علائم تب اسکارلت یا مخملک و روش های درمان آن

alikarimi55
عفونت گلو، تب بالا و بثورات پوستی از نشانه های تب اسکارلت ( مخملک ) است. نشانه های بیشتری از این بیماری را بشناسید و روش های مناسب برای درمان آن را یاد بگیرید.  تب اسکارلت ( مخملک ) چیست؟ تب اسکارلت یک بیماری عفونی رایج است که توسط استرپتوکوک گروه A به وجود می […]

تب اسکارلت

عفونت گلو، تب بالا و بثورات پوستی از نشانه های تب اسکارلت ( مخملک ) است. نشانه های بیشتری از این بیماری را بشناسید و روش های مناسب برای درمان آن را یاد بگیرید.

 تب اسکارلت ( مخملک ) چیست؟

تب اسکارلت یک بیماری عفونی رایج است که توسط استرپتوکوک گروه A به وجود می آید. باکتری ها گلو را عفونی می کنند و سمی آزاد می کنند که منجر به ایجاد بثورات در سرتاسر بدن می شود. دوران کمون یا نهفتگی عفونت کمتر از یک هفته است و بثورات معمولا در روز دوم پدیدار می شوند.

عفونت گلو هنگام سرفه و عطسه توسط ذرات مایع که از بدن خارج می شوند و تماس مستقیم با مایعات بدن آلوده مانند بزاق پخش می شود. بیشتر کودکانی که گلو درد دارند، لزوما به بیماری اسکارلت مبتلا نمی باشند زیرا فقط بعضی از باکتری های نوع َ A سمی را که باعث ایجاد بثورات می شود تولید می کنند.

برخلاف تصور عامه، عفونت به دلیل بثورات جدی تر نمی باشد. در موارد نادر، تب اسکارلت می تواند در نتیجه ی عفونت پوستی، زرد زخم که توسط همان باکتری استرپتوکوک به وجود می آید نیز ایجاد شود.

بیشتر بدانید: بیماری پانداس در کودکان + علائم و را‌ه های درمان آن

علائم و نشانه ها

کودکی که گلودرد ناشی از تب اسکارلت ( مخملک ) دارد، معمولا از دل درد، حالت تهو و سر درد نیز رنج می برد. عفونت می تواند به دیگر قسمت های بدن از جمله گوش ها، لوزه ها و سینوس ها منتقل شود. کودک ممکن است استفراغ کند، اما بیرون روی مانند آبریزش بینی، سرفه و سایر علائم سرماخوردگی در این بیماری شایع نیست.

زبان ممکن است با رویه ای سفید یا زرد رنگ پوشانده شود ( زبان توت فرنگی ) که پس از مدتی پوسته پوسته می شود و یک زبان روشن قرمز باقی می گذارد ( زبان تمشک )

تب اسکارلت معمولا با نشانه های زیر آغاز می شود:

  • گلو درد و قرمزی
  • تب بالای 101 درجه ی فارنهایت
  • سردرد
  • غدد لنفاوی متورم بر روی گردن
  • لوزه های متورم و بلع همراه با درد

تب اسکارلت

بثورات خارش دار ابتدا معمولا بر روی گردن و صورت و نه در نواحی اطراف دهان پدیدار می شوند. سپس در تمام نواحی بدن پخش شده و مانند یک آفتاب سوختگی صورتی با برآمدگی های کوچک  که شبیه به دانه روی پوست یا سمباده دیده می شوند.

بثورات در چین های پوست (زیر بغل، کشاله ران، داخل آرنج، اطراف گردن) بیشتر از قسمت های دیگر جلب توجه می کنند و با فشار بر آن ها رنگ شان کمرنگ می شود. بعد از گذشت چند روز، بثورات از بین می رود و پوست می تواند پوسته بندازد، به خصوص در ناحیه کشاله ران و روی نوک انگشتان  که می تواند تا 10 روز دوام داشته باشد.

بیشتر بدانید: مشکلات پوستی رایج کودکان

چگونه می توان از مبتلا شدن به تب اسکارلت جلوگیری کرد؟

جلوگیری از آلوده شدن فرزند شما به باکتری های استرپتوکوکی آسان نیست. همیشه هر بار که در نزدیکی کودک آلوده هستید، دست های خود را به خوبی بشویید و اگر سایر اعضای خانواده علائم گلودرد را نشان می دهند، باید از پزشک درخواست تست استرپتوکوک کنید. معمولاً دوران بهبودی چهار تا پنج روز طول می کشد، بنابراین قبل از بازگشت به کارهای روزانه یا مدرسه، مطمئن شوید که کودک شما به طور کامل بهبود یافته است.

تب اسکارلت

درمان تب اسکارلت

تب اسکارلت را نمی توان در خانه درمان کرد و نیاز فوری به رسیدگی پزشک دارد. پزشک تست استریپ را انجام می دهد و آنتی بیوتیک ها، معمولاً نوعی پنی سیلین را تجویز می کند، مگر آن که فرزند شما به آن حساسیت داشته باشد. این مهم است که کودک دارو را طبق دستورالعمل و تمام و کمال مصرف کند. اگر فرزندتان بعد از اتمام درمان آنتی بیوتیکی همچنان گلو درد داشت، با پزشک تماس بگیرید. در بعضی موارد، ممکن است تکرار تست استرپ لازم باشد. بثورات نیازی به درمان ندارند.

برای کمک به بهبودی فرزندتان می توانید از دستورالعمل های کلی زیر پیروی کنید اما حتما با پزشک تان در این باره مشورت کنید:

  • به کودک برای نرم شدن گلو و افزایش هیدراتاسیون آب زیادی بدهید.
  • غذاهای نرم و مایع به کودک تان بدهید زیرا بلع غذاهای جامد ممکن است با درد همراه باشد.خوارکی های سرد مانند بستنی و بستنی یخی می تواند مسکن باشد.
  • به کودکان بزرگتر اجازه ی غرغره کردن آب نمک گرم را بدهید تا گلودرد شان کاهش یابد
  • دستگاه رطوبت ساز یا بخور روشن کنید. تا هوای اتاق را مرطوب سازد مخصوصا در آب و هوای سرد که هوا ممکن است خشک شود.
  • استامینوفن (تیلنول کودکان) یا ایبوپروفن (Advil کودکان) به آنها بدهید تا تب و درد را تسکین دهد.
  • لوزه های آلوده می توانند موجب ایجاد یک عفونت جدی تر به نام آبسه پری تونسیلار شوند، که اغلب نیاز به زهکشی با عمل جراحی دارد. باکتریهای استرپت همچنین می توانند در جریان خون پخش شوند و باعث مسمومیت خون (سپسیس) و عفونت اعضای بدن شوند.
  • کودک بیمار باید تا حد امکان از بقیه خانواده جدا شود تا از شیوع عفونت جلوگیری کند بنابراین کودک تان حداقل یک روز بعد از مصرف آنتی بیوتیک به مدرسه نرود و در منزل استراحت کند. بعد از گذشت 24 ساعت از مصرف آنتی بیوتیک، فرزند شما دیگر ناقل بیماری نمی باشد.

بیشتر بدانید: چگونه مخملک را از مننژیت تشخیص دهیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ