برای داشتن روحیه خوب چه نسخه‌ای بپیچیم؟

zahra
هیچ آدمی، جزیره تنها و رها‌شده‌ای نیست. دوستان و آشنایان هرفرد، حامیان احساس او هم هستند. همراهی با آدم‌ها و انجام فعالیت‌های دسته‌جمعی با آنها، قطعا احساس لذتبخشی به شما خواهد داد.

همه ما در لحظاتی احساس بیهودهبودن، بیحالبودن و بیانگیزهبودن پیدا کردهایم؛ یک شکست اجتماعی یا عاطفی، یا فشار کار، ممکن است ما را به نقطهای که فکر میکنیم نقطه پایان است، برساند. گاهی اوقات هم بدون هیچ دلیل مشخصی، دچار حالت افسردگی میشویم؛ اما چیزیکه مهم است، این است که بدانیم دراین لحظات، چگونه به سطح مناسب انرژی و حالت خوب روحی برگردیم.

1- به استقبال نور بروید

کمبود قرارگرفتن درمعرض نور خورشید، باعث افزایش ترشح هورمون ملاتونین میشود که میتواند عاملی درافت خلقوخو و ایجاد حالت خوابآلودگی و خستگی شود. ملاتونین، فقط درمکانهای کمنور و تاریک ترشح میشود و باعث کاهش دمای بدن و کرختی میشود. اگر عادت دارید دراتاقهای کمنور با پردههای بسته زندگی کنید، طبیعی است که کسلتر، کمانرژیتر و خوابآلودهتر باشید. بههمیندلیل ساده است که افرادی که دچار افسردگی هستند، معمولا درزمستان علایم حادتر و مشخصتری دارند. درعینحال درفصل زمستان، شبها طولانیتر است و ساعت فیزیولوژیک بدن هم دراین میان، نقش بازی میکند. اگر بههردلیلی نمیتوانید از نورخورشید استفاده کنید، سعی کنید نور داخل خانه یا محل کار خود را افزایش دهید. سعی کنید اگر هوا آفتابی است، حتما دقایقی را درفضای باز راه بروید و حتیالمقدور ناهار یا شامتان را درفضای آزاد میل کنید.

2- هم مشغول شوید، هم بهدنبال الهام بگردید

قطعا اگر سرتان حسابی شلوغ باشد، کمتر احساس افسردگی بهسراغتان خواهد آمد. درعینحال اگر بهدنبال علایق خود باشید و درکارهایی که دوست دارید دنبال الهامگرفتن و نوآوری باشید، قطعا افسردگی بهسراغ شما نخواهد آمد. توصیه میشود دنبال کارهاییکه دوست دارید باشید و حتی اگر برای انجام آنها مشکل مالی دارید، به این نکته فکر کنید که پیشگیری، بهتر از درمان است. مطمئن باشید هزینهکردن امروز برای علایق، بهتر و بهصرفهتر از هزینهکردن فردا برای رسیدن بهحال خوب است! همیشه برای خود‌‌ هدف تعیین کنید؛ یک هدف مناسب، هرچقدر هم که سخت باشد، به شما انگیزه میدهد و این انگیزهدادن، باعث میشود ‌‌انرژی حرکت داشته باشید و انرژی حرکت، بهمعنای فرار از افسردگی است.

3- استراحت کنید، فرار کنید

این واقعا مهم است. اگر تحت‌‌فشار کاری هستید، برای ساعاتی یا حتی برای چندروز، به خود استراحت دهید، به سفر بروید یا درخانه بنشینید و به هیچچیز کاری فکر نکنید. اگر احساس میکنید دوش آب گرم حالتان را بهتر خواهد کرد، حتما دوش بگیرید. با دوستی که میدانید برای شما ارزش قائل است تماس بگیرید و با او صحبت کنید.

مهمترین مسئله استرسزا و افسردهکننده برای بسیاری از افراد، کار و فشار کاری است، پس برای خود، یک نقشه فرار درست کنید. زمانیکه احساس سردرگمی، ناراحتی، کمبود انرژی و افسردگی پیدا کردید، یکروز فرار کنید و به خود استراحت مطلق کاری بدهید. یادتان باشد هرکاری که ممکن است «تفریح» باشد، میتواند حال شما را خوب کند.

4- درست غذا بخورید و سعی کنید متناسب باشید

از غذاهایی که شکر یا کافئین زیاد دارند،.ورزش منظم، واقعا «قاتل افسردگی» است، چراکه با ورزش، اندورفین دربدن ترشح میشود که به «هورمون شادی» معروف است و باعث احساس خوشحالی و کمشدن اضطراب و التهاب و افسردگی میشود.

5- به دل اجتماع بروید

هیچ آدمی، جزیره تنها و رهاشدهای نیست. دوستان و آشنایان هرفرد، حامیان احساس او هم هستند. همراهی با آدمها و انجام فعالیتهای دستهجمعی با آنها، قطعا احساس لذتبخشی به شما خواهد داد. اینکه انسان حس کند عضوی از یک گروه است، واقعا حس خوبی به او میدهد. هرگز جادوی «حمایت» و «همیاری» را دستِکم نگیرید. گاهی اوقات حتی یک کلمه محبتآمیز، یک دست به پشت زدن یا قراردادن یک دست روی شانه، زندگی انسانی را نجات داده است. سعیکنید تا می‌‌توانید رشتههای ارتباطی خود را حفظ کنید یا رشتههای ارتباط جدیدی برقرار کنید؛ دوستان بیشتر، بهمعنای زندگی خوشتر و باثباتتر است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ