فواید شگفت انگیز دوغ، از درمان پوکی استخوان تا کاهش کلسترول خون

Shabnam Khesal
برخی از دوغ ها یک نوشیدنی گازدار با ماست با طعم نعنا، گلاب یا سایر گیاهان خوش بو و خوش طعم برای تسکین و تغذیه هستند، این نوشیدنی تخمیر شده سالم منبع خوبی از پروبیوتیک ها و مواد مغذی به شمار می آید. نوشیدن دوغ به گزارش دلیشس، نوشیدنی دوغ بر پایه ماست خنک، گازدار و خوش طعم تهیه می […]
فواید شگفت انگیز دوغ
برخی از دوغ ها یک نوشیدنی گازدار با ماست با طعم نعنا، گلاب یا سایر گیاهان خوش بو و خوش طعم برای تسکین و تغذیه هستند، این نوشیدنی تخمیر شده سالم منبع خوبی از پروبیوتیک ها و مواد مغذی به شمار می آید.

نوشیدن دوغ

به گزارش دلیشس، نوشیدنی دوغ بر پایه ماست خنک، گازدار و خوش طعم تهیه می شود که در ایران بسیار رواج دارد و به راحتی می توان آن را نوشیدنی ملی این کشور نامید. این نوشیدنی که با اغلب غذاها همخوانی دارد با ماست، گیاهان معطر و مقداری آب یا آب معدنی گازدار تهیه می شود.

دوغ، نوشیدنی ایرانی

اغلب این نوشیدنی با نعناع طعم دار می شود، همچنین می توان آن را با سایر طعم های دلپذیر دیگر نیز ترکیب کرد. این نوشیدنی خنک سرو می شود و برخی از انواع آن گازدار هستند، این نوشیدنی کمی شبیه نوشیدنی لاسی هندی شور است. دوغ سبک، سرد و با طراوت سایر غذاهای گرم که سنگین تر یا تند هستند را متعادل می کند.

چه چیزی برای تهیه دوغ نیاز دارید؟

به طور سنتی با ماست بسیار تخمیر شده حاوی انواع سویه های پروبیوتیک تهیه می شود. ماست به شدت ترشی که در غذاهای ایرانی استفاده می شود ممکن است برای برخی کمی غیر معمول باشد، اما این نوشیدنی را می توان با استفاده از ماست متناسب با سلیقه شما نیز تهیه کرد.
ماست بسیار تخمیر شده یک گاز طبیعی به نوشیدنی می بخشد، اما این امر در خارج از ایران چندان معمول نیست. بنابراین، استفاده از آب معدنی گازدار برای تهیه نوشیدنی خوب عمل می کند. به طور معمول دوغ با نعناع خشک طعم دار می شود، اما ترکیب طعم گلاب و نعناع نیز بسیار عالی است. در واقع، این طعم های شیرین ممکن است مورد علاقه افرادی باشد که به ایده نوشیدنی ماست خوش طعم عادت ندارند. ترکیب خیار و نعناع بیشتر در غذاهای افغانستان رایج است، همچنین ترکیبات معطر از نعناع، ریحان، کرفس و نعنا کوهی نیز می توانند به دوغ طعم خوشایندی ببخشند.

بیشتربخوانیم:دوغ را با این گیاه بخورید

چگونه می توان دوغ درست کرد؟

ماست و نمک را در پارچ مخلوط کنید و با استفاده از همزن این ترکیب را یک دست کنید.
نعناع خشک، نمک، گل محمدی، پونه کوهی و آب گازدار را به این ترکیب اضافه کنید.
آن را باید خنک سرو کنید.

از مزایای دوغ برای سلامتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوغ به سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها کمک می کند

دوغ به دلیل دارا بودن کلسیم به استحکام استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. مواد معدنی موجود در دوغ با قابلیت جذب بالا به سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.

دوغ سلامت دستگاه گوارش را تضمین می کند

دوغ سرشار از میکروب‌های پروبیوتیک است که به هضم غذا کمک می‌کند. این میکروب‌های سالم از رشد میکروب‌های بد که باعث ایجاد عفونت‌های معده و اسهال می‌شوند، جلوگیری می‌کنند. همچنین اثر ضد میکروبی دوغ باعث می‌شود بیماری‌هایی نظیر اسهال، التهاب مخاط روده و زخم روده سریع بهبود یابد. به علاوه، دوغ می‌تواند از سوءهاضمه و تولید گاز بیش از حد در بدن جلوگیری کند حتی می‌توان گفت دوغ با نفخ معده، اسیدیته و کاهش التهاب لایه پوشاننده معده مبارزه می کند.

دوغ کلسترول خون را کاهش می دهد

مصرف دوغ در کاهش کلسترول خون موثر است در نتیجه نقش بسزایی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی ایفا می کند.

دوغ گرمازدگی و عطش را درمان می کند

دوغ به دلیل داشتن طبع سرد به درمان گرما زدگی، رفع عطش و خستگی کمک می کند، همچنین مصرف دوغ در بهبود برخی از سردرد‌ها که ناشی از گرمی هوا است، مفید واقع می شود.

دوغ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

بسیاری از متخصصین تغذیه معتقدند دوغ مانند شیر علاوه بر داشتن خاصیت ضد سرطانی به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند.

دوغ بوی بد دهان را برطرف می کند

نوشیدن دوغ به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند، همچنین متخصصان طب سنتی مصرف آن را برای افرادی که دچار خشکی و تلخی دهان هستند نیز گزینه مفیدی می ‌دانند.

دوغ به پاکسازی و شفافیت پوست کمک می کند

دوغ به عنوان یک پاک کننده بسیار عالی برای پوست عمل می کند، همچنین باعث تغذیه پوست و به دنبال آن زیبایی و سلامت آن می شود. مصرف دوغ به دلیل پروتئین شیر و اسید لاکتیک موجود در آن به پاکسازی پوست از سلول‌های مرده کمک می‌کند. اسید لاکتیک موجود در آن نیز درخشش طبیعی از دست رفته پوست را باز می‌گرداند و باعث می‌شود پوستی روشن و صاف داشته باشید.

دوغ به خواب آرام و راحت کمک می کند

از دیگر فواید دوغ کمک به خواب آرام و راحت است. علت خواب آور بودن دوغ به دلیل داشتن برخی پپتید‌های موجود در کازئین و پروتئین‌های سرم شیر مانند تریپتوفان است.

ارزش غذایی و دیگر مزایای دوغ

دوغ غنی از پروتئین، کلسیم، گوگرد، فسفر و ویتامین‌های گروه B است. به علاوه این نوشیدنی حاوی ماست ویتامین B6، B12، پتاسیم و منیزیم با کیفیت بالا را برای بدن فراهم می کند.
دوغ منبع خوبی از پروبیوتیک ها، باکتری های سالم مفید برای روده است، بنابراین این نوشیدنی با کشت های فعال برای بیماری های دستگاه گوارش مانند یبوست، اسهال، بیماری روده تحریک پذیر، عدم تحمل لاکتوز و غیره مفید است.
برخی از سویه های پروبیوتیک نیز ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.
مصرف منظم ماست و نوشیدنی هایی بر پایه ماست مانند دوغ به پیشگیری از پوکی استخوان، کاهش خطر فشار خون و مدیریت بهتر وزن کمک می کند.
اطمینان حاصل کنید ماستی سالم و مغذی تهیه می کنید.

بیشتربخوانیم:فواید دوغ گازدار خانگی و طرز تهیه آن

این نوشیدنی دارای مقدار کمی لاکتوز است، بنابراین ممکن است توسط یک فرد دارای عدم تحمل لاکتوز بهتر بتواند آن را تحمل کند.

نعناع خشک منبع عالی آنتی اکسیدان است.

مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ