چگونه به کودکان دستشویی رفتنن را آموزش بدهید؟

nayere
مراحل آموزش دستشویی رفتن

مرحله اول: آماد گی  است.در این مرحله 3مورد باید بررسی شود. این موارد شامل توانایی کودک در کنترل ارادی ماهیچه‌های اسفنکتری، بیان نیازها به وسیله خود کودک و تمایلش به کنترل ادرار یا مدفوع خود است. اولین مرحله آموزش دستشویی رفتن این است که ببینید کودک معمولا در چه زمانی از روز ادرار یا مدفوع می‌کند. در این حالت والدین متوجه می‌شوند مثانه کودک معمولا در چه مقطعی پر و چه موقع حرکات روده او شروع می‌شود. والدین هر 30 دقیقه یک‌بار پوشک فرزند خود را نگاه می‌کنند و در یک نمودار ثبت می‌کنند و به کودک خود بگویند (خوبه خشکیو) اوه( خودت را خیس کردی)                                                           

الگوی خیس کردن پوشک پس از 3 تا 5 روز بازبینی پوشک بچه مشخص می‌شود. بهتر است از آموزش ادرار شروع کنید تا شروع آموزش مدفوع راحت‌تر صورت گیرد.

مرحله دوم: کنارگذاشتن پوشک از پوشک تنها هنگام خواب استفاده کنید. استفاده گهگاه از پوشک در طول روز هم بچه را گیج می‌کند و هم ترک عادت قدیمی و فراگیری رفتار جدید را سخت می‌کند. کودک باید لباس‌های زیر معمولی بپوشد تا خیس کردن و کثیف کردن آن فورامشخص شود.

والدین باید در دستشویی از صندلی لگن‌دار یا دستشویی متحرک استفاده کنند تا ترس کودک از افتادن در دستشویی بریزد. هنگام استفاده از لگن آن را در دستشویی قرار دهید تا کودک دفع و ادرار را با دستشویی تداعی کند. هنگامی که احتمال دستشویی کردن کودک خود را می‌دهید او را 5 دقیقه روی لگن خود بنشانید (اول با لباس و بعد بدون لباس) و به‌وسیله وسایل بازی او را سرگرم کنید. برای تقویت رفتار کودک نیز می‌توانید از جدولی مشابه نمونه زیر با الصاق برچسب و ستاره برای کودک انگیزه ایجاد کنند.

می‌توانید موفقیت فرزند خود را با پوشاندن شورت‌های رنگی و جالب برای کودک پاداش دهید و وقتی کودک خود را خیس می‌کند به او شورت معمولی بپوشانید.

مرحله سوم: رسیدگی به خطاها،این آموزش نوعی یادگیری و خطا جزئی از یادگیری است. پدر و مادر در مواردی مثل خیس کردن باید سرد برخورد کنند و بگویند «اوه خودت را خیس کردی. بگذار عوضت کنم. » در کودکانی که مقاومت برای دستشویی رفتن از خود نشان می‌دهند معمولا دستشویی رفتن با واقعه دردناکی مثل یبوست یا ترس از افتادن در سوراخ دستشویی تداعی شده است. تجربه نشان داده اگر کودک چند بار به طور موفقیت‌آمیز توالت برود این مشکلات به سرعت حل می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ