راهکارهای موثر مبارزه با بیماری دیابت

alikarimi55
امروزه تخمین زده می شود که از هر ۴ بزرگسال آمریکایی ۱ نفر مبتلا به بیماری دیابت یا پیش دیابت هستند. بسیاری از این افراد با عوارض جانبی ناخواسته دیابت نوع ۲ مانند ورم در دست و پا، افزایش گرسنگی و تشنگی، خستگی و افزایش وزن مواجه هستند. در حالی که این علائم شناخته شده […]

امروزه تخمین زده می شود که از هر ۴ بزرگسال آمریکایی ۱ نفر مبتلا به بیماری دیابت یا پیش دیابت هستند. بسیاری از این افراد با عوارض جانبی ناخواسته دیابت نوع ۲ مانند ورم در دست و پا، افزایش گرسنگی و تشنگی، خستگی و افزایش وزن مواجه هستند. در حالی که این علائم شناخته شده دیابت است، خانواده و دوستان ما که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند، عارضه جانبی کمتر شناخته شده تری را نیز تجربه می کنند ؛ شرم.

فرهنگ و دانش غذایی فعلی به ما آموخته است که افزایش وزن و چربی اضافی تقصیر خود ماست، که این به کسانی که با دیابت (اپیدمی های مضاعف چاقی و دیابت) دست و پنجه نرم می کنند، مسئولیت وضعیت جسمی فعلی شان را تحمیل می کند.

در مستند جدید “بهتر است که” جاستین مک آلیچ و جاناتان بیلور، نویسنده پرفروش نیویورک تایمز و بنیانگذار مهندسی سلامتی به همراه اساتید دانشگاه هاروارد، این دروغ را انکار کردند. در این مستند علل افزایش نرخ ابتلا به دیابت و پیامد های عاطفی و جسمانی را می کنند و به این سوال که چرا یک عده هرچه تلاش می کنند اما تغییری در وزن بدنشان و وضع سلامتیشان ایجاد نمی شود پاسخ می دهند.

مطمئناً این روزها کمبود مستندهای سلامتی و غذایی وجود ندارد اما “بهتر است که” مستندی است که تقریباً هر کسی می تواند با آن ارتباط برقرار کند، چه خود و چه برای یک دوست عزیز. دلسوزانه و در عین حال با پشتوانه علمی، “بهتر است که” حقایق، امید و آگاهی لازم را در مورد چگونگی غذا خوردن برای سلامتی، انرژی و نشاط و همچنین نحوه کمک به مبارزه با بیماری را گسترش می دهد. این مستند سه مبحث کلی را آموزش می دهد:

۱. چاقی یک بیماری است و از عوامل بروز بیماری دیابت است

جامعه به ما می گوید چاقی فرد مسئولیت خودشان است و این تقصیر آنهاست. اما اکثر افراد چاق به شما خواهند گفت : “چاق بودن افتضاح است.” پس چرا آنها باید بخواهند که به این ترتیب بمانند؟
پاسخ اینست: نمی خواهند. مساله چاقی بسیار پیچیده تر و عمیق تر از آن است که به قدرت اراده مرتطبش کنیم. برای چاقی توضیح بیولوژیکی وجود دارد. آیا می دانید بدن ما همیشه در تلاش است تا خود را به تعادل برساند؟ بدن دارای درجه حرارت ایده آل، سطح آب، فشار خون و بله، وزن و… همراه با چند عامل دیگر است. آنها نقاط تعیین شده بدن هستند.

بیلور به کنکاش تئوری “نقاط تعیین شده” می پردازد تا به مخاطب کمک کند که نحوه بروز و شکل گیری دیابت را درک کند. نقطه تعیین شده وزن بدن بر سه محور مغز، هورمون ها و روده استوار است؛

مغز : وقتی چربی دیگر نتواند کالری اضافی را ذخیره کند، به چربی خارج رحمی تبدیل می شود که در اندام ها و جریان خون ذخیره می شود. بدن ملتهب می شود و التهاب مغز هوس هایی ایجاد می کند.
روده : خوردن غذاهای فرآوری نشده با کیفیت پایین مانند شکر و کربوهیدرات تصفیه شده با تغذیه باکتری های بد باعث ایجاد هوس می شود در حالی که خوردن غذاهای با کیفیت بالا می تواند باکتری های خوب را برای کمک به کاهش هوس ها و افزایش میل به غذاهای کامل برانگیخته کند.
هورمون ها : انسولین بسته به سیگنال ارسالی از نوع غذایی که می خوریم دستور به ذخیره یا سوزاندن کالری که دریافت می کنیم می دهد.

بیشتر بخوانید: مهمترین عواملی که باعث چاقی می شود

۲. خداحافظ شمردن کالری، سلام غذاهای با کیفیت

شمارش کالری برای کاهش وزن یک استراتژی رایج است. درک و پیروی از آن آسان است، لازم نیست آنچه را که می خورید تغییر دهید و این باعث می شود شما باور پیدا کنید که “اگر من فقط بتوانم قدرت اراده را تمرین کنم و کمتر غذا بخورم، می توانم این را کنترل کنم.” در اینجا اما مشکلی واقعی وجود دارد : به گفته بیلور “رژیم محدود کننده” وضعیت ۲۹ نفر از ۳۰ نفر را بدتر می کند.

چرا؟ خوب چون پایدار نیست؛ این مستند توضیح می دهد که وقتی بدن خود را از مواد مغذی لازم محروم می کنید خاموش می شود و به حالت گرسنگی می رود و گرسنگی همینطور افزایش پیدا می کند. ناگفته نماند این مدل کاهش وزن کاملاً از کیفیت تغذیه غافل است. به همین دلیل بیلور اصرار دارد كه به غذاهای با كیفیت و اصولی كه او به عنوان “سِین” لقب داده است توجه شود. سِین مخفف چهار عبارت سیری، بازدهی، تقویت و تخطی است. به طور خلاصه به این معنی که است باید بر روی غذاهایی تمرکز کنید که شما را سیر و پر کنند، گلوکزتان را بالا نبرند، مواد مغذی الزامی را شامل شوند و چربی های غیر ضروری را شامل نشوند.

بیشتر بخوانید: روزانه چند کالری باید مصرف کنیم؟


۳. نقاط تعیین شده بدن خود را پایین آورده و وزن کم کنید

خوردن مواد غذایی با کیفیت در واقع نقاط تعیین شده وزن بدن شما را کاهش می دهد، این امر به شما امکان می دهد وزن خود را کاهش دهید. در اینجا نحوه عملکرد آمده است : خوردن مواد غذایی باکیفیت باعث می شود گرسنگی شما به طور طبیعی کاهش یابد در حالی که سوخت و ساز بدن افزایش می یابد، کاری که هیچ کدام از مواد غذایی با کیفیت پایین یا رژیم محدود کننده نمی توانند انجام دهند. وقتی نقطه ی تعیین شده خود را پایین می آورید، سطح گرسنگی خود را پایین آورده و متابولیسم خود را افزایش می دهید، بدن شما با شما نمی جنگد.

برخی از توصیه های بیلور برای پایین آوردن نقطه تعیین شده وزن شامل سبزیجات غیر نشاسته ای، پروتئین های مغذی (گیاهی یا حیوانی)، چربی های غذایی کامل و میوه های کم فروکتوز است. برای مثال : کلم، اسفناج، ماهی قزل آلا، آووکادو، انواع توت ها و موارد دیگر.

سخن آخر در مورد کنترل بیماری دیابت

“بهتر است که” یک فیلم انگیزشی و موثر برای کسانی است که با بیماری دیابت درگیرند یا حتی کسانی که میخواهند وزن کم کنند و از رژیم های موجود خسته شده و نتیجه نگرفته اند. همچنین آگاهی راجع به مرض چاقی را گسترش می دهد و جاستین مک آلیکه و جاناتان بیلر یک راه حل غذایی برای غذا خوردن ارائه می دهند و به کسانی که با اضافه وزن خود درگیر هستند امید می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همین حالا فیلم را در نتفلیکس تماشا کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ