9 راه حل طبیعی برای جوان سازی و سم زدایی از بدن

Shabnam Khesal
دفع سم یا سم زدایی یک واژه محبوب است، به طور معمول به معنای پیروی از یک رژیم غذایی خاص یا استفاده از محصولات خاصی است که ادعا می کنند بدن شما را از شر سموم خلاص می کنند در نتیجه باعث بهبود سلامتی و کاهش وزن می شوند. خوشبختانه بدن شما برای از بین بردن سموم به طور کامل […]
دفع سم یا سم زدایی یک واژه محبوب است، به طور معمول به معنای پیروی از یک رژیم غذایی خاص یا استفاده از محصولات خاصی است که ادعا می کنند بدن شما را از شر سموم خلاص می کنند در نتیجه باعث بهبود سلامتی و کاهش وزن می شوند. خوشبختانه بدن شما برای از بین بردن سموم به طور کامل مجهز است و برای انجام آن نیازی به رعایت رژیم های غذایی خاص یا مصرف مکمل های گران قیمت نیست، بنابراین می توانید سیستم سم زدایی طبیعی بدن خود را تقویت کنید. به گزارش هلث لاین، در این مقاله برخی از سوءتفکرات رایج در مورد سم زدایی همراه با چند روش مبتنی بر شواهد برای جوان سازی و سم زدایی بدن توضیح داده شده است.

باورهای غلط رایج در مورد سم زدایی

ادعا می شود رژیم های غذایی سم زدایی، سموم بدن را از بین می برند، سلامتی را بهبود می بخشند و باعث کاهش وزن می شوند. این مواد اغلب شامل استفاده از ملین ها، ادرار آورها، ویتامین ها، مواد معدنی، چای و سایر غذاهایی است که تصور می شود خاصیت سم زدایی دارند . اصطلاح “سم” در زمینه رژیم های غذایی سم زدایی به راحتی تعریف شده است. این ماده به طور معمول شامل آلاینده ها، مواد شیمیایی مصنوعی، فلزات سنگین و غذاهای فرآوری شده است که همگی بر سلامتی تاثیر منفی می گذارند. با این حال، رژیم های معروف سم زدایی به ندرت سموم خاصی را که قصد حذف آنها را دارند یا مکانیزمی را که ظاهرا آنها را از بین می برد، شناسایی می کنند. علاوه بر این، هیچ مدرکی دال بر تاثیر این رژیم ها برای از بین بردن سم یا کاهش وزن وجود ندارد. بدن شما روش پیچیده ای برای دفع سمومی دارد که شامل کبد، کلیه ها، دستگاه گوارش، پوست و ریه ها می شود. هنوز هم تنها در صورت سالم بودن این اندام ها بدن از شر مواد ناخواسته می تواند خلاص شود، بنابراین در حالی که رژیم های سم زدایی کاری انجام نمی دهند شما می توانید سیستم سم زدایی طبیعی بدن خود را بهینه کنید.

مصرف الکل را قطع یا محدود کنید

بیش از 90 درصد الکل در کبد شما متابولیزه می شود، آنزیم های کبد الکل را به استالدهید، ماده شیمیایی شناخته شده ایجاد کننده سرطان متابولیزه می کنند. با تشخیص استالدهید به عنوان یک سم کبد آن را به ماده ای بی ضرر به نام استات تبدیل می کند که بعدا از بدن دفع می شود.
در حالی که مطالعات نشان داده می دهد مصرف الکل به میزان کم برای سلامت قلب مفید است، اما نوشیدن بیش از حد آن باعث ایجاد مشکلات سلامتی بی شماری می شود. نوشیدن زیاد الکل می تواند با تجمع چربی، التهاب و ایجاد زخم به شدت به عملکرد کبد آسیب برساند. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد کبد نمی تواند به اندازه کافی کار کند و کارهای لازم خود را از جمله فیلتر کردن مواد زائد و سموم دیگر از بدن انجام دهد. به همین ترتیب محدود کردن یا خودداری از مصرف الکل یکی از بهترین راه ها برای قوی نگه داشتن سیستم سم زدایی بدن است.

روی خواب تمرکز کنید

اطمینان از خواب کافی و با کیفیت هر شب برای حمایت از سلامت بدن و سیستم سم زدایی طبیعی بدن ضروری است. خوابیدن به مغز اجازه می دهد خود را دوباره سازماندهی کرده و دوباره شارژ شود، همچنین محصولات جانبی مواد سمی که در طول روز جمع شده اند را از بین ببرد. یکی از این مواد زائد پروتئینی به نام آمیلوئید بتا است که به پیشرفت بیماری آلزایمر کمک می کند. با کمبود خواب بدن وقت انجام چنین عملکردهایی را ندارد، بنابراین سموم می توانند تجمع یافته و چندین جنبه از سلامتی را تحت تاثیر قرار دهند. خواب نامناسب با پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت سلامتی از جمله استرس، اضطراب، فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی مرتبط است.
برای ارتقای سلامتی باید به طور منظم 7 تا 9 ساعت در شب بخوابید، اگر در ماندن یا خوابیدن در شب مشکل دارید تغییر سبک زندگی مانند رعایت یک برنامه خواب و محدود کردن نور آبی ساطع شده از دستگاه های تلفن همراه و صفحه های رایانه قبل از خواب برای بهبود کیفیت آن مفید است.

آب بیشتری بنوشید

آب خیلی بیشتر از رفع تشنگی شماست. آب دمای بدن را تنظیم می کند، مفاصل را روان می کند، به هضم غذا و جذب مواد مغذی کمک می کند و با از بین بردن مواد زائد بدن را سم زدایی می کند. سلول های بدن باید به طور مداوم ترمیم شوند تا عملکرد بهینه ای داشته باشند و با تجزیه مواد مغذی بدن از آنها به عنوان انرژی استفاده کند. با این حال، این فرآیند ها مواد زائدی را به شکل اوره و دی اکسید کربن آزاد می کنند که در صورت تجمع در خون به بدن آسیب می رسانند.
آب این مواد زائد را حمل می کند و از طریق دفع ادرار، تنفس یا تعریق آنها را به طور موثر از بین می برد، بنابراین هیدراتاسیون مناسب برای سم زدایی مهم است. مقدار مصرف روزانه مناسب آب 3.7 لیتر برای مردان و 2.7 لیتر برای خانم ها است که احتمال می رود بسته به رژیم غذایی، محل زندگی و میزان فعالیت به میزان بیشتری نیاز داشته باشند.

میزان مصرف قند و غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید

تصور می شود قند و غذاهای فرآوری شده ریشه بحران های بهداشت عمومی امروز باشد. مصرف زیاد غذاهای شیرین و بسیار فرآوری شده با چاقی و سایر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان و دیابت ارتباط دارد. این بیماری ها با صدمه زدن به اندام هایی مانند کبد و کلیه ها که نقش مهمی دارند مانع از سم زدایی طبیعی بدن می شود به عنوان مثال مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین می تواند باعث کبد چرب شود بیماری که بر عملکرد کبد تاثیر منفی می گذارد.
با مصرف غذاهای ناسالم می توانید سیستم سم زدایی بدن خود را سالم نگه دارید یعنی با محدود کردن خرید غذاهای بی ارزش از فروشگاه ها گام موثری در این زمینه بردارید. جایگزینی غذاهای ناسالم با گزینه های سالمی مانند میوه ها و سبزی ها نیز یک روش سالم برای کاهش مصرف آنها است.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان بخورید

آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند. استرس اکسیداتیو شرایطی است که در اثر تولید بیش از حد رادیکال های آزاد ایجاد می شود. بدن به طور طبیعی این مولکول ها را برای فرآیندهای سلولی مانند هضم تولید می کند. با این حال، الکل، دود تنباکو، رژیم غذایی نامناسب و قرار گرفتن در معرض آلاینده ها باعث ایجاد رادیکال های آزاد بیش از حد می شود. با آسیب رساندن به سلول های بدن این مولکول ها در موارد مختلفی مانند دمانس، بیماری قلبی، بیماری کبدی، آسم و انواع خاصی از سرطان نقش دارند.
داشتن یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان به بدن کمک می کند تا با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد اضافی و سایر سموم که خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد، مبارزه کند. بر دریافت آنتی اکسیدان از غذا و نه مکمل تمرکز کنید که در حقیقت احتمال می رود خطر ابتلا به بیماری های خاص را در صورت مصرف زیاد افزایش دهد. نمونه هایی از آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین A، C، E، سلنیوم، لیکوپن، لوتئین و زآگزانتین است. انواع توت ها، میوه ها، آجیل ها، کاکائو، سبزی ها، ادویه ها و نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای سبز دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان هستند.

غذاهای سرشار از پری بیوتیک بخورید

سلامت روده برای سالم نگه داشتن سیستم سم زدایی مهم است. سلول های روده دارای یک سیستم سم زدایی و دفع هستند که از روده و بدن در برابر سموم مضر مانند مواد شیمیایی محافظت می کند. سلامتی روده با پروبیوتیک شروع می شود، نوعی فیبر که باکتری های خوب روده را تغذیه می کند پروبیوتیک نامیده می شود. با استفاده از پروبیوتیک ها، باکتری های خوب قادر به تولید مواد مغذی به نام اسیدهای چرب زنجیره کوتاه هستند که برای سلامتی مفید هستند.
باکتری های خوب روده می توانند با استفاده از آنتی بیوتیک ها، بهداشت نامناسب دندان و کیفیت رژیم غذایی باکتری های بد نامتعادل شوند در نتیجه این تغییر ناسالم در باکتری ها سیستم ایمنی بدن و سم زدایی را ضعیف می کند و خطر ابتلا به بیماری و التهاب را افزایش می دهد. خوردن غذاهای غنی از پروبیوتیک می تواند سیستم ایمنی و سم زدایی را سالم نگه دارد. منابع غذایی مناسب پری بیوتیک ها شامل گوجه فرنگی، کنگر فرنگی، موز، مارچوبه، پیاز، سیر و جو دو سر است.

میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهید

برای برخی افراد سم زدایی وسیله ای برای از بین بردن آب اضافی است. مصرف بیش از حد نمک بدن را در مایعات اضافی حفظ کند به ویژه اگر بیماری در کلیه ها یا کبد تاثیر می گذارد یا آب کافی نمی نوشید. این تجمع مایعات اضافی می تواند باعث نفخ شکم شود. اگر متوجه شدید بیش از حد نمک مصرف می کنید میزان مصرف خود را کاهش دهید. اگرچه به نظر ضد عادی می رسد، اما افزایش مصرف آب یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن وزن اضافی آب پیرو مصرف نمک زیاد است.
دلیل این امر این است که وقتی نمک زیاد و آب کافی مصرف می کنید بدن شما هورمونی ضد ادرار آزاد می کند که از ادرار کردن و سم زدایی جلوگیری می کند. با افزایش مصرف آب بدن ترشح هورمون ضد ادرار را کاهش می دهد و با افزایش دفع ادرار آب و مواد زائد بیشتری را از بین می برد. افزایش مصرف غذاهای غنی از پتاسیم که برخی از اثرات سدیم را متعادل می کند نیز کمک می کند. غذاهای غنی از پتاسیم شامل سیب زمینی، کدو سبز، لوبیا، موز و اسفناج است.

فعال باشید و ورزش کنید

ورزش منظم صرف نظر از وزن بدن با زندگی طولانی تر و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی، فشار خون بالا و برخی سرطان ها همراه است. در حالی که ورزش برای سلامتی فواید بیشماری از جمله کاهش التهاب دارد. در حالی که مقداری التهاب برای بهبودی از عفونت یا بهبود زخم ها لازم است، اما مقدار زیاد آن سیستم های بدن را ضعیف می کند و باعث پیشرفت بیماری می شود. با کاهش التهاب ورزش می تواند به سیستم های بدن از جمله سیستم سم زدایی آن کمک کند تا به درستی کار و از شما در مقابل بیماری محافظت کند. توصیه می شود حداقل 150 تا 300 دقیقه در هفته ورزش با شدت متوسط مانند پیاده روی سریع یا 75 تا150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی شدید مانند دویدن انجام دهید.

سایر نکات مفید درباره سم زدایی

اگرچه هیچ مدرک معتبری دال بر فواید استفاده از رژیم های سم زدایی وجود ندارد، اما برخی تغییرات در رژیم غذایی و شیوه های زندگی به کاهش میزان سم کمک کرده و از سیستم سم زدایی بدن پشتیبانی کنند.
غذاهای حاوی گوگرد مصرف کنید. مواد غذایی سرشار از گوگرد مانند پیاز، کلم بروکلی و سیر دفع فلزات سنگین مانند کادمیوم را افزایش می دهند.
جلبک کلرلا را امتحان کنید. بر اساس مطالعات در فاز حیوانی کلرلا نوعی جلبک است که فواید زیادی برای تغذیه دارد و باعث از بین بردن سموم مانند فلزات سنگین می شود.
غذاهای خوش طعم با گشنیز. گشنیز دفع برخی سموم مانند فلزات سنگین مانند سرب و مواد شیمیایی از جمله فتالات و حشره کش ها را افزایش می دهد.
از گلوتاتیون پشتیبانی کنید. خوردن غذاهای غنی از گوگرد مانند تخم مرغ، کلم بروکلی و سیر به تقویت عملکرد گلوتاتیون، آنتی اکسیدان اصلی تولید شده توسط بدن که به شدت در سم زدایی نقش دارد، کمک می کند.
از محصولات طبیعی استفاده کنید. انتخاب محصولات طبیعی مانند سرکه و جوش شیرین به جای مواد تمیز کننده تجاری می تواند در معرض قرار گرفتن شما در معرض مواد شیمیایی بالقوه سمی را کاهش دهد.
مراقبت از بدن به روش طبیعی را انتخاب کنید. استفاده از دئودورانت ها، آرایش ها، مرطوب کننده ها، شامپوها و سایر محصولات مراقبت شخصی نیز می تواند فرد را در معرض مواد شیمیایی قرار دهد.
اگرچه امیدوار کننده است بسیاری از این تاثیرات فقط در مطالعات فاز حیوانی انجام شده است، بنابراین برای تایید این یافته ها به مطالعات روی انسان نیاز است.

در پایان

رژیم های غذایی سم زدایی باعث از بین رفتن سموم و در نتیجه بهبود سلامتی و کاهش وزن می شوند، اما این رژیم ها اگرچه اغوا کننده هستند، اما به این دلیل که بدن شما دارای سیستم سم زدایی بسیار کارآمد است لازم نیست. با این اوصاف می توانید سیستم سم زدایی طبیعی بدن خود را تقویت کرده و با هیدراته ماندن، مصرف نمک کمتر، تحرک و پیروی از یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان سلامتی خود را بهبود ببخشید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ