سفیدی زودرس مو با کمبود ویتامین ها + درمان های خانگی

حسام آرین
تغییر رنگ مو با افزایش سن طبیعی است، موهای سفید تقریبا در هر زمان از زندگی می توانند ظاهر شوند حتی نوجوانان و افراد 20 ساله نیز ممکن است متوجه وجود تارهای سفید بین موهای خود شوند. بدن انسان میلیون ها فولیکول مو یا کیسه های کوچک دارد که پوست را پوشانده است. فولیکول ها مو رنگ یا سلول های رنگی […]

تغییر رنگ مو با افزایش سن طبیعی است، موهای سفید تقریبا در هر زمان از زندگی می توانند ظاهر شوند حتی نوجوانان و افراد 20 ساله نیز ممکن است متوجه وجود تارهای سفید بین موهای خود شوند. بدن انسان میلیون ها فولیکول مو یا کیسه های کوچک دارد که پوست را پوشانده است. فولیکول ها مو رنگ یا سلول های رنگی تولید می کنند که حاوی ملانین هستند. با گذشت زمان فولیکول های مو سلول های رنگدانه ای خود را از دست می دهند و در نتیجه رنگ سفید ایجاد می شود. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله برخی از دلایل عمده سفید شدن زودرس موها را همراه با روش هایی برای کاهش روند سفیدی یا جلوگیری از آن بررسی می کنیم.

دلایل سفید شدن مو

دلایل مختلفی علاوه بر سن می تواند منجر به سفید شدن موهای فرد شود.

کمبود ویتامین

هرگونه کمبود ویتامین B6، B12، بیوتین، ویتامین D یا ویتامین E می تواند منجر به سفید شدن زودرس مو شوند. یک گزارش در سال 2015 در ژورنال “Development”، مطالعات مختلفی درباره کمبود ویتامین D3، ویتامین B12 و مس و ارتباط آنها با سفید شدن موها را یادآوری کرده است. این یافته نشان می دهد کمبود مواد مغذی روی رنگدانه ها تاثیر می گذارد که رنگ با مصرف مکمل ویتامین می تواند برگردد. یک مطالعه در سال 2016 که در مجله بین المللی “Trichology” چاپ شده عوامل مرتبط با سفید شدن زودرس را در جوانان هندی زیر 25 سال بررسی کرده است. این تحقیق ارتباط بین سطح کمی از فریتین سرم را که ذخیره کننده آهن در بدن است، ویتامین B12 و کلسترول خوب HDL-C در شرکت کنندگان با موهای زودرس مو پیدا کرد.

ژنتیک

بر اساس گزارشی که در سال 2013 در مجله پوست هند چاپ شد نشان می دهد سفید شدن زودرس موهای فرد تا حد زیادی به ژنتیک مرتبط است. نژاد و قومیت در سفیدی زودرس موها نیز نقش دارند. بر اساس این مطالعه سفیدی زودرس مو در سفیدپوستان می تواند از 20 سالگی شروع شود در حالی که شروع آن در یک فرد آسیایی می تواند از 25 سالگی و در جمعیت آفریقایی آمریکایی از سن 30 سالگی باشد.

استرس اکسیداتیو

در حالی که سفید شدن مو غالبا ژنتیکی است، اما احتمال می رود استرس اکسیداتیو در بدن نقش مهمی داشته باشد زیرا فرآیند زودرس اتفاق می افتد. هنگامی که آنتی اکسیدان ها برای خنثی کردن اثرات مخرب رادیکال های آزاد کافی نیستند استرس اکسیداتیو باعث عدم تعادل می شود. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که به سلول ها آسیب می رسانند و به روند پیری و بروز بیماری کمک می کنند.
استرس اکسیداتیو بیش از حد می تواند باعث پیشرفت بیماری ها از جمله ویتیلیگو، بیماری پوستی خودایمنی و غیرمسری شود، همچنین ممکن است ویتیلیگو به دلیل مرگ سلول ملانین یا از دست دادن عملکرد سلول موها را سفید کند.

برخی شرایط خاص پزشکی

برخی از شرایط پزشکی از جمله بیماری های خود ایمنی ممکن است خطر ابتلا به سفیدی زود هنگام در فرد را افزایش دهد. در حقیقت، تحقیقاتی که در سال 2008 منتشر شد ارتباطی بین ناهنجاری های مو و اختلال عملکرد تیروئید را نشان داد، همچنین موهای سفید در آلوپسی آره آتا، یک بیماری خود ایمنی پوستی که باعث ریزش موی سر، صورت و سایر قسمت های بدن می شود معمول است. وقتی موها دوباره رشد می کنند به دلیل کمبود ملانین سفید می شوند.

عوامل استرس زا در زندگی واقعی

مطالعات تحقیقاتی متناقضی در مورد استرس در زندگی وجود دارد مانند آنچه در اثر آسیب ایجاد شده و منجر به سفیدی زودرس مو می شود. یک مطالعه از دانشگاه نیویورک نشان می دهد وقتی بدن تحت فشار است سلول های مسئول رنگ مو می توانند تخلیه شوند. مطالعات دیگر نشان می دهد گرچه استرس ممکن است نقش داشته باشد، اما تنها بخشی کوچک از یک تصویر بزرگ تر است که بیماری و سایر عوامل در آن نقش دارند.

بیشتر بخوانید: 3 علامت پوستی ناشی از کرونا

سیگار کشیدن

مطالعه ای در سال 2013 که در مجله آنلاین پوست ایتالیا منتشر شده است، نشان می دهد افراد سیگاری 2/1 برابر بیشتر احتمال دارد که قبل از 30 سالگی روند سفید شدن موهایشان شروع شود. یک مطالعه در سال 2015 در ژورنال آکادمی پوست آمریکا نیز نشان داد سیگار کشیدن با سفید شدن زودرس موهای در مردان جوان ارتباط دارد.

رنگ موها و محصولات شیمیایی مو

رنگ موها و محصولات شیمیایی مو حتی شامپوها می توانند در سفید شدن زودرس موها نقش داشته باشند. بسیاری از این محصولات حاوی مواد مضر هستند که ملانین را کاهش می دهند. هیدروژن پراکسید که در بسیاری از رنگ موها وجود دارد یکی از این مواد شیمیایی مضر است. استفاده بیش از حد از محصولاتی که موها را سفید می کنند نیز در نهایت باعث سفید شدن آنها می شود.

روش های جلوگیری و معکوس کردن روند سفیدی زودرس مو

اگر علت ژنتیکی یا پیری باشد هیچ چیز نمی تواند مانع یا معکوس کنننده این روند شود. با این حال، در صورت ریزش مو به دلیل یک بیماری درمان سفیدی مو می تواند باعث بازگشت رنگدانه های رنگ شود. هنگامی که رژیم غذایی و کمبود ویتامین دلیل سفید شدن زودرس موها است اصلاح این مشکلات ممکن است این روند را معکوس یا از وخیم شدن آن جلوگیری کند.

خوردن آنتی اکسیدان های بیشتر

رژیم غذایی فرد در جلوگیری از سفید شدن مو نقش دارد. یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان می تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان عبارتند از:
میوه و سبزی های تازه
چای سبز
روغن زیتون
ماهی
رفع کمبودها
هر فردی که موهای سفید ناشی از کمبود ویتامین دارد باید غذاهای بیشتری را که مملو از آن ویتامین ها است را مصرف کند به عنوان مثال غذاهای دریایی، تخم مرغ و گوشت ها منابع خوبی برای تامین ویتامین B12 شیر، ماهی قزل آلا و پنیر منابع عالی ویتامین D هستند. مکمل های ویتامینی که بدون نسخه در دسترس هستند نیز می توانند این کمبودها را برطرف کنند.

ترک سیگار

سیگار کشیدن اثرات سوئی بر بدن و در سفید شدن موها دارد. محققان ارتباطی بین عادت و از بین رفتن رنگدانه های مو پیدا کرده اند.
درمان های طبیعی برطرف شدن سفیدی زودرس مو
رنگ موهای زیادی در بازار وجود دارد که موهای سفید را می پوشاند، اما بسیاری از اینها به سفید شدن زودرس کمک می کنند و حتی ممکن است واکنش های آلرژیک و جانبی ایجاد کنند. درمان های طبیعی جایگزینی برای کاهش سرعت سفید شدن موها بدون آسیب رساندن به بدن یا ایجاد آسیب بیشتر در رنگدانه های مو وجود دارند.
برگ کاری. استفاده دارویی از برگ های کاری به قرن ها قبل برمی گردد. برگ کاری وقتی با روغن مو ترکیب شده و به پوست سر مالیده می شوند می توانند روند سفیدی زودرس را آهسته کنند. یک گزارش در “International Journal of PharmTech Research” استفاده سنتی از برگ های کاری را برای حفظ رنگ موی سیاه و حتی جلوگیری از سفیدی زودرس را برجسته می کند.
هرینگاراج. بر اساس برخی گزارش ها هرینگاراج یا bhringaraj مو را تیره و از سفید شدن آن جلوگیری می کند. آب برگ های این گیاه را در روغن نارگیل یا کنجد می جوشانند و روی موها ماساژ می دهند. برگ های این گیاه به صورت روغن نیز موجود است.
انگور فرنگی هندی. که آمله نیز نامیده می شود، یک مکمل گیاهی برای تغییر رنگ سفیدی زودرس با تقویت رنگدانه است. اعتقاد بر این است که اثربخشی آن به این دلیل است که انگور فرنگی غنی از آنتی اکسیدان و خواص ضد پیری است. می توان پودر این میوه را با روغن نارگیل مخلوط کرد و به صورت مستقیم روی پوست سر مالید.
چای سیاه. چای سیاه می تواند مو را تیره، براق و نرم کند، بنابراین می توان 3 تا 5 کیسه چای در 2 فنجان آب جوش قرار داد، سپس بعد از خنک شدن آن را روی موهای تمیز و مرطوب اسپری کرد.
مس. بر اساس یک مطالعه در سال 2012، سطح پایین مس می تواند منجر به سفیدی زودرس مو شود، بنابراین باید از منابع غذایی خوب مس مانند جگر گاو، عدس، بادام، شکلات تلخ و مارچوبه استفاده کرد.
کدو تنبل. کدو تنبل به دلیل بازیابی رنگدانه های مو و تحریک ریشه مو معروف است. ماساژ منظم مو با روغن کدو می تواند از سفید شدن مو جلوگیری کند.

در پایان

با تشخیص و درمان های مناسب می توان پیشرفت سفید شدن موها را متوقف کرد یا حتی در برخی موارد روند آن معکوس می شود. رژیم متعادل و مراقبت خوب از مو نیز می تواند به شما کمک کند، اما باید بدانید در برخی موارد روند سفیدی زودرس غیرقابل برگشت است. استفاده منظم از داروهای طبیعی احتمال می رود روند سفید شدن موها را آهسته و به احتمال زیاد معکوس کند، اما سرانجام موهای همه سفید می شود و فرد باید تصمیم بگیرد آیا با رنگ سفید آن راحت است یا ترجیح می دهد مانع روند طبیعی پیری شود.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ