آیا رژیم پروتئین بالا باعث افزایش وزن می شود؟

حسام آرین
پروتئین به عنوان یک ماده مغذی ضروری مصرف آن به طور منظم بسیار مهم است. در حالی که مصرف مناسب پروتئین به حفظ توده عضلانی، سیر ماندن برای ساعات طولانی تر، پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن و عملکرد سالم کمک می کند، اما اعتقاد بر این است رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا برای دنبال کردن برنامه کاهش وزن برای کوتاه مدت نیز مهم تلقی می شود.

پروتئین به عنوان یک ماده مغذی ضروری مصرف آن به طور منظم بسیار مهم است. در حالی که مصرف مناسب پروتئین به حفظ توده عضلانی، سیر ماندن برای ساعات طولانی تر، پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن و عملکرد سالم کمک می کند، اما اعتقاد بر این است رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا برای دنبال کردن برنامه کاهش وزن برای کوتاه مدت نیز مهم تلقی می شود.

اولویت بندی در مصرف غذاهای غنی از پروتئین از جمله حبوبات، دانه ها، مرغ و توفو نیز به شما در کاهش هوس خوردن کربوهیدرات هنگام لاغر شدن کمک می کند. به گزارش تایمزسوفاندیا، بهتر است پروتئین در حد متوسط مصرف شود.

موردی که باید مراقب آن باشید

به عنوان مثال، تمرکز روی رژیم غذایی با پروتئین بالا ممکن است حیله گرانه شما را در رسیدن به اهداف کاهش وزن باز دارد و در عوض باعث افزایش وزن شود. در اینجا چند روش برای چگونگی وقوع آن می گوییم:

مصرف بیش از حد پروتئین غیرگیاهی

مصرف بیش از حد یا تعدیل نشده پروتئین در روز ضمن ایجاد مشکلاتی در واقع به شما در کاهش وزن کمک نمی کند. در حالی که مرغ و گوشت منابع غنی از پروتئین هستند، اما به یاد داشته باشید آنها کالری بسیار بالاتری نسبت به سایر منابع پروتئین نیز دارند، بنابراین تنها اتکا به منابع پروتئینی غیرگیاهی مانع کاهش وزن می شود، همچنین در نظر داشته باشید تنوع و منابع مغذی بیشتری را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: آیا شروع زود هنگام مدرسه برای بچه ها ضرر دارد؟

بیش از حد مورد نیاز پروتئین مصرف می کنید

مصرف میزان ایده آل پروتئین از فردی به فرد دیگر متفاوت است و این تفاوت به وزن بدن، سبک زندگی و نیاز آنها برمی گردد، بنابراین در صورت مصرف پروتئین بیش از میزان واقعی در طولانی مدت دچار افزایش وزن می شوید، علاوه بر این مشکلاتی از جمله اختلالات خلقی، یبوست و غیره نیز شما را تهدید می کند.

کربوهیدرات شما بسیار کم است

رژیم غذایی با پروتئین بالا نیاز شما به مصرف زیاد و قابل توجهی از منبع پروتئین است، اما بدان معنی نیست باید به راحتی از کربوهیدرات ها غافل شوید. کربوهیدرات ها به عنوان یکی از منایع تامین انرژی مورد نیاز بدن شناخته می شوند و قطع مصرف آنها کار عاقلانه ای نیست، همچنین به یاد داشته باشید مصرف کربوهیدرات کم شما را در معرض ولع خوردن شکر و قند و پرخوری قرار می دهد، بنابراین در صورت مراقب نبودن باعث افزایش وزن می شود. به بدن خود گوش دهید و مقداری کربوهیدرات را در رژیم روزانه خود بگنجانید.

پروتئین

انرژی کمتری برای ورزش دارید

پروتئین به انجام تمرین و ورزش دامن می زند درست است؟ با این حال، ممکن است همیشه هم اینطور نباشد. مصرف زیاد پروتئین و متعاقبا انرژی کمتری با مصرف پایین کربوهیدرات باعث احساس خستگی، کوفتگی و عدم توانایی در انجام ورزش می شود. از این رو، به آنچه قبل و بعد از ورزش می خورید توجه کنید.

در حال از دست دادن فیبر هستید

درست مانند کربوهیدرات ها داشتن مقادیر پایین فیبر در وعده های غذایی نیز مشکلاتی ایجاد می کند، همچنین ممکن است مشکلی باشد که افراد زیادی می توانند با داشتن رژیم غذایی پر پروتئین با آن مواجه شوند. فیبر ضمن تنظیم روند هضم از سلامت روده در حذف سموم از بدن و سرعت بخشیدن به کاهش وزن کمک می کند، بنابراین بر افزایش میزان مصرف فیبر خود تمرکز کنید و کمی از هر گروه غذایی را در وعده غذایی خود بگنجانید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ