سر دردهای خطرناک را به موقع تشخیص دهید(قسمت دوم)

پانته آ توتونپیان
اگر کنجکاو شده‌اید که بدانید سردردهای خطرناک و بی‌خطر چه علائمی دارند و چگونه برطرف می‌شوند، حتما این مقاله را بخوانید.

قسمت اول این مقاله را از اینجا بخوانید…

سرتان در حال منفجر شدن است؟!

سردرد تنشی یا هیجانی یکی دیگر از انواع سردردهای خوش‌خیم است که معمولا در دهه سوم و چهارم زندگی و بر اثر انقباض عضلات ایجاد می‌شود. این سردرد معمولا دوطرفه است و پشت سر را درگیر می‌کند. گاهی اوقات نیز تا عضلات گردن پیش می‌رود و باعث گرفتگی گردن می‌شود که این حس معمولا با ماساژ دادن و حمام داغ کمتر می‌شود. همچنین باعث می‌شود فرد احساس فشار یا انفجار در سر داشته باشد، با این حال گاهی ممکن است ضربان‌دار نیز باشد اما باعث تهوع و استفراغ نمی‌شود. همچنین بیمار را از خواب بیدار نمی‌کند و باعث ترس از نور، بو و صدا نمی‌شود اما معمولا بی‌اشتهایی ایجاد می‌کند. سردرد تنشی اغلب کمتر از 12 روز در ماه اتفاق می‌افتد اما طول مدت آن خیلی زیاد است، برای مثال ممکن است از نیم‌ساعت تا یک هفته دائما سردرد وجود داشته باشد. این سردرد به‌شدت میگرن نیست و خود به انواع مزمن و غیرمزمن تقسیم می‌شود. نوع مزمن آن بیشتر از 15 روز در ماه طی سه ماه متوالی ایجاد می‌شود. بهترین درمان برای آن نیز داروهای مسکن است. درمان پیشگیرانه نیز اغلب با ترکیبات ضدافسردگی سه حلقه‌ای صورت می‌گیرد. بایوفیدبک و ریلکسیشن هم می‌تواند به رفع آن کمک کند.

سردرد بعد از فعالیت جنسی نشانه چیست؟

گروه دیگری از سردردها فعالیتی هستند؛ برای مثال ممکن است با سرفه، ورزش یا رابطه زناشویی ایجاد شوند. این سردرد دوطرفه است و معمولا در پشت سر حس می‌شود. همچنین در آقایان شایع‌تر است و معمولا تا 30، 35 سالگی اتفاق می‌افتد. سردرد فعالیتی باید در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد چراکه ممکن است نشانه تومور مغزی و بیماری‌های خطرناک باشد.

سردردی که فقط موقع خواب می‌آید!

«سردرد خواب» نوعی دیگر از سردرد است که افراد سالمند را درگیر می‌کند. سن درگیری آن معمولا 63 سالگی به بالاست. این درد معمولا در یک ساعت خاص از شبانه‌روز فرد را از خواب بیدار می‌کند و بین 15دقیقه تا سه ساعت طول می‌کشد. سردرد خواب نیز باید حتما توسط پزشک بررسی شود.

 

سردرد سالمندی را جدی بگیرید!

یکی دیگر از سردردهای مهم و بدخیم در سالمندان و افراد بالای 55 سال اختلال «آرتریت تمپورال» است. این سردرد بر اثر نوعی التهاب عروقی ایجاد می‌شود و معمولا یک‌طرفه در پیشانی و شقیقه‌هاست. از آنجایی که این اختلال می‌تواند باعث سکته مغزی و کوری شود، باید حتما جدی گرفته شود. این سردرد باعث می‌شود عروق گیجگاه حالت التهابی، مارپیچی و برجسته پیدا کند و ضربان‌دار شود. همچنین درد با دست زدن روی عروق ناحیه شقیقه بیشتر می‌شود. تشخیص دقیق آن نیز خیلی راحت با آزمایش ESR (آزمایش سرعت رسوب خون) صورت می‌گیرد. درمان آن هم استفاده از کورتون است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟!

اگر از خواب بیدارتان می‌کند

اگر سردرد آنقدر شدید باشد که بیمار را از خواب بیدار کند یا اگر با انجام کارهایی که فشار مغز را بالا می‌برد مثل دولا شدن، سرفه کردن، عطسه کردن یا بار سنگین از روی زمین برداشتن، تشدید شود، حتما باید مورد بررسی قرار گیرد. همچنین اگر سردرد به تدریج و روز به روز پیش رونده باشد باید از لحاظ تومور مغزی بررسی شود. سردردهایی که همراه با تهوع، استفراغ و تاری دید دائم هستند نیز باید جدی گرفته شوند

اگر بالای 50 سال دارید

سردردهایی که بالای 50 سالگی آغاز می‌شوند، سردردهایی که همراه با حملات تشنج هستند یا همزمان با آنها دست یا پا هم حس فلجی پیدا می‌کند، سردردهایی که همراه با کاهش سطح هوشیاری هستند و باعث می‌شوند فرد بیهوش شود، سردردهایی که به‌طور ناگهانی آغاز می‌شوند و لحظه شروع تا به اوج رسیدن‌شان خیلی کوتاه است (چند ثانیه تا چند دقیقه) و سردردهایی که همراه با تب، کاهش وزن و سفتی گردن هستند، باید حتما بررسی شوند.

اگر سرتان ضرب دیده است

بیمارانی که سابقه بدخیمی دارند، برای مثال کسانی که قبلا تومور مغزی داشته‌اند و عمل کرده‌اند اما حالا سردرد گرفته‌اند، حتما باید به پزشک مراجعه کنند. افرادی که سابقه نقص ایمنی دارند مثل بیماران مبتلا به ایدز یا کسانی که پیوند کلیه یا اعضا داشته‌اند نیز باید در صورت وقوع سردرد تحت نظر قرار بگیرند. کسانی که سابقه ضربه به سر داشته‌اند به‌خصوص سالمندان هم باید در صورت وقوع سردرد بررسی شوند.

منبع: مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ