از خواص گیاه اسطوخودوس چه می دانیم؟

alodoctoradmin2
اسطوخودوس یکی از گیاهان خوشبوی دارویی در جهان است که در مناطق مختلفی از ایران، هند و کانادا به صورت خودرو رشد می ‌کند.  این گیاه دارویی خوش رنگ و زیبا که مزاجی گرم و خشک دارد، در طب سنتی کاربرد بالایی دارد.اسطوخودوس بعنوان آرامبخش  و  درمان سردرد استفاده می شود. استفاده از دم کرده […]

اسطوخودوس یکی از گیاهان خوشبوی دارویی در جهان است که در مناطق مختلفی از ایران، هند و کانادا به صورت خودرو رشد می ‌کند.  این گیاه دارویی خوش رنگ و زیبا که مزاجی گرم و خشک دارد، در طب سنتی کاربرد بالایی دارد.اسطوخودوس بعنوان آرامبخش  و  درمان سردرد استفاده می شود.

استفاده از دم کرده این گیاه در دوران سرماخوردگی، به همراه پنج قطره روغن اسطوخودوس و  یک قاشق مربا خوری از گل خشک شده آن داخل یک کاسه آب داغ، به مدت 15 دقیقه و سه بار در روز، علائم شدید سرماخوردگی را کاهش می دهد.

مصرف به اندازه اسطوخودوس می تواند سرفه را از بین ببرد و به رفع علائم آسم کمک کند و التهاب و تورم دستگاه تنفسی را کاهش دهد. همچنین از گیاه اسطوخودوس می توان برای پیشگیری و درمان تهوع استفاده کرد.

از دمنوش این گیاه می توان برای تقویت معده و پاکسازی کبد استفاده کرد، اما مثل هر گیاه و فرآورده سنتی یا صنعتی، مصرف زیاده از حد آن می تواند بر عکس عمل کند و به جای پاکسازی کبد، باعث نابودی کبد شود.

امروزه محصولات آرایشی و بهداشتی مختلفی با اسطوخودوس تهیه شده، زیرا هم خواص ضد عفونی و ضد التهابی دارد و هم می توان به کمک آن از شر دانه های سر سیاه روی پوست بینی، خلاص شد.

از دیگر خواص این گیاه آرامبخش، تهیه ماسک گیاه اسطوخودوس برای پاکسازی پوست صورت و آرامش پوست است.

افرادی که دچار اختلال خواب و بیخوابی می شوند و شب ها چندین بار از خواب بیدار می شوند، می توانند یک ساعت پیش از خواب یک فنجان دم کرده اسطوخودس بنوشند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه را تجربه کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ