دلایل و نشانه های التهاب قلب چیست؟

حسام آرین
3 نوع قلب ملتهب وجود دارد، نوعی بر لایه داخلی قلب تاثیر می گذارد، نوع دیگر عضله قلب را درگیر می کند و نوع سوم روی کیسه خارجی قلب است. علل بروز بسته به نوع آنها متفاوت است که شامل عفونت ها، داروهای خاص و شرایط پزشکی می شوند. انواع التهاب قلب دارای برخی علائم مشترک مانند درد قفسه […]

3 نوع قلب ملتهب وجود دارد، نوعی بر لایه داخلی قلب تاثیر می گذارد، نوع دیگر عضله قلب را درگیر می کند و نوع سوم روی کیسه خارجی قلب است.

علل بروز بسته به نوع آنها متفاوت است که شامل عفونت ها، داروهای خاص و شرایط پزشکی می شوند. انواع التهاب قلب دارای برخی علائم مشترک مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس است. با این حال هر نوع نیز علائم خاص خود را نیز دارد. پزشکان التهاب قلب را با داروها و اقدامات پزشکی مانند جراحی معالجه می کنند.

در صورت عدم درمان این شرایط منجر به بروز عوارض جدی می شود. به گزارش هلث لاین، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلایل و راه های پیشگیری از التهاب قلب ادامه مطلب را بخوانید.

التهاب قلب چیست؟

پزشکان التهاب قلب را بر اساس بخشی از اندام که روی آن تاثیر می گذارد طبقه بندی می کنند. در زیر 3 نوع را شرح می دهیم.

آندوکاردیت

آندوکاردیت هنگام التهاب پوشش داخلی دریچه های قلب رخ می دهد و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. در این شرایط انبوهی از سلول های خونی و قارچ ها یا باکتری ها روی پوشش داخلی تجمع می یابند.

علاوه بر این، ممکن است تکه هایی از توده ها شکسته شده و در قسمت های دیگر بدن قرار بگیرند جایی که می توانند مانع جریان خون شوند. تجمع در پوشش داخلی باعث بروز مشکلات دریچه مانند نشت نیز می شود.

میوکاردیت

میوکاردیت شامل التهاب و سایر تغییرات در سلوله ای عضله قلب است. این شرایط قسمت های کوچک یا بزرگی از قلب را تحت تاثیر قرار می دهد که می تواند مانع از توانایی پمپاژ خون شود. هنگام بروز این اتفاق می تواند منجر به نارسایی قلبی نیز شود.

پریکاردیت

پریکاردیت زمان التهاب کیسه ای که قلب را احاطه کرده رخ می دهد. این کیسه شامل مایعی است که درون 2 لایه نازک بافت قرار گرفته است. عملکرد کیسه نگه داشتن قلب در قفسه سینه و محافظت از آن در برابر عفونت است. پریکاردیت می تواند عملکرد و ریتم قلب را مختل کند.

علل بروز التهاب قلب

دلایل التهاب قلب شامل عفونت ها، بیماری های خود ایمنی، داروها و عوامل محیطی است.

عفونت ها

انواع زیر عفونت هایی است که باعث التهاب قلب می شود:
عفونت های ویروسی: این ها شایع ترین علت بروز پریکاردیت و میوکاردیت هستند که منجر به بروز واکنش حادی می شوند که پاسخی ناگهانی و شدید است، همچنین این عفونت ها پاسخی مزمن یا مداوم ایجاد می کنند.
عفونت های باکتریایی: عفونت های باکتریایی شایع ترین علت آندوکاردیت هستند و زمانی رخ می دهد که سلول های خونی و باکتری ها به صورت توده ای در می آیند و روی دریچه های قلب جمع می شوند.
عفونت های قارچی: این ها می توانند باعث آندوکاردیت شوند، همچنین از علل نادر بروز پریکاردیت و میوکاردیت به شمار می آیند.
عفونت انگلی که منجر به بیماری بیماری شاگاس می شود: این یک بیماری جدی در آمریکای لاتین است که به عنوان یکی از عوارض آن می توان به میوکاردیت اشاره کرد. بیماری شاگاس قلب را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید:راه فرار از 4 بیماری ژنتیکی والدینمان!/چه کنیم تا ما بیمار نشویم؟!

بیماری خودایمنی

بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید باعث پریکاردیت یا میوکاردیت می شوند، همچنین می توانند با ایجاد تغییراتی روی دریچه های قلب منجر به آندوکاردیت شوند.

داروها

داروهای مختلف با ایجاد عوارض جانبی می توانند باعث پریکاردیت، میوکاردیت یا هر دو شوند. به عنوان مثال می توان به آنتی بیوتیک ها مانند پنی سیلین و داروهای ضدتشنج مانند فنی توئین اشاره کرد، همچنین در موارد نادر واکسن ها نیز با ایجاد واکنش های آلرژیک منجر به میوکاردیت می شوند.

تعدیل کننده سیستم ایمنی مانند مواردی که افراد برای سرطان یا آرتریت روماتوئید مصرف می کنند نیز در موارد نادر منجر به میوکاردیت می شود.

فاکتورهای محیطی

تابش و قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین مانند سرب نیز باعث میوکاردیت می شود.

علائم التهاب قلب

در زیر علائم هر نوع التهاب قلبی توضیح داده شده است.

آندوکاردیت

علائم آندوکاردیت عبارتند از:
تب و لرز
سرفه
درد قفسه سینه
مشاهده خون در ادرار
درد شکم
تنگی نفس
از دست دادن اشتها
عرق شبانه

میوکاردیت

بنیاد میوکاردیت بیان می کند بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری هیچ علائمی ندارند و گاهی علائم آنها دلایل دیگری را نشان می دهد. علائم رایج عبارتند از:
سبکی سر
خستگی
تورم در پا، مچ پا، پاها و دست ها
درد یا فشار قفسه سینه
تنگی نفس
تپش قلب که گویا قلب از جا کنده می شوند یا بال بال می زند و خیلی سریع می تپد
از دست دادن هوشیاری ناگهانی

بیشتر بخوانید:بهترین درمان خانگی برای برونشیت

پریکاردیت

بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا، علائم شایع پریکاردیت حاد شامل تب و درد ناگهانی قفسه سینه است. علائم دیگر این بیماری حاد عبارتند از:
سرفه
ضعف
مشکل تنفسی
تپش قلب
به طور معمول هنگامی که فرد نفس عمیق می کشد یا به سمت جلو خم می شود درد پریکاردیت تشدید می شود. انجمن قلب آمریکا اضافه می کند پریکاردیت مداوم اغلب باعث:
سرفه
تنگی نفس
خستگی
همچنین افراد هنگام نفس عمیق کشیدن یا خم شدن به سمت جلو درد تشدید می شود.

تشخیص التهاب قلب

تفاوت علائم و نشانه ها در افراد مبتلا به التهاب قلب تشخیص این بیماری را سخت می کند.

موسسه معتبر قلب قلب، ریه و خون موارد زیر را ذکر کرده است که پزشکان برای رسیدن به تشخیص به آنها اعتماد می کنند:
سابقه پزشکی: نشان دهد آیا یک فرد دارای عوامل خطر ابتلا به این بیماری است، همچنین نشان می دهد آیا فردی اخیرا به دلیل بیماری باعث ایجاد علائم شده است.
معاینه فیزیکی: شامل گوش دادن به قلب و بررسی ورم پاها است.
روش ها: شامل نوار قلب است که فعالیت الکتریکی قلب را نشان می دهد، همچنین شامل اکوکاردیوگرام، تصویری از اندازه، شکل و توانایی عملکرد قلب نیز است.
آزمایش خون: این آزمایش ها شامل آزمایشاتی است که ویروس، باکتری یا قارچ دقیق ایجاد کننده التهاب را مشخص می کند.
سایر آزمایش ها: سایر انواع آزمایش نیز می توانند وجود بیماری دیگری را که ممکن است باعث ایجاد علائم شود بررسی کنند. به عنوان مثال، آزمایش مارکرهای خونی بیماری خود ایمنی است.

جلوگیری از التهاب قلب

راهکارهای جلوگیری از آندوکاردیت در کاهش احتمال ابتلا به عفونت باکتریایی است. برای جلوگیری از آندوکاردیت موارد زیر توصیه می شود:
بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید: شامل مسواک زدن به صورت روزانه و نخ دندان کشیدن همراه با مراجعه منظم به دندانپزشکی است. عفونت باکتریایی در لثه و دندان می تواند وارد جریان خون شده و به قلب برود در آنجا باعث آندوکاردیت شود.
از مصرف داروهای داخل وریدی غیرقانونی پرهیز کنید: افرادی که به این عمل متوسل می شوند شیوع بیشتری دارند مانند عفونت های لثه جریان خون می تواند آنها را به قلب منتقل کند.
قبل از اقدامات پزشکی خاص آنتی بیوتیک مصرف کنید: اگر فردی در معرض خطر آندوکاردیت باشد پزشک این روش را برای کاهش احتمال عفونت توصیه می کند.
پوست را تمیز نگه دارید: این کار شامل حمام منظم و شستشوی فوری جوش ها برای جلوگیری از بروز عفونت است.
در صورت ابتلا به دیابت سطح قند خون را کنترل کنید: سطح بالای قند خون منجر به افزایش خطر ابتلا به عفونت می شود.
جلوگیری از میوکاردیت و پریکاردیت اغلب غیرممکن و سخت است.

با این حال، اقدامات زیر خطر میوکاردیت را کاهش می دهند:
اجتناب از مصرف کوکائین و آمفتامین
کنترل عوامل خطر برای اچ آی وی مانند داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم

خلاصه

یک عفونت یا آسیب در بدن می تواند باعث بروز التهاب، پاسخی به روند بهبودی بدن شود. با این حال، هنگام ایجاد التهاب در قلب باعث آسیب و برخی اوقات منجر به علائم جدی می شود.

افرادی با آسیب خفیف ممکن است به درمان نیازی نداشته باشند. از سوی دیگر، افرادی با آسیب متوسط تا شدید می توانند از داروهای خاص یا روش های جراحی بهره مند شوند. کاهش خطر ابتلا یا جلوگیری از عفونت های باکتریایی به طور کامل بهترین راه پیشگیری از التهاب قلب است.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ