هر آنچه باید در مورد خونریزی چشم و روش های درمان آن بدانید

alikarimi55
فرقی نمی کند که پوستتان خراشیده شده باشد، ساییده شده باشد و یا دچار ضایعات پوستی شده باشید؛ همه این موارد می توانند باعث خونریزی پوست شما شوند. همین اتفاق می تواند برای چشم ها هم رخ بدهد. بیماری ها و جراحت های مختلف می توانند باعث خونریزی قسمت جلویی، میانی و یا پشت چشم […]

فرقی نمی کند که پوستتان خراشیده شده باشد، ساییده شده باشد و یا دچار ضایعات پوستی شده باشید؛ همه این موارد می توانند باعث خونریزی پوست شما شوند. همین اتفاق می تواند برای چشم ها هم رخ بدهد. بیماری ها و جراحت های مختلف می توانند باعث خونریزی قسمت جلویی، میانی و یا پشت چشم شما بشوند. به طور کلی دلایل اصلی و عمده خونریزی چشم شامل موارد زیر می شود:

  • پارگی رگ های خونی
  • صدمات و آسیب دیدگی های چشم
  • عفونت های مختلف مثل تبخال چشمی یا ورم ملتحمه

پر خون شدن چشم همیشه جزو موارد اورژانسی و خطرناک محسوب نمی شود. گاهی اوقات قرمزی و لکه خون در چشم خود به خود برطرف می شود و نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اما اگر این اتفاق مرتب تکرار می شود و باعث شده نگران سلامتی چشم هایتان بشوید بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این اگر احساس جرقه یا فلاش زدن در چشمتان شده اید یا علائمی مثل فشار چشم، ضعف بینایی در شب و یا خارش چشم را تجربه کرده اید هر چه سریعتر باید به متخصص چشم مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: 13 راه فوق العاده برای رهایی از بثورات دور چشم

چه عواملی باعث پارگی عروق خونی و خونریزی چشم می شوند؟

چشم هم درست مثل بقیه اندام های بدن برای زنده ماندن به خونرسانی نیاز دارد. خون مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز برای حیات چشم را فراهم و سموم را از آن خارج می کند. بخش سفید چشم یا همان صلبیه، پر از رگ های خونی بسیار ریز است. وقتی یکی از این رگ ها پاره می شود چشم شما دچار خونریزی و یا لکه های خونی می شود.

به ندرت اتفاق می افتد که پارگی این رگ ها مشکل خاصی ایجاد کند و در اغلب موارد حتی خودتان هم متوجه این مساله نمی شوید و یا خیلی زود مشکل حل می شود. رگ های خونی چشم بسیار ظریف و ریز هستند و به آسانی دچار پارگی می شوند. عواملی که این رگ ها را در معرض پارگی قرار می دهند عبارتند از:

  • ضربه، مالش یا فشار دادن چشم
  • سرفه
  • عطسه
  • خم شدن
  • استفراغ کردن

برخی بیماری ها مثل فشار خون بالا هم می توانند رگ های خونی درون چشم را ضعیف کنند و باعث خونریزی چشم شما بشوند. مصرف داروهای رقیق کننده خون هم یکی دیگر از عوامل قرمزی چشم محسوب می شود. معمولا پارگی رگ های خونی فقط یکی دو قطره خون آزاد می کند اما همین مقدار خون به لایه های پشتی چشم فشار می آورد تا از چشم خارج شود. در چنین شرایطی ممکن است هنگام پلک زدن احساس درد و ناراحتی کنید یا دلتان بخواهید به چشمتان فشار بیاورید تا خون از آن خارج شود اما این کار را نکنید.

بیشتر بدانید: از بین بردن ورم زیر چشم با راهکارهای ساده اما امکان پذیر

اجازه بدهید تا بدن به طور خودکار این خونریزی را مدیریت کند و سلامتی چشمتان را به شما برگرداند. در صورت لزوم با مراجعه به پزشک می توانید مطمئن شوید که آیا این خونریزی ناشی از فشار وارد کردن به چشم بوده یا بر اثر ضربات دیگر. اگر به طور مداوم چشمتان دچار خونریزی می شود حتما باید پزشک آن را بررسی کند. درمان برخی بیماری ها مثل فشار خون می تواند جلوی تکرار این اتفاق را بگیرد.

ضربه به چشم باعث خونریزی چشم می شود

ورزش کردن، فعالیت های شدید و سنگین، و دعواها و کشمکش های فیزیکی همه و همه سلامت چشم شما را در معرض خطر می دهند. اگر ضربه مستقیمی به چشم شما اصابت کند به احتمال زیاد چشمتان دچار خونریزی خواهد شد. آسیب ها و صدمات رایجی که باعث خونریزی از چشم می شوند عبارتند از:

  • مشت خوردن: اگر مشت کسی مستقیما به چشم شما ضربه وارد کند، ناحیه اطراف کره چشم خونریزی می کند و متورم می شود. بنا به اعلام آکادمی چشم پزشکی آمریکا، ضربه ناشی از مشت همیشه باعث خونریزی چشم نمی شود؛ بلکه بعضی اوقات فقط به بافت های خارجی چشم آسیب می زند. اما توصیه می شود اگر ضربه مشت به چشمتان اصابت کرد حتما برای اطمینان از اینکه خطری چشمتان را تهدید نمی کند به پزشک مراجعه کنید.
  • جراحت ها: وقتی شئ خطرناکی به چشم نزدیک می شود پلک ها خودبخود بسته می شوند تا از چشم محافظت کنند. اما گاهی اوقات این اتفاق آنقدر که باید سریع رخ نمی دهد و در نتیجه ممکن است چشم شما بر اثر برخورد یک شئ تیز یا خطرناک سوراخ یا پاره شود و خونریزی اتفاق بیفتد.
  • شکستگی کاسه چشم: کره چشم برای در امان ماندن از خطرات مختلف در ساختار استخوانی محکمی به نام کاسه چشم قرار گرفته است. اما یک ضربه سخت و سنگین می تواند این استخوان را بشکند. طبق اعلام آکادمی چشم پزشکی آمریکا، تاری دید، تورم، بی حسی و درد جزو علائم شکستگی کاسه چشم محسوب می شوند. علاوه بر این موارد خونریزی چشم نیز به دنبال این شکستگی اتفاق می افتد.

همانطور که گفته شد، ضرباتی که به چشم اصابت می کنند می توانند باعث خونریزی صلبیه یا ساختارهای اطراف آن شوند اما برخی اوقات هم این ضربات باعث تجمع خون در قسمت جلویی چشم می شوند که به آن هایفما (hyphema) گفته می شود. هایفما عارضه جدی و مهمی محسوب می شود که با درد هم همراه است.

طبق اعلام آکادمی چشم پزشکی آمریکا، هایفما از طریق روش های زیر قابل درمان است:

  • محافظ چشم: استفاده از محافظ های چشمی بافت های چشم را در برابر ضربات و صدمات احتمالی بعدی مصون می کند.
  • استراحت: اگر دچار هایفما شده اید باید بدانید که بدن شما برای بهبودی به استراحت نیاز دارد. بهتر است تا مدتی ورزش و فعالیت های دیگرتان را کنار بگذارید. در این مدت سعی کنید آرام بنشینید و سرتان را بالا بگیرید تا خون از چشم ها تخلیه شود.
  • داروها: قطره های چشمی تورم را کاهش می دهند و علاوه بر تسکین درد به تسریع روند بهبودی شما کمک می کنند. البته قبل از مصرف هر نوع دارویی باید با پزشک مشورت کنید.

اگر جراحت چشم شدید باشد پزشک از شما می خواهد که در بیمارستان بستری شوید تا تحت مراقبت های شبانه روزی قرار بگیرید. اگر اوضاع چشمتان بهتر نشود احتمالا به جراحی نیاز خواهید داشت. در غیر این صورت پزشک از شما می خواهد که هر چند وقت یکبار برای معاینه چشم به او مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: بهترین غذاها برای سلامت چشم

عفونت ها هم می توانند باعث خونریزی چشم بشوند

سلول های ویروسی و باکتریایی محیط های گرم و مرطوب را دوست دارند. چشم شما هم دقیقا همین خصوصیات را دارد و بنابراین میزبان مناسبی برای مهاجمان است. ویروس ها و باکتری ها به محض ورود به چشم تکثیر می شوند و به بافت چشم آسیب می رسانند.

دو نوع عفونت وجود دارد که باعث خونریزی چشم می شود

  • تبخال چشمی: ویروس تبخال بسیار شایع است و می تواند چشم را دچار زخم و التهاب کند. تبخال چشمی ظاهر ناخوشایندی دارد اما اکثر مواقع بدون درد است. با اینکه درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد اما مصرف برخی داروها می تواند مانع از گسترش تبخال شود.
  • ورم ملتحمه: ورم یا التهاب ملتحمه نوعی عارضه چشمی است که باعث التهاب صلبیه می شود. وقتی بافت چشم متورم می شود، رگ های خونی درون آن راحت تر دیده می شوند. در این حالت اینطور به نظر می رسد که چشمتان پر از خون شده است. ورم ملتحمه اغلب خودبخود و بدون نیاز به درمان بهبود پیدا می کند اما طی این مدت حتما باید مرتب دستهایتان را بشویید تا بیماری را به شخص دیگری انتقال ندهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

دیدن لکه خون در چشم ترسناک است و ممکن است شما را نگران کند. اما این مساله همیشه خطرناک نیست. اگر مطمئن نبودید که این اتفاق به چه دلیلی رخ داده و یا این خونریزی با علائم دیگری همراه بود بهترین کار مراجعه به پزشک و معاینه شدن است. در برخی موارد خونریزی از چشم فقط با مصرف دارو برطرف می شود و این داروها را پزشک تجویز می کند. خونریزی از چشم ممکن است به دلیل وجود یک بیماری خاص و جدی مثل گلوکوم هم باشد. یادتان باشد که چشم ساختار بسیار ظریفی دارد و نادیده گرفتن علائم غیر طبیعی ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

در صورت بروز هر یک از موارد زیر حتما باید به پزشک مراجعه کنید

  • اختلال در بینایی: احساس جرقه یا فلاش زدن در چشم و یا دیدن اجسام شناور در چشم می توانند نشانه های یک مشکل جدی باشند.
  • تغییر در قدرت بینایی: اگر دیدتان در شب و هنگام رانندگی دچار اختلال شده و یا هنگام مطالعه دچار دوبینی می شوید باید به پزشک مراجعه کنید.
  • ناراحتی های چشمی: در صورتی که در چشمتان احساس فشار می کنید یا دچار سرگیجه می شوید باید به پزشک مراجعه کنید.

این علائم ممکن است باعث خونریزی نشوند اما نشانه هایی از یک بیماری جدی باشند. بنابراین به محض مواجهه با آنها حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: آیا هویج برای سلامت چشم مفید است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ