابت بارداری نوعی از دیابت است که زنان در هنگام بارداری به آن مبتلا می شوند. این زنان ممکن است قبل از بارداری، بیماری دیابت نداشته باشند. اما احتمالا آنها مبتلا به پیش دیابت بوده و از وجود آن بی اطلاع بوده اند. این نوع از دیابت اغلب به عنوان شکل اولیه دیابت نوع 2، تصور می شود. بیشتر موارد دیالت بارداری پس از پایان بارداری بر طرف می شوند. با این حال زنانی که مبتلا به دیابت بارداری شده اند، به مدت 10 سال تا بعد بارداری خود، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع  2 قرار دارند.

به دنیا آوردن نوزادی با وزن بیش از 9 پوند

زنان مبتلا به دیابت حاملگی، به احتمال زیاد نوزادانی را به دنیا می آورند که وزن آن ها 9 پوند و یا بیشتر است. این نه تنها زایمان را دشوارتر می کند، بلکه دیابت حاملگی می تواند بعداً به دیابت نوع 2 منجر شود.

بیشتر بدانید: تاثیر مصرف کربوهیدرات بر مبتلایان به دیابت

شیوه زندگی کم تحرک یک عامل خطر زای دیابت نوع 2

تحرک برای سلامتی بسیار مهم است. عدم داشتن تحرک می تواند تاثیر جدی بر سلامتی شما داشته باشد. افرادی که سبک زندگی کم تحرکی دارند، صرف نظر از وزنشان، خطر ابتلای آنها به دیابت نوع دو نسبت به افراد پر تحرک، تقریبا 2 برابر است.

عادات غذایی ضعیف

رژیم غذایی ضعیف، تنها منحصر به افرادی که مبتلا به اضافه وزن هستند، نیست. افراد با وزن طبیعی نیز ممکن است دارای رژیم غذایی ضعیفی باشند که آنها را در معرض خطر دیابت نوع 2 قرار می دهد. مطالعات انجام شده نشان می دهند که رژیم غذایی حاوی قند، حتی پس از توجه به وزن بدن، ورزش و میزان کل کالری دریافتی، می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. قند در غذاهای شیرین شده یافت می شود. اما بسیاری از غذاهای دیگر مانند میان وعده های فرآوری شده، سس سالاد و حتی سوپ های کنسرو شده نیز حاوی قندهای افزوده هستند.

استعمال دخانیات یک عامل خطر زای دیابت نوع 2

سیگار کشیدن خطر ابتلا به تعدادی از شرایط سلامتی از جمله دیابت را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهند خطر ابتلای افرادی که در طول روز 20 عدد و یا بیشتر سیگار می کشند، صرف نظر از وزنشان، 2 برابر بیشتر از سایر افراد است. الو دکتر پیشنهاد می کند مقاله درمان گیاهی و طبیعی دیابت نوع دومرا نیز مطالعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ