تفاوت کامپوزیت و لمینت

سمانه حسنی
لمینیت کامپوزیتی: کامپوزیت برای درست کردن ایراد­های جزئی مانند از بین بردن فاصله یا درست کردن کجی دندان و شکل آن است . لمینت سرامیکی: لمینت برای اصلاحات اساسی به کار برده می­شود . ماندگاری رنگ بسیار بالا و خوبی دارد ما در این مقاله شما را با لمینت و کامپوزیت بیشتر آشنا می­کنیم و […]

لمینیت کامپوزیتی: کامپوزیت برای درست کردن ایراد­های جزئی مانند از بین بردن فاصله یا درست کردن کجی دندان و شکل آن است . لمینت سرامیکی: لمینت برای اصلاحات اساسی به کار برده می­شود . ماندگاری رنگ بسیار بالا و خوبی دارد ما در این مقاله شما را با لمینت و کامپوزیت بیشتر آشنا می­کنیم و تفاوت این دو را برایتان بازگو خواهیم کرد لمینت کامپوزیت چیست ؟ لمینت كامپوزیت ( یا ونیر ) پوششی است که در مدت یك جلسه از طرف دندانپزشک انجام می­شود . با کمک کامپوزیت فرد می­تواند بد فرمی­ها،  رنگ­های زرد و یا لکه، فاصله میان دندان­ها، ترک ایجاد شده بر روی دندان، لب پریدگی، نامنظم بودن و … را درست کند . لمینت سرامیکی چیست ؟ لمینت سرامیکی ( پرسلن ) پوششی است. جنس لمینت از سرامیک است. لمینت برای ساخت به ده روز تا دو هفته زمان احتیاج دارد و نسبت به کامپوزیت زمان بیشتری می­برد. با کمک لمینت فرد می­تواند ایراداتی از جمله: نامرتبی­ها، کوتاه و بلند بودن دندان، سفید شدن دندان، شکستگی­های دندانی، از بین بردن فاصله بین دندان­ها، کوچک کردن دندان­های بزرگ، بزرگ کررن دندان کوچک، درست کردن دندان­های بد شکل و  ... را بر طرف کرد . تفاوت کامپوزیت و لمینت يكي از ايراد­های بزرگ كامپوزیت این است که نسبت به لمینت بسیار سریع­تر رنگ عوض می­کند و از آن حالت سفیدی خارج می­شود. البته لازم به ذکر است که فرد می­تواند با مراقبت و پولیش آن، هر 6 ماه یک بار، دیگر درگیر این مشکلات نشود و کامپوزیت مانند روز اول خواهد شد. كامپوزيت نسبت به لمينت مقاومت بسیار كم­تري دارد و با کوچک­ترین ضربه احتمال شکنندگی در آن وجود دارد. اما در عین حال شکل کامپوزیت طبیعی­تر است و حس بهتری یه شما می­دهد. کامپوزیت احتیاج به مراقبت­های دوره­ای دارد؛ اما لمینت به این دوره نیازی ندارد و ثابت باقی می­ماند . لمينت­هاي سراميكی که در این مرکز مورد استفاده قرار می­گیرند؛ عليرغم ضخامت كمتر، ﺩارای استحكام فوق­العاده بالايي هستند و به راحتي دچار آسيب نمي­شوند. ضخامت لمينت­هاي سرامیکی بسیار كمتر، ظاهر و نمای آن به نسبت كامپوزيت شفاف­تر و حتی به مانند کامپوزیت طبیعی به نظر می­رسد. این خصوصیت به ماهیت ذاتی سرامیك­ها نسبت به کامپوزیت مربوط می­شود كه درخشنده­تر و شفاف­تر هستند. لمینت­های سرامیکی همچنین بسيار به ندرت دچار تغییر رنگ و سایش می­شوند و از طرفی نيازي به پوليش مداوم و مراقبت­های دوره­ای نسبت به کامپوزیت­ها ندارند. به طور كلي لمینت‌های سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به لمینت­های کامپوزیتی دارند. ثبات رنگ در لمینت‌های سرامیکی بسیار بیشتر است و تنها برتری لمينت­هاي كامپوزيتی نسبت به لمینت‌های سرامیکی، قیمت ارزان‌تر و در عين حال رسيدن به حالت مطلوب دندان­هاست. (البته نیاز به چکاپ­های دوره­ای دارند) اصلی‌ترین تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان در قیمت و میزان تراش دندان است و هر دوی آنها از جمله روش‌های درمانی و زیبایی دندانپزشکی هستند که می‌توانند رنگ گرفتگی و بدفرمی‌های جزئی دندان را اصلاح کنند. مزایا و معایب و تفاوت کامپوزیت و لمینت
  • 1 از نظر قیمت بین این دو تفاوت زیادی است، کامپوزیت نصف لمینت قیمت دارد و بسیار به صرفه­تر است.
  • 2 در کامپوزیت، لایه­ی اولیه دندان تراشیده نمی شود ولی در لمینت دندان­ها تراشیده می­شوند.
  • 3 کامپوزیت برای درست کردن مشکلات کوچک و درست کردن دندان افراد با سن پایین مناسب‌ است .
  • 4  درصد احتمال ساییده شدن کامپوزیت بین دندان‌ها بسیار زیاد است .
  • 5 از اساسی­ترین تفاوت­های کامپوزیت و لمینت می­توان جلوه و زیبایی آن­ها را نام برد. زیبایی لمینت نسبت به کامپوزیت بیشتر است .
  • 6 احتمال رنگ­پذیری در کامپوزیت وجود دارد. فردی که کامپوزیت انجام می­دهد باید بسیار از دندانهایش مراقبت کند. اما لمینت رنگ­پذیری ندارد، نیاز به مراقبت زیاد نیز نخواهد داشت .
  • 7 یکی دیگر از اصلی­ترین تفاوت کامپوزیت و لمینت میزان دوام و مقاومت آن‌ها است. دوام لمینت از کامپوزیت بسیار بیشتر است و فرد می­تواند سال­های زیادی بدون آسیب از لمینت استفاده کند .
  • 8 احتمال شکستگی دندان در روش کامپوزیت بسیار بیشتر از لمینت است .
اینستاگرام گروه دندانپزشکی سینا : Sina_dentalcenter مشاوره رایگان : ۰۲۱۲۲۷۷۴۰۷۰ ۰۲۱۲۶۶۵۱۲۴۶  
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ