6 خاصیت سیاه دانه که احتمالا از آن بی خبرید

حسام آرین
هر آنچه که برای حفظ و سلامت خود نیاز داریم را طبیعت در اختیار ما قرار داده است. یکی از این ابرغذاهای مفید دانه های سایه دانه یا کنجد سیاه هستند. این دانه های ریز و مسطح، سرشار از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب سالم بوده و به دلیل مزایای بیشماری که برای سلامتی […]

خاصیت سیاه دانه

هر آنچه که برای حفظ و سلامت خود نیاز داریم را طبیعت در اختیار ما قرار داده است. یکی از این ابرغذاهای مفید دانه های سایه دانه یا کنجد سیاه هستند. این دانه های ریز و مسطح، سرشار از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب سالم بوده و به دلیل مزایای بیشماری که برای سلامتی انسان دارند به سرعت در همه جای جهان در حال محبوب شدن هستند. تقریبا تمام انواع کنجد ها خواص شگفت انگیزی دارند اما به نظر می رسد که سیاه دانه نسبت به بقیه گونه ها خواص بیشتری دارند زیرا پوسته ی مغذی آنها دست نخورده باقی مانده است. در این نوشتار به شش دلیل مصرف سیاه دانه می پردازیم.

 مفید برای سلامت پوست و مو

سیاه دانه سرشار از پروتئین، روی، آهن، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان ها است. تحقیقات نشان می دهند که استفاده از روغن سیاه دانه تقریباً 30 درصد از اشعه ماورا بنفش آسیب رسان به پوست را خنثی می کند. این اشعه ها عامل ایجاد چین و چروک ایجاد بوده و حتی منجر به پیری زود هنگام پوست ما می شوند. مواد مغذی فراوان موجود در سیاه دانه می تواند باعث رشد سالم مو و حفظ لطافت پوست شود. به همین دلیل است که در ترکیبات بسیاری از محصولات پوست و مواز سیاه دانه استفاده می شود.

 مفید برای سلامت پوست و مو

 سرشار از آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها نقش مهمی را در کاهش سرعت آسیب سلولی وافزایش سرعت ترمیم سلول های آسیب دیده ایفا می کنند. استرس اکسیداتیو (یا عدم‌تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها) می تواند صدمات زیادی به سلول وارد کرده و به وخیم تر شدن بیماری های مزمن مانند دیابت، سرطان و بیماری های قلبی کمک کند. سیاه دانه منبع غنی از آنتی اکسیدان است و می تواند به خوبی از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند. روغن سیاه دانه با راه اندازی سریع فرایند ترمیم و بازسازی سلول، به تسکین دردهای استخوانی ناشی از بیماری های زمینه ای کمک می کند.

 سرشار از آنتی اکسیدان ها

 کمک به تنظیم فشار خون

بر اساس مطالعه کوچکی که بر روی 30 نفر انجام شد، مشخص گردید که مصرف روزانه 2.5 گرم سیاه دانه به مدت 4 هفته همراه با وعده های غذایی باعث کاهش فشار خون بالا می شود. این در حالی است که میزان فشار خون بالای گروه کنترل که پلاسیبو یا دارونما را مصرف کردند به هیچ وجه پایین نیامد. علاوه بر این، بسیاری از مطالعات بالینی دیگر نشان داده اند که سیاه دانه تاثیر مثبتی بر فشار خون دارد.

 محافظت در برابر سرطان

دو ترکیب موجود درسیاه دانه به نام سسامین و سسامول (sesamin و sesamol)، در مبارزه با استرس اکسیداتیو و کنترل چرخه حیات سلول برای سرکوب رفتار های سلول های سرطانی بسیار قدرتمند عمل می کنند. سسامین نقش اصلی در تخریب سلولهای سرطانی و حذف آنها از بدن را دارد. با این حال، برای درک چگونگی تأثیر دقیق ترکیبات سیاه دانه بر سلولهای سرطان، مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

بیشتربخوانید:این دانه بر هر دردی دواست

بیشتربخوانید:آیا رفع سپیدی مو با سیاه دانه امکان پذیر است؟

بیشتربخوانید:روغن سیاه دانه برای چی خوبه؟

 کمک به هضم غذا

سیاه دانه سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که می تواند دیواره های روده را چرب کرده و به رفع یبوست کمک کند. علاوه بر این سیاه دانه سرشار از فیبر بوده ومصرف آن حرکات روده را بهبود بخشند. بنابراین، مصرف سیاه دانه از سیستم گوارش در برابر مشکلات مختلف محافظت می کند.

تغذیه فوق العاده برای مادران شیرده

سیاه دانه باعث تولید شیر در بدن مادران شیرده شده و بنابراین می توان از آن برای افزایش جریان شیر در زنانی که به تازگی مادر شده اند کمک نمود. این دانه ها سرشار از ویتامین های گروه B، روی، منیزیم، مس ، چربی های اشباع نشده و سایر موادی مغذی هستند که باعث غنی شدند شیرمادر شده و نهایتا به رشد سالم کودک کمک می کند.

مترجم : امیر محمد جواهری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ