درمان های فوق العاده روماتیسم

mousavi
آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی (RA) به عنوا یک بیماری خودایمنی باعث درد مفاصل و آسیب در سراسر بدن می شود. آسیب مفصلی ناشی از روماتیسم مفصلی به طور معمول در دو طرف بدن رخ می دهد، بنابراین در صورت آسیب دیدگی یکی از بازوها یا پاها به احتمال زیاد همان مفصل در بازو یا پای دیگر نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی (RA) به عنوا یک بیماری خودایمنی باعث درد مفاصل و آسیب در سراسر بدن می شود. آسیب مفصلی ناشی از روماتیسم مفصلی به طور معمول در دو طرف بدن رخ می دهد، بنابراین در صورت آسیب دیدگی یکی از بازوها یا پاها به احتمال زیاد همان مفصل در بازو یا پای دیگر نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

همه آنچه باید درباره روماتیسم مفصلی بدانید

این یکی از روش هایی است که پزشکان روماتیسم مفصلی را از سایر انواع آرتریت مانند آرتروز (OA) متمایز می کنند. هنگام تشخیص به موقع روماتیسم مفصلی درمان ها بهتر جواب می دهند، بنابراین یادگیری علائم این بیماری بسیار مهم است. به گزارش هلث لاین، برای کسب اطلاعات درباره روماتیسم مفصلی ادامه مطلب را بخوانید.

علائم روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی به عنوان یک بیماری مزمن با علائم التهاب و درد در مفاصل مشخص می شود. این علائم و نشانه ها در دوره هایی تحت عنوان شعله ور شدن یا تشدید شناخته می شوند. زمان های دیگر به عنوان دوره های بهبودی شناخته می شوند یعنی زمانی که علائم به طور کامل ناپدید می شوند.

در حالی که علائم روماتیسم مفصلی می تواند چندین اندام بدن را تحت تاثیر قرار دهد، علائم مشترک روماتیسم مفصلی شامل موارد زیر است:

  • درد مفاصل
  • تورم مفصل
  • سفتی مفصل
  • از دست دادن عملکرد و تغییر شکل مفصل

علائم از خفیف تا شدید متفاوت است و نباید نادیده گرفته شوند حتی اگر به صورت دوره ای خود را نشان دهند. باشد. آگاهی درباره علائم اولیه روماتیسم مفصلی به شما و پزشک برای درمان و مدیریت بیماری کمک می کند.

تشخیص روماتیسم مفصلی

تشخیص روماتیسم مفصلی زمان می برد و برای تایید یافته های معاینه بالینی به آزمایش های متعدد نیاز است. پزشک از چندین ابزار برای تشخیص روماتیسم مفصلی استفاده می کند. نخست وی در مورد علائم و سابقه پزشکی شما سوال می پرسد، همچنین وی ضمن معاینه فیزیکی مفاصل موارد زیر را بررسی می کند:

  • بدنبال تورم و قرمزی
  • بررسی عملکرد مفصل و دامنه حرکت
  • لمس مفاصل آسیب دیده برای بررسی گرما و حساسیت
  • آزمایش رفلکس ها و قدرت عضلات

در صورت شک به بروز روماتیسم مفصلی به احتمال زیاد پزشک شما را به متخصصی به نام روماتولوژیست ارجاع می دهد. از آنجا که هیچ آزمایشی نمی تواند به طور قطع تشخیص روماتیسم مفصلی را تایید کند پزشک یا روماتولوژیست انجام چندین نوع آزمایش مختلف را تجویز می کند.

به عنوان مثال، خون برای بررسی مواد خاصی مانند آنتی بادی ها آزمایش می شوند یا سطح برخی از مواد مانند واکنش دهنده های فاز حاد را بررسی کمی اند که در شرایط التهابی افزایش می یابد. اینها می توانند به عنوان نشانه ای از روماتیسم مفصلی به تشخیص کمک کنند، همچنین آزمایش های تصویربرداری خاصی مانند سونوگرافی، اشعه ایکس یا ام آر آی نیز انجام می شود.

آزمایش ها نه تنها نشان می دهد آیا آسیب مفصلی رخ داده است یا خیر بلکه میزان شدن آسیب را نیز نشان می دهد، همچنین برای برخی از افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی ارزیابی و نظارت کامل بر سایر سیستم های اندامی نیز توصیه می شود.

آزمایش خون برای روماتیسم مفصلی

چندین نوع آزمایش خون برای کمک به پزشک یا روماتولوژیست برای تشخیص ابتلا به روماتیسم مفصلی وجود دارد.

درمان روماتیسم مفصلی

هیچ درمان قطعی برای روماتیسم مفصلی وجود ندارد، اما با برخی درمان ها به مدیریت و کنترل علائم و بیماری کمک می کنند. به تازگی پیشرفت در استراتژی های درمانی منجر به بهبود نتایج و کیفیت زندگی افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی شده است.

درمان روماتیسم مفصلی هدف یک فلسفه درمانی است که روماتولوژیست ها برای مدیریت موثر این بیماری از آن استفاده می کنند. رویکرد درمانی منجر به کاهش علائم و افزایش میزان بهبودی برای مبتلایان به روماتیسم مفصلی می شود. استراتژی درمانی شامل موارد زیر است:

  • تعیین یک هدف آزمایش خاص که نشان دهنده بهبودی یا وضعیت بیماری پایین است
  • آزمایش واکنش دهنده های فاز حاد و انجام نظارت ماهانه برای ارزیابی پیشرفت درمان و برنامه مدیریت
  • در صورت عدم پیشرفت تغییر رژیم دارویی

درمان روماتیسم مفصلی برای کنترل درد و پاسخ التهابی در برخی موارد به بهبودی کمک می کند، همچنین کاهش التهاب از آسیب بیشتر مفصل و اندام جلوگیری می کند. درمان ها شامل موارد زیر است:

  • داروها
  • داروهای جایگزین یا خانگی
  • تغییرات رژیم غذایی
  • انواع خاصی از ورزش

پزشک با همکاری فرد بیمار بهترین برنامه درمانی را برای تامین نیازهای پزشکی تعیین می کند. برای بسیاری از افراد این درمان ها به آنها برای داشتن زندگی فعال تر و کاهش خطر عوارض طولانی مدت کمک می کند.

داروهای روماتیسم مفصلی

انواع مختلفی از داروها برای بیماری روماتیسم مفصلی وجود دارد که برخی از آنها به کاهش درد و التهاب روماتیسم مفصلی کمک می کند. برخی دیگر در کاهش شعله ور شدن و آسیب های ناشی از روماتیسم مفصلی به مفاصل موثر هستند.

داروهای بدون نسخه زیر به کاهش درد و التهاب در طول شعله های روماتیسم مفصلی کمک می کند:

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • کورتیکواستروئیدها
  • استامینوفن

داروهای زیر باعث کاهش سرعت آسیب روماتیسم مفصلی در بدن می شوند:

داروی ضد روماتسیمی اصلاح‌کننده بیماری. این گروه از داروها با مسدود کردن پاسخ سیستم ایمنی بدن کار می کنند که در کاهش پیشرفت روماتیسم مفصلی موثر هستند.

داروی ضد روماتسیمی اصلاح‌کننده بیماری. DMARD های بیولوژیکی نسل جدید به جای مسدود کردن کل سیستم ایمنی بدن پاسخ مناسبی نسبت به التهاب ارائه می دهند. این روش درمانی موثر برای افرادی است که به DMARD سنتی پاسخ نمی دهند.

مهارکننده ‌های ادم کیناز. اینها زیرمجموعه جدیدی از DMARD ها هستند که پاسخ های ایمنی خاصی را مسدود می کنند. اینها داروهایی هستند که پزشک از آنها برای جلوگیری از التهاب و آسیب به مفاصل استفاده می کند در صورتی که DMARDs و DMARD نسل قدیم و جدید برای شما موثر نباشد.

درمان های خانگی روماتیسم مفصلی

برخی از داروهای خانگی و تنظیم شیوه زندگی به بهبود کیفیت زندگی با روماتیسم مفصلی کمک می کند که شامل ورزش، استراحت و وسایل کمکی است.

ورزش

تمرینات کم فشار به بهبود دامنه حرکتی مفاصل و افزایش تحرک کمک می کنند، همچنین ورزش ضمن تقویت ماهیچه ها به کاهش فشار مفاصل نیز کمک می کند، همچنین یوگای ملایم به بازیابی قدرت و انعطاف پذیری کمک می کند.

بیشتر بخوانید:درمان عرق سوز شدن لای پا و کشاله ران چیست؟

استراحت کافی

در طول عود بیماری به استراحت بیشتری نیاز است و در دوره بهبودی کمتر. خواب کافی به کاهش التهاب، درد و خستگی کمک می کند.

استفاده از کمپرس سرد یا گرم

کمپرس یخ یا سرد به کاهش التهاب و درد کمک می کند، همچنین در برابر اسپاسم عضلانی موثر است. البته می توانید سرما را با درمان به شیوه گرم مانند دوش آب گرم یا کمپرس گرم جایگزین کنید که به کاهش سفتی کمک می کند.

امتحان وسایل کمکی

وسایل خاصی مانند آتل و بریس مفاصل را در حالت استراحت نگه می دارند که به کاهش التهاب کمک می کند. عصا و واکر به شما در حفظ تحرک حتی هنگام شعله ور شدن کمک می کنند، همچنین می توانید وسایل خانگی مانند میله های چوبی و نرده ها را در حمام و در امتداد راه پله نصب کنید.

  • خرید داروهای خانگی
  • بسته های یخ
  • عصا
  • میله
  • نرده های دستی
  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی

رژیم غذایی روماتیسم مفصلی

پزشک یا متخصص تغذیه برای رژیم غذایی ضدالتهابی برای کمک به کنترل علائم می توانند به شما کمک کنند که این نوع رژیم شامل مواد غذایی حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است. مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 عبارتند از:

  • ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی تن، شاه ماهی و ماهی خال مخالی
  • دانه های چیا
  • تخم کتان
  • گردو

آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین های A ، C و E و سلنیوم نیز به کاهش التهاب کمک می کنند. مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان عبارتند از:

  • انواع توت ها مانند بلوبری، کرن بری، گوجی بری و توت فرنگی
  • شکلات تلخ
  • اسفناج
  • لوبیا
  • گردوی آمریکایی
  • کنگر فرنگی

مصرف مقادیر زیاد فیبر نیز مهم است. بر اساس اظهارات برخی محققان، فیبر به کاهش واکنش های التهابی کمک می کند که سطح پروتئین واکنش پذیر C را کاهش می دهد. مواد غذایی مانند غلات کامل، سبزیجات تازه و میوه های تازه را انتخاب کنید به عنوان مثال توت فرنگی گزینه مفیدی محسوب می شود.

مواد غذایی حاوی فلاونوئیدها نیز می توانند به مقابله با التهاب در بدن کمک کنند. آنها عبارتند از:

  • محصولات سویا مانند توفو و میسو
  • انواع توت ها
  • چای سبز
  • کلم بروکلی
  • انگور

آنچه که شما نمی خورید به اندازه آنچه که می خورید هم مهم است، بنابراین باید از مصرف مواد غذایی محرک اجتناب کنید که شامل کربوهیدرات های فرآوری شده و چربی های اشباع یا ترانس هستند.

اجتناب از مواد غذایی ماشه ای و انتخاب مواد غذایی مناسب در تلاش برای پیروی از رژیم ضدالتهابی به شما در مدیریت روماتیسم مفصلی کمک می کند.

سیر: سیر خون را پاک می­ کند و با این خدمت و همچنین به علت داشتن ویتامین­های «ث»و«ب» بدن را در مبارزه با بیماری­ هایی که ناشی از فشار خون می­شود (مانند روماتیسم) پیروز می­ کند.

بیشتر بخوانید:درمان های خانگی ساده برای تسکین خارش و سوزش واژن

نسخه طبیعت :

دم­کردۀ جعفری: اگر نیم مشت جعفری خشک را با نیم لیتر آب بجوشانند و تا موقعی که گرم است آن­را بنوشند، برای رفع روماتیسم فوق­العاده فایده دارد.

توت فرنگی و تمشک: توت فرنگی و تمشک مقدار زیادی اسیدسالسیلیک در خود نهفته دارند که در درمان درد مفاصل و روماتیسم مفید هستند.

آب هویج: آب هویج خام در صبح ناشتا برای بیماری رماتیسمی مفید است.

معالجه با عسل: در مواقع شدت روماتیسم، نقرس،‌ عرق ­النساء و پادردهای شدید و دردهای مفاصل روی یک قطعه تنظیف مقداری عسل بمالید و روی پوست نهاده بگذارید دو ساعت بماند بعد آن­را عوض کنید ضمناً صبح ناشتا دو قاشق سوپخوری عسل میل کنید.

سیب: مصرف سیب به علت اینکه اعمال اعضاء بدن را مرتب کرده جهت درمان روماتیسم مفید است.

گلابی: به­علت تانن و املاح معدنی پتاسیم که در گلابی موجود است اسید اوریک را به هر اندازه که زیاد باشد حل می­کند،‌
به همین جهت برای کسانی که مبتلا به روماتیسم و نقرس و درد مفاصل­ اند بسیار مفید است.

انگور فرنگی و لیمو: انگور فرنگی بی­اندازه ادرارآور است و به­همین جهت برای اشخاصی که مبتلا به روماتیسم هستند تجویز می­شود.

غوره میوۀ نارس انگور: ترشی غوره بهترین معالجه روماتیسم و سیاتیک است.

مربای نارگیل: برای رماتیسم خوب است،‌نارگیل را پاره کنند و بشویند بعد با آب بجوشانند نیم پخته شود، با قدری شیرۀ شکر بجوشانند و هر یک کیلو شکر را یک مثقال جوهر لیمو بریزند تا به­ قوام آید.

داروهای طبیعی برای درمان روماتیسم

سیر: ضمن پاکسازی خوت به دلیل سرشار بودن از ویتامین های C و B به بدن در مبارزه با بیماری های ناشی از فشارخون مانند روماتیسم موثر است.

دم کرده جعفری: نصف یک مشت جعفری خشک را با نیم لیتر آب بجوشانند و این نوشیدنی گرم برای رفع روماتیسم موثر است.

توت فرنگی و تمشک: اسیدسالسیلیک موجود در توت فرنگی و تمشک در درمان مفاصل و روماتیسم مفید هستند.

آب هویج: نوشیدن آب هویج به صورت ناشتا برای بیماری روماتیسم مفصلی گزینه مفیدی محسوب می شود.

درمان با عسل: در مواقع شدت روماتیسم، نقرس و پا دردهای شدید و دردهای مفاصل روی تکه ای تنظیف مقداری عسل بمالید سپس آن را روی پوست بگذارید.

سیب: مصرف سیب برای درمان روماتیسم مفصلی مفید است.

گلابی: تانن، املاح معدنی و پتاسیم موجود در گلابی اسید اوریک را به هر اندازه که زیاد باشد حل می کند به همین دلیل برای افراد مبتلا به روماتیسم و نقرس و درد مفاصل بسیار مفید است.

انگور فرنگی و لیمو: انگور فرنگی میوه ای ادرارآور است به همین دلیل برای افراد مبتلا به روماتیسم تجویز می شود.

غوره: ترشی غوره بهترین درمان برای روماتیسم و سیاتیک محسوب می شوند.

علل روماتیسم مفصلی

علت دقیق بیماری روماتیسم مفصلی هنوز مشخص نیست. با این حال، به نظر می رسد عوامل خاصی در افزایش خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی یا شروع آن نقش دارند. عواملی که خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی را افزایش می دهند عبارتند از:

  • زن بودن
  • داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به روماتیسم مفصلی

عواملی که باعث شروع روماتیسم مفصلی می شوند عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض انواع خاصی از باکتری ها مانند آنهایی که با بیماری پریودنتال مرتبط هستند
  • داشتن سابقه عفونت های ویروسی مانند ویروس اپشتین بار که باعث ایجاد مونونوکلئوز می شود
  • ضربه یا آسیب مانند شکستگی یا ضربه به استخوان، دررفتگی مفصل و آسیب رباط
  • سیگار کشیدن
  • چاقی

علت آن می تواند مشخص نباشد، اما خطرات و محرک های متعددی برای بروز آن وجود دارد.

روماتیسم مفصلی در دست

آرتریت در دست ها به عنوان یک احساس سوزش سطح پایین شروع می شود که در انتهای روز احساس می کنید. در نهایت ممکن است دردی را تجربه کنید که لزوما ناشی از استفاده از دستان نیست. در صورت عدم درمان این درد می تواند بسیار شدید شود، همچنین احساس می کنید:

  • ورم
  • قرمزی
  • گرما
  • سفتی و سختی

اگر غضروف مفاصل از بین برود ممکن است متوجه تغییر شکل دست ها شوید. در صورت تخریب غضروف به طور کامل ممکن است در مفاصل دست ها، انگشتان و مفاصل بزرگ احساس ساییدگی داشته باشید.

با پیشرفت بیماری کیسه های پر از مایع یا کیست های سینوویال به طور معمول در مچ دست، زانو، آرنج، مچ پا و اطراف مفاصل کوچک دست ایجاد می شود. این کیست ها بدون عارضه نیستند و پارگی تاندون در برخی موارد رخ می دهد.

همچنین در مفاصل آسیب دیده رشد مفصلی به نام خار استخوان ایجاد می شود. با گذشت زمان خار استخوان استفاده از دست ها را سخت می کند.

در صورتی که روماتیسم مفصلی دستان شما را تحت تاثیر قرار دهد پزشک با ارائه توصیه هایی می تواند به حفظ حرکت و عملکرد کمک کند. ورزش همراه با انواع دیگر درمان ها به کاهش التهاب و جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک می کند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
علیرضا

علیرضا

1394-05-20 - 16:12 پاسخ

سلام اگه امکان داره درباره درمان گیاهی ودارویی وورزشی روماتیسم کمر هم توضیح بدید ممنون