ده نوشیدنی خواب آور و قوی برای رفع بی خوابی

حسام آرین
برخی از نوشیدنی ها به خواب رفتن افراد کمک می کنند. دمنوش های گیاهی، برخی از انواع شیر و آب گیلاس همه در خواب راحت تر موثر هستند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله چند نوشیدنی برای کمک به خواب بهتر معرفی می شوند.

برخی از نوشیدنی ها به خواب رفتن افراد کمک می کنند. دمنوش های گیاهی، برخی از انواع شیر و آب گیلاس همه در خواب راحت تر موثر هستند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله چند نوشیدنی برای کمک به خواب بهتر معرفی می شوند.

چای بابونه

برخی افراد چای بابونه را به دلیل اثرات آرام بخشی که دارد برای درمان بی خوابی می نوشند. محققان بر این باورند تاثیر آن بر خواب از طریق فلاونوئید موجود در آن است. آپیژنین یک فلاونوئید است که به گیرنده های بنزودیازپین در مغز که اثر آرام بخشی دارد متصل می شود. برخی از افراد شاید نسبت به بابونه واکنش های آلرژیک داشته باشند، اما با این وجود سازمان غذا و داروی آمریکا بابونه را در فهرست گزینه های ایمن قرار داده است.

چای سنبل الطیب

سنبل الطیب گیاهی است که به راحتی در دسترس است و در فروشگاه ها و عطاری ها می توان آن را یافت. برخی داروهای کمکی و خواب آور حاوی سنبل الطیب هستند. محققان هنوز تایید نکرده اند سنبل الطیب برای درمان بی خوابی گزینه موثر و بی خطر است و برخی مطالعات نیز نتایج متناقضی را نشان می دهند. نتایج یک مطالعه نشان داد سنبل الطیب باعث کاهش زمان خوابیدن یا تاخیر در خواب، بهبود کیفیت خواب و کاهش بیداری های شبانه می شود. مطالعات دیگر نتایج قابل توجه بالینی را نشان ندادند.

چای فرنجمشک

برخی افراد برای خوابیدن چای فرنجمشک می نوشند. افراد می توانند آن را در فروشگاه ها و عطاری ها پیدا کنند. البته در نظر داشته باشید اثربخشی فرنجمشک نیز مانند سنبل الطیب ممکن است آنچنان هم موثر نباشد. نتایج یک مطالعه نشان داد 80 شرکت کننده با آنژین پایدار مزمن همراه با فرنجمشک هنگامی که محققان آنها را با دارونما مقایسه کردند اختلال خواب کاهش یافته بود. هنوز شواهد بیشتری برای تایید اینکه چای فرنجمشک به خواب افراد کمک می کند لازم است.

چای اسطوخودوس

برخی از افراد چای اسطوخودوس را به دلیل خاصیت آرامشبخشی و تسکین دهندگی می نوشند. یک منبع معتبر از تایوان این تئوری را آزمایش کرد که چای اسطوخودوس کیفیت خواب را بهبود می بخشد. محققان نشان دادند شرکت کنندگانی که چای اسطوخودوس می نوشیدند احساس خستگی کمتری داشتند. مکانیسم های توضیح این اثر مشخص نیست.

چای پیچ ساعتی

برخی افراد اذعان می دارند از چای پیچ ساعتی برای کمک به خوابیدن استفاده می کنند، اما تحقیقات در مورد این چای گیاهی محدود است. محققان در مکزیک برای آزمایش تاثیر گل پیچ ساعتی بر خواب یک مطالعه انجام دادند که نتایج آن نشان می دهد موش هایی که به آنها عصاره گل پیچ ساعتی تزریق شده از نظر آماری افزایش معنی داری در کل زمان خواب داشته اند. باز هم، تحقیقات بیشتر در مورد انسان برای تایید ایمنی و اثربخشی چای پیچ ساعتی برای بهبود خواب لازم است.

بیشتر بخوانید:آناناس؛ ارزش غذایی و خواص بینظیر آن برای سلامتی

چای مگنولیا آفیسینالیس

محققان اثربخشی چای مگنولیا آفیسینالیس را روی خواب در زنان یائسه مورد آزمایش قرار دادند. عصاره پوست مگنولیا حاوی موادی است که با سیستم گاما آمینوبوتیریک اسید تعامل دارد قسمتی در مغز که به خواب افراد کمک می کند. در یک آزمایش تصادفی، 89 زن یائسه مگنولیا و منیزیم یا دارونما مصرف کردند. در بین شرکت کنندگان بی خوابی در افرادی که مگنولیا مصرف کردند به طور قابل توجهی کاهش یافت. نوشیدن مگنولیا بی خطر است، اما محققان باید مطالعه اثر آن را در جمعیت های بزرگتر و متنوع ادامه دهند.

چای سبز بدون کافئین

اگرچه چای سبز دارای کافئین است، اما برخی از مواد موجود در چای سبز به افراد کمک می کند تا بخوابند زیرا آنها روی سیستم گاما آمینوبوتیریک اسید در مغز اثر می گذارند. برای بررسی و مطالعه این تاثیرات محققان به بزرگسالان میانسال چای سبز کم کافئین قبل از خواب دادند. نتایج این مطالعه نشان می دهد نوشیدن چای سبز کم کافئین به بهبود خواب کمک می کند. مکانیسم دقیق تاثیر چای سبز بر خواب هنوز مشخص نیست. انتخاب چای سبز بدون کافئین مهم است زیرا چای سبز استاندارد دارای کافئین است که می تواند خواب را مهار کند.

آب گیلاس

در یک مطالعه قدیمی در سال 2010، محققان آب آلبالو را با بهبود آماری چشمگیر در خواب مرتبط کردند. شرکت کنندگان در این مطالعه هنگامی که محققان دقیقه بیداری پس از شروع خواب را محاسبه کردند میزان شدت بی خوابی کاهش یافته بود. پارامترهای دیگر مانند تاخیر در خواب، کل زمان خواب و کارایی خواب هنگامی که محققان آنها را با دارونما مورد مقایسه قرار دادند بدون تغییر بودند. یک مطالعه کوچک دیگر در سال 2018 با 8 شرکت کننده نشان داد آب گیلاس باعث افزایش زمان و کارایی خواب می شود. محققان اذعان می دارند آب گیلاس میزان تریپتوفان را در بدن افزایش می دهد که منجر به خواب بهتر می شود. گیلاس حاوی ملاتونین و سایر مواد ضدالتهابی است که تاثیر آنها را روی خواب توضیح می دهد.

شیر

شیر حاوی یک اسید آمینه به نام تریپتوفان است. تریپتوفان به موادی از جمله سروتونین و ملاتونین تبدیل می شود که در خواب رفتن کمک می کنند. مطالعاتی درباره مقایسه اثر نوشیدن شیر قبل از خواب برای بهبود آن وجود ندارد. در صورت عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت به شیر بهتر است آن را قبل از خواب گرم کنید و بنوشند.

شیر بادام

شیر بادام دارای مقدار زیادی تریپتوفان و ملاتونین است، همچنین بادام حاوی منیزیم است. برخی از تحقیقات نشان داده اند منیزیم همراه با عصاره مگنولیا برای حفظ چرخه خواب و بیداری طبیعی در انسان مفید است. علاوه براین، منیزیم موجود در بادام کیفیت بهتر خواب را تضمین می کند. تحقیقات بیشتری لازم است تا تایید شود منیزیم موجود در بادام به خواب رفتن افراد کمک می کند.

بیشتر بخوانید:برای رفع تشنگی در شب چه باید کرد؟ / دلایل مهم تشنگی در خواب

نوشیدنی های ممنوعه

برخی از نوشیدنی ها به خوابیدن کمک می کنند، اما برخی دیگر به عنوان محرک عمل کرده و افراد را بیدار نگه می دارند. اینها شامل موارد زیر است:
قهوه
چای های کافئین دار (چای سبز و سیاه)
نوشیدنی های شیرین
محققان خواب کوتاه را با مصرف بیشتر نوشیدنی های قندی و کافئین دار مرتبط دانسته اند. محققان مطمئن نیستند آیا کمبود خواب باعث افزایش مصرف قند می شود یا اینکه خوردن بیشتر قند باعث کم خوابی می شود.

بهترین زمان برای نوشیدن قبل از خواب

متخصصان اورولوژی توصیه می کنند کودکان از نوشیدن مایعات یک یا 2 ساعت قبل از خواب خودداری کنند. نوشیدن درست قبل از زمان خواب ممکن است باعث بیدار شدن افراد در میانه خواب برای دفع ادرار شود.

خلاصه

برخی اوقات افراد برای کمک به خوابیدن از نوشیدنی ها، چای ها و دمنوش ها استفاده می کنند. بابونه و سنبل الطیب چای های محبوبی است که مردم قبل از خواب می نوشند، اما گیاهان و موادی دیگر نیز برای خواب رفتن کمک می کنند که از جمله آنها می توان به شیر بادام و آب گیلاس اشاره کرد. اگرچه برخی از نوشیدنی ها حاوی تریپتوفان یا ملاتونین به عنوان بهبود دهنده در خواب شناخته می شوند، اما مشخص نیست سایر نوشیدنی ها چگونه به خواب رفتن افراد کمک می کنند. برای تایید اینکه این نوشیدنی ها برای بهبود خواب موثر و بی خطر هستند شواهد بیشتری لازم است.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ