آنوسکوپی؛ تشخیص مشکلات و آسیب های احتمالی روده با آنوسکوپی

alikarimi55
آنوسکوپی تکنیکی است که برای مشاهده و بررسی ساختارهایی که در مقعد تشکیل شده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. آنوسکوپی به ویژه برای بررسی وجود شکاف، بواسیر و غیره در مقعد بسیار مفید است. آنوسکوپی تکنیکی برای جستجو و بررسی داخلی یک عضله اسفنکتر در انسان است. با استفاده از آنوسکوپی پزشک می ‌تواند […]

آنوسکوپی تکنیکی است که برای مشاهده و بررسی ساختارهایی که در مقعد تشکیل شده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. آنوسکوپی به ویژه برای بررسی وجود شکاف، بواسیر و غیره در مقعد بسیار مفید است.

آنوسکوپی تکنیکی برای جستجو و بررسی داخلی یک عضله اسفنکتر در انسان است. با استفاده از آنوسکوپی پزشک می ‌تواند کانال و حتی داخلی ترین قسمت های روده را معاینه کند.

برای انجام روش آنوسکوپی، به آنوسکوپ نیاز است. این وسیله شامل یک لوله نازک انعطاف پذیر است که به داخل عضله اسفنکتر شخص فرستاده می شود. این ابزار حاوی یک لامپ هالوژن است که ناحیه مقعد را برای دید مناسب پزشک روشن می کند. همچنین ممکن است از کابل فیبر نوری در روش آنوسکوپی استفاده شود. زیرا می تواند دید بهتری از دیواره های روده ارائه کند.

در برخی از موارد، پزشک ممکن است یک ترکیب شیمیایی را بر روی دیواره داخل مقعد اعمال کند. سپس پزشک ناحیه مورد نظر را با استفاده از یک لامپ فلورسنت روشن می ‌کند که با استفاده از آن، می تواند مناطقی را که تحت تاثیر بیماری قرار گرفته اند، شناسایی کند. این روش به عنوان آنوسکوپی با وضوح بالا شناخته می شود.

پزشکان از روش آنوسکوپی برای اهداف دیگری مانند بیوپسی و یا قرار دادن پیوند های باند الاستیک نیز استفاده می کنند. با این حال، عملکرد اصلی این روش برای تشخیص تومورهای روده ای و سایر آسیب ‌های مشابه است.

بیشتر بخوانید: فستول، شقاق و هموروئید را چطور درمان کنیم؟

نحوه انجام آنوسکوپی

در مرحله اول، پزشک تشخیص می دهد که این روش برای بررسی شرایط بیمار لازم است. سپس، قبل از انجام آنوسکوپی، بیماران باید در مورد آلرژی هایی که ممکن است داشته باشند و یا داروهایی که مصرف می کنند، به پزشک اطلاع دهند. همچنین ممکن است پزشک برای پاک کردن مجرای روده از یک ملین استفاده کند تا بتواند مجرا را به راحتی مشاهده کند.

پس از آن، بیمار در حالت مناسب قرار می گیرد و پزشک برای بررسی وضعیت اسفنکتر اقدام می کند. پزشکان معمولاً ابتدا ناحیه خارجی مقعد را برای مشخص کردن وجود هرگونه ضایعات در آن، بررسی می کنند. سپس پزشکان ناحیه مقعد را تمیز کرده و آنوسکوپ را به آرامی در داخل آن قرار می دهند. برای انجام دادن روش آنوسکوپی از بیهوشی استفاده نمی شود. زیرا انجام آنوسکوپی یک مداخله خیلی دردناک نبوده و نیاز به بیهوشی ندارد.

انجام بیوپسی ممکن است باعث ناراحتی و خونریزی جزئی در بیمار شود. با این حال، این موارد موقتی هستند و خونریزی معمولاً طی چند روز از بین می رود. بنابراین بیماران معمولاً می توانند بدون هیچگونه عارضه جدی به خانه برگردند.

پزشک می تواند نتایج آنوسکوپی را بلافاصله پس از انجام روش اعلام کند. به این ترتیب، روش آنوسکوپی یک روش مفید برای پزشکان است که بتوانند منشاء هرگونه مشکل در دستگاه رکتوم را مشخص کنند.

در صورت نیاز به بررسی بیوپسی، پزشکان ملاقات های بعدی را توصیه می کنند. به این ترتیب، آنها می ‌توانند چند هفته پس از انجام بیوپسی و آنوسکوپی نتایج نهایی را مشخص کنند.

چه افرادی به انجام آنوسکوپی نیاز دارند؟

همانطور که اشاره شد، آنوسکوپی به پزشک اجازه می دهد که داخل مقعد بیمار را مشاهده و بررسی کند. بنابراین اگر فردی از وجود ناراحتی هایی در این ناحیه شکایت کند، پزشکان این روش را برای وی انجام می دهند.

بیشترین اختلالاتی که انجام این روش برای آنها مفید است، شامل موارد زیر هستند:

  • پولیپ
  • آبسه ها
  • سرطان
  • ویروس پاپیلومای انسانی
  • وجود هرگونه زخم
  • ترک هایی که باعث ناراحتی و خونریزی می شوند
  • بواسیر (انجام این روش برای بررسی بواسیر ممکن است منجر به ناراحتی و خونریزی شود. در نتیجه این روش تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌ گیرد که بواسیر از خارج مقعد قابل مشاهده نباشد)

در صورت نیاز به انجام بیوپسی، متخصصان ممکن است از روش آنوسکوپی استفاده کنند. آنها همچنین ممکن است برای قرار دادن یک لیگاتور باند الاستیک که برای درمان بواسیر مورد استفاده قرار می‌ گیرد، از روش آنوسکوپی بهره ببرند. با این حال، شرایط پزشکی مختلفی مانند بواسیر شدید یا وجود عفونت وجود دارد که انجام آنوسکوپی برای آنها ممکن است ایده بسیار مناسبی نباشد.

بیشتر بخوانید: دلایل اصلی مبتلا شدن به بواسیر

ملاحظات قابل توجه

گاهی اوقات پزشک ممکن است در طی انجام این روش دچار اشتباه شود که این می‌ تواند منجر به ایجاد دردهای شدید، خونریزی و همچنین تب، لرز و حتی عفونت شود. بنابراین، در صورت بروز هر یک از این علائم، بیمار باید سریعاً به پزشک مراجعه کند. همچنین از انجام خود درمانی و یا هرگونه اقدام دیگری خودداری کنید. مگر اینکه قبلاً توسط پزشک توصیه شده باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ