با ارتودنسی به روش Damon بیشتر آشنا شوید (قسمت اول)

zahra
دکتر هادی درویش پور، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت: ارتودنسی به‌عنوان دانش پیشرو تخصصی در حیطه علوم دندانپزشکی، در زمینه درمان‌ها و دستگاه‌هایی که در عرصه برطرف کردن ناهنجاری‌های دندانی-‌صورتی نقش بازی می‌کنند، پیشرفت و تکامل گسترده‌ای یافته است. ‌

دکتر هادی درویش پور، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت:

درمان ناهنجاری‌های دندان در کمترین زمان ممکن

ارتودنسی به‌عنوان دانش پیشرو تخصصی در حیطه علوم دندانپزشکی، در زمینه درمان‌ها و دستگاه‌هایی که در عرصه برطرف کردن ناهنجاری‌های دندانی-‌صورتی نقش بازی می‌کنند، پیشرفت و تکامل گسترده‌ای یافته است. ‌درمان‌های اولیه ارتودنسی عموما مبتنی بر استفاده از یکسری پلاک‌های متحرک جهت رفع نواقص و ناهنجاری‌های دندانی-‌اسکلتی بود. این پلاک‌ها همواره در‌معرض مفقود شدن و شکستن بود و گاهی اوقات  همکاری ضعیف برخی بیماران ‌در استفاده از آنها سبب بروز معضلات درمانی می‌شد. از طرفی مکانیک‌های حاکم بر این دستگاه‌ها سبب می‌شد که ارتودنتیست کنترل کافی روی حرکات دندانی نداشته باشد. این مشکلات ارتودنتیست‌ها را برآن داشت که سیستم‌های درمانی را از پلاک‌های متحرک به سمت سیستم‌های ثابت سوق دهند تا با کنترل دقیق‌تر حرکات دندانی و نیاز کمتر به همکاری بیماران، لبخندی زیباتر را به کمپلکس صورتی-‌دهانی آنان هدیه دهند. در ادامه دکتر درویش‌پور، متخصص ارتودنسی در این‌باره به شما نکاتی را می‌گوید.

با عملکرد سیستم‌های ثابت بیشتر آشنا شوید

در سیستم‌های ثابت، دستگاه ارتودنسی معمولا توسط یکسری مواد کامپوزیتی در سطح دندان‌ها ثابت شده و حرکات دندانی توسط توالی دقیقی از سیم‌ها، کاربرد الاستیک‌ها و سایر ابزارهای جانبی جهت‌دهی می‌شود. در این روش همه این اجزا ثابت بوده و بیمار نمی‌تواند به‌صورت دلخواه آنها را از دهان خود خارج کند.

 این روش معمولا برای درمان‌های دندانی قابل اجراست و علاوه بر حرکت دادن دندان‌ها، ریشه‌های آنها را هم حرکت می‌دهد بنابراین ارتودنتیست کنترل بیشتری روی دندان‌ها دارد. حرکات دندانی ممکن است در مراحلی از درمان سبب بروز درد و ناراحتی بیماران شود که میزان آن بسته به سطح تحمل افراد متفاوت است.

دوره درمان ارتودنسی چگونه کاهش یافت؟

با پیشرفت فناوری و روی کار آمدن سیستم‌های نوین ارتودنسی ثابت (مانند Damon)، کاربرد الاستیک‌ها محدود و نیروهای وارده به دندان‌ها در سطح فیزیولوژیک و مطلوب حفظ ‌شده است. این تغییر به نوبه خود راحتی و رضایت بیشتر بیماران ارتودنسی را به ارمغان آورده است. از طرفی در سیستم‌های جدید، تطابق سطح زیرین براکت‌ها با دندان بهتر شده و میزان جدا شدن براکت‌ها کاهش یافته است؛ این بدین معناست که طول دوره درمان هم نسبت به سابق کاهش یافته است.

این دردها دیگر عادی نیست بلکه خطرساز است

اما  ممکن است درد کمی بیشتر از حد معمول باشد که علت آن این است که در سیستم‌های معمول درمان ارتودنسی میزان نیروها گاهی از حد استاندارد بالاتر می‌رود، شدت عوارض جانبی درمان مانند تحلیل ریشه بیشتر می‌شود و مشکلاتی برای بافت‌های حمایت‌کننده دندان ایجاد می‌کنند. از طرفی سیم‌ها در این سیستم‌ها معمولا توسط الاستیک‌ها در محل حفظ می‌شود که این الاستیک‌ها ممکن است تحت‌تاثیر رژیم غذایی و شرایط داخل دهانی بین جلسات درمانی دچار تغییر رنگ شوند و این پیشامد ممکن است باعث  نارضایتی برخی بیماران شود.

اگر این نکات را رعایت کنید، دیگر خبری از عوارض نخواهد بود

بیمارانی که متقاضی درمان ارتودنسی هستند باید بهداشت بسیار خوبی داشته باشند، اگر بیمار دقت و تمرکز کافی در رعایت بهداشت خود نداشته باشد، دندان‌ها زیر براکت و سیم‌های ارتودنسی ممکن است به سرعت دچار پوسیدگی شوند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که احتمال برگشت درمان وجود خواهد داشت. اگر بیمار به دستورات متخصص ازجمله استفاده منظم از پلاک‌های نگهدارنده بعد از درمان عمل نکند، این اتفاق ممکن است رخ دهد. همان‌طور که گفته شد گاهی برگشت‌های شدید در درمان ارتودنسی فقط به‌خاطر عدم همکاری بیمار در استفاده از وسایل نگهدارنده است اما با همکاری خوب بیمار احتمال به وقوع پیوستن این مشکل خیلی کم خواهد شد. در آخر توصیه می‌شود برای گرفتن نتیجه بهتر و عدم برگشت‌پذیری درمان به یک متخصص مجرب در این زمینه مراجعه شود.

دکتر هادی درویش پور، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت:

دکتر هادی درویش پور دارای درجه دکتری تخصصی در رشته ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت است. وی در بالاترین آزمون تخصصی ارتودنسی ایران که توسط وزارت بهداشت برگزار می شود رتبه اول بورد تخصصی را کسب نمود و مورد تقدیر توسط وزیر محترم بهداشت و رئیس سازمان نظام پزشکی ایران قرار گرفت.

شما عزیزان می توانید با شماره تلفن های زیر با دکتر هادی درویش‌پور در تماس باشید.

آدرس: تهران – دهکده المپیک – میدان المپیک – ضلع جنوب غربی – کوچه 27 – پلاک 17

02144161120

02144161123

 02144135192

آدرس : تهران – میدان فاطمی (جهاد) – ضلع جنوب شرقی – ساختمان گراد – پلاک 45 – طبقه اول

88906560 021

02188893286

وب سایت  www.orthoclinic.ir 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ