10 نکته مهم درباره سلامت جنسی که باید بدانید

سمانه حسنی
سلامت جنسی می‌تواند به اندازه‌ی سلامت جسمی و سلامت روانی در زندگی شما موثر باشد و در بهبود کیفیت زندگی‌تان نقش مهمی ایفا کند. برای این که سلامت جنسی داشته‌باشید و بعد جنسی زندگی شما دارای مشکل نباشد، باید نکاتی را رعایت کنید. همان طور که برای داشتن سلامت جسمی باید تغذیه مناسب داشته‌باشید، ورزش […]
سلامت جنسی سلامت جنسی می‌تواند به اندازه‌ی سلامت جسمی و سلامت روانی در زندگی شما موثر باشد و در بهبود کیفیت زندگی‌تان نقش مهمی ایفا کند. برای این که سلامت جنسی داشته‌باشید و بعد جنسی زندگی شما دارای مشکل نباشد، باید نکاتی را رعایت کنید. همان طور که برای داشتن سلامت جسمی باید تغذیه مناسب داشته‌باشید، ورزش کنید و به اندازه‌ی کافی بخوابید، برای داشتن سلامت روانی باید فعالیت داشته‌باشید، ارتباط اجتماعی برقرار کنید و در صورت مشکل با تراپیست صحبت کنید، برای سلامت جنسی خود نیز باید اقداماتی را انجام دهید و در صورتی‌که با مشکل مواجه شود، برای درمان آن قدم بردارید. در این مطلب تلاش کرده‌ایم که در ۱۰ نکته خلاصه و جمع و جور، درباره سلامت جنسی اطلاعاتی در اختیار شما بگذاریم که می‌توانند کمک بسیاری به شما بکنند و در زمینه حفظ سلامت جنسی قدم‌های بزرگی بردارید. با ما همراه باشید و این اطلاعات مفید و جالب را بیاموزید.

1.با همسر خود بدون پرده صحبت کنید.

بیشتر خانم‌ها و آقایان از این که بی‌پرده با همسر خود صحبت کنند، خجالت می‌کشند. بنابراین یا دروغ می‌گویند یا حقیقت را کتمان می‌کنند. این مسئله می‌تواند مشکلات زیادی برای آنها فراهم کند و باعث ایجاد سرخوردگی و در نهایت سلب اعتماد طرفین شود. اجازه ندهید کار، خانواده، ترس از قضاوت‌های همسر و عرف حرف زدن را از شما سلب کنند و به اسم مصلحت اندیشی رابطه‌ی خود را به سمت سقوط سوق دهید. کسانی که صداقت را کنار می‌گذارند و یا با شفافیت درباره نیازهای جنسی خود صحبت نمی‌کنند، به مشکلات جدی برمی‌خورند. برای صحبت کردن درباره مسائل جنسی می‌تواند زمان و مکان مناسبی را انتخاب کنید و حینی که هر دو طرف در آرامش هستید، از نیازهای یک دیگر آگاه شوید.

2.الکل مصرف نکنید!

اهمیت این موضوع به قدری زیاد است که آن را مورد دوم ذکر کرده‌ایم. الکل می‌تواند بر زندگی جنسی شما تاثیرات ماندگاری بگذارد. مصرف زیاد الکل می‌تواند در مردان ایجاد اختلال نعوظ کند و در زنان پاسخ‌دهی آنها به تحریکات را کاهش دهد. زمانی که شما نسبت به تحریک‌ها و نوازش‌های طرف مقابل پاسخی ندهید، سردمزاجی برداشت می‌شود و طرف مقابل ممکن است دچار استرس و اضطراب شود. همچنین کسانی که مصرف زیاد الکل دارند، معمولا سکس محافظت نشده دارند و همین مسئله باعث کاهش قدرت تصمیم گیری و افزایش استرس و فشار بر هر دو طرف می‌شود.

3.عادت های خود را بهتر بشناسید.

عادت های خود را بهتر بشناسید کلید داشتن سلامت جنسی خوب، شناخت خودتان است. اگر شما تمایلات خود را به خوبی بشناسید، کمتر دچار نگرانی و استرس می‌شوید. اگر بدانید که عادت‌های شما در زندگی زناشویی و جنسی چگونه است، یک قدم در جهت حفظ سلامت جنسی خود برداشته‌اید. گاهی برخی از افراد به خوبی بدن خود را نمی‌شناسند، همین مسئله آنها را در نزدیکی گیج می‌کند و نمی‌دانند که چه اقدامات و فعالیت‌هایی برای آنها لذت بخش‌تر است. شناخت خود تنها مختص شناخت واکنش‌ها و کنش‌ها در رابطه جنسی نیست. همین که شما بدانید که آدم گرم و یا سردی هستید هم بسیار در زندگی جنسی بهتر موثر است. مثلا برخی از زوج‌ها از اینکه هر شب فعالیت جنسی داشته‌باشند، خرسند هستند و برخی دیگر با هفته‌ای دو بار می‌توانند اجساس بهتری داشته‌باشند. همه‌ی اینها زمانی میسر می‌شود که شما خود و عادات خود را به خوبی بشناسید.

4.نترس باشید.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در سلامت جنسی شما موثر است، شجاع بودن شماست. از امتحان کردن کارهای جدید نترسید. از صحبت کردن نترسید. اعتماد به نفس داشته‌باشید و با قدرت هر آنچه در ذهن شما می‌گذرد را به زبان بیاورید (البته در مواردی که می‌تواند باعث آسیب رسیدن به طرف مقابل بشود، کمی تامل کنید). لازمه‌ی شناخت طرف مقابل هم شجاع بودن شماست. باید قلمرو تمایلات او را کشف کنید و او را بهتر بشناسید. این مسئله به بهبود کیفیت سلامت جنسی شما کمک می‌کند.

5.بهداشت فردی را رعایت کنید.

بهداشت فردی هر چه از ارتباط بهداشت فردی و سلامت جنسی بگوییم، کم است. نکات زیر را فراموش نکنید؛
  • سعی کنید حتما هر روز ناحیه تناسلی را بشویید.
  • شیو کردن موهای زائد ضروری نیست اما می‌تواند در تمیز نگه‌داشتن ناحیه تناسلی موثر باشید.
  • یک روز درمیان حمام کنید.
  • از شوینده‌های مخصوص برای شستشوی ناحیه تناسلی استفاده کنید.
  • لباس زیر خود را در آفتاب بیندازید و یا با اتو ضد عفونی کنید.
  • هر ۶ ماه یک بار لباس‌های زیر خود را تعویض کنید.
  • ناحیه تناسلی را از جلو به عقب شستشو دهید.
  • حتما خود را خشک کنید.

6.سکس محافظت شده داشته باشید.

بهتر است که نزدیکی‌های شما با کاندوم انجام شود. از این طریق می‌توان از احتمال انتقال میکروب‌ها به هم کاست. توجه داشته‌باشید که کاندوم می‌تواند جلوی انتقال بسیاری از بیماری‌های مقاربتی را بگیرد اما HPV از آن دسته نیست.

7.به طور منظم به دکتر زنان و یا اورولوژیست مراجعه کنید.

برای این که از سلامت جنسی خود آگاه باشید، لازم است که به صورت دوره‌ای چکاپ‌های لازم زنانه و مردانه جنسی را انجام دهید. مثلا زنان بعد از این که از نظر جنسی فعال می‌شوند، باید در ابتدا ۳ تست پاپ اسمیر پشت سر هم بدهند و در صورتی‌که مشکلی نداشت، هر سه سال یکبار و بعدا هر ۵ سال یکبار این تست را می‌دهند. همچنین نیازمند معاینه‌های منظم زنان هستند که در صورتی‌که مشکلی وجود داشت، زودهنگام تشخیص داده شود و جلوی پیشرفت آن گرفته شود. این مسئله برای آقایان هم صادق است. البته معاینات آنها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد.

8.سکس تراپیست را در نظر داشته باشید.

اگر به مشکلی برمی‌خورید که نمی‌توانید آن را حل کنید، می‌توانید از متخصص یعنی سکس تراپیست کمک بگیرید. همان طور که اگر معده درد بگیرید به دکتر گوارش می‌روید، وقتی افسردگی گرفته‌اید به روانشناس یا روانپزشک مراجعه می‌کند، هنگامی که سلامت جنسی شما به خطر افتاده‌است باید به سکس تراپیست مراجعه کنید. مثلا اگر سردمزاج باشید یا همسر شما نتواند انتظاراتتان را برآورده کند، باید با یک سکس تراپیست صحبت کنید.

9.ورزش کنید!

بله! ورزش کردن در سلامت جنسی شما هم موثر است. تا زمانی که سطح هورمون‌های بدن شما در میزانی ایده‌آل قرار نداشته‌باشند، نمی‌توانید سلامت جنسی داشته‌باشید و بدون شک دچار مشکل می‌شوید. یکی از راه‌های تنظیم هورمون‌های بدن، ورزش کردن است. همچنین بدن شما را در حالت متناسب نگه می‌دارد و اعتماد به نفس شما را زیاد می‌کند.

10.برای سلامت جنسی خود وقت بگذارید!

برای سلامت جنسی آخرین نکته بسیار ساده‌است. برای یکدیگر وقت بگذارید. اگر می‌خواهید که سلامت جنسی شما دچار مشکل نشود، باید برای همراه خود وقت بگذارید. حتی اگر از نظر جنسی فعال نیستید و شریک جنسی ندارید، باید برای سلامت جنسی وقت بگذارید و درباره آن تفکر و حتی مطالعه کنید. تا زمانی که به خوبی آموزش نبینید، نمی‌توانید در این زمینه به درستی تصمیم گیری کنید.  
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ