جراحی بای‌پس معده چیست؟

جراحی بای‌پس معده به نام Roux-en-Y یکی از رایج‌ترین جراحی‌های بای‌پس است و ۸۰ درصد جراحی‌های مربوط به کاهش وزن در ایالات متحده را شامل می‌شود

جراحی بای‌پس معده به نام Roux-en-Y یکی از رایج‌ترین جراحی‌های بای‌پس است و ۸۰ درصد جراحی‌های مربوط به کاهش وزن در ایالات متحده را شامل می‌شود و دارای دو بخش است:
بخش اول: ایجاد یک کیسه‌ی کوچک در معده
در این بخش جراح٬ معده را به یک بخش بزرگ و بخشی کوچکتر تقسیم می‌کند. سپس٬ در فرایندی به نام دوختن معده٬ بخش کوچک معده بخیه زده یا دوخته می‌شود تا کیسه‌ای درست شود که فقط می‌تواند در حد یک فنجان غذا در خود نگه دارد. با چنین کیسه‌ای٬ افراد سریعاً سیر شده و کمتر غذا می‌خورند.
بخش دوم: بای‌پس
جراح٬ این کیسه‌ی کوچک و جدید را از نخستین بخش کوچک معده (دوازدهه) جدا کرده٬ و بعد آن را به بخش کوچک‌تر روده (ژژونوم) که کمی پایین‌تر است وصل می‌کند. این روش جراحی را Roux-en-Y می‌نامند. بعد از انجام این عمل٬ غذا مستقیماً از معده به ژژونوم رفته و از آن عبور می‌کند. این مسئله میزان جذب کالری‌ها و مواد غذایی را محدود می کند. به این روش کاهش وزن «سوء جذب» می‌گویند.

آیا بالون معده در درمان چاقی موثر است؟ 

دوران بهبودی و مشکلات احتمالی
بعد از انجام جراحی بای‌پس معدی٬ افراد معمولاً ۲ تا ۳ روز در بیمارستان می‌مانند و ظرف ۲ تا ۳ هفته به وضعیت عادی خود برمی‌گردند. حدود ۱۰ درصد آنها مشکلات خفیفی دارند٬ از جمله:
– عفونت زخم
– مشکلات هاضمه
– جراحت‌ها
– خون‌ریزی

بعد از انجام عمل چه اتفاقاتی می‌افتد؟
کاهش وزن بعد از عمل اغلب زیاد است. به طور متوسط٬ بیماران حدود ۶۰ درصد از اضافه‌وزن خود را از دست می‌دهند. بسیاری از مشکلات سلامت مربوط به وزن بعد از جراحی بای‌پس معده بهبود پیدا کرده و کم‌رنگ می‌شود. رایج‌ترین آنها دیابت٬ فشار خون بالا٬ آسم و تنگی‌نفس حین خواب است.

مطلب مرتبط:

جراحی بای پس معده میان بر زدن معده چگونه انجام می شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ