چگونه در آشپزخانه شیرپاک‌کن بسازید؟ (قسمت دوم)

zahra
آیا می‌دانستید خیلی از مواد طبیعی اطراف ما قابلیت تبدیل شدن به یک پاک کننده سالم و بدون ضرر را دارند؟

استفاده از فوم‏های پاک کننده و شیرپاک ‏کن‌ها در کنار مزایایی که دارد، معایبی هم دارد که از جمله آنها خشکی، ایجاد حساسیت و از بین رفتن لایه اسیدی مفید در پوست است که عملکرد طبیعی پوست را با مشکل مواجه می‌کند. 
آیا می‌دانستید خیلی از مواد طبیعی اطراف ما قابلیت تبدیل شدن به یک پاک کننده سالم و بدون ضرر را دارند؟ سفید‌آب  نمونه‌ی قابل دسترسی هست که احتمالا همین حالا در آشپزخانه شما منتظر تبدیل شدن به یک پاک‌کننده طبیعی است.
دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی  و دکتر فاطمه حسین‌زاده، متخصص پوست و مو در این مورد توضیح می دهند…

سفیدآب، لایه‌بردار طبیعی 
اگر تاکنون از سفیدآب هم استفاده نکرده باشید، حتما اسم آن به گوش‌تان رسیده است. سفیدآب یا روشور، نوعی لایه‌بردار طبیعی پوست بدن بر پایه چربی حیوانی است که به‌طور سنتی در ایران، معمولا به شکل قرص‌های سفید رنگ گرد تولید و در عطاری‏ها عرضه می‌شود. این ماده معمولا هنگام استحمام به کار گرفته می‌شود. این فرآورده با مالیده شدن بر سطح پوست به جمع آوری و از بین رفتن سلول‌های مرده کمک می‌کند و باعث پاکیزگی و روشن دیده شدن رنگ پوست می‌شود. استفاده از سفیدآب یا چیزی مشابه آن، مختص به ایران نیست و در فرهنگ سایر ملل نیز سابقه استفاده از این پاک کننده غیر شیمیایی دیده می‌شود.

سفیدآب محصول پیچیده‌ای نیست. در واقع ترکیب گل سفید و نخاع برخی جانوران است و این عامل یعنی داشتن روغن آن هم از نوع حیوانی، گاه نقطه قوت آن و گاه نقطه ضعف و موجب مردود دانستن استفاده این فرآورده شمارده می‌شود.

متخصصان چه می‌گویند؟ 
سفیدآب قلع از بقیه انواع سفیدآب مشهورتر است. سفیدآب پاک‌کننده‌ای است که می‌تواند اجرام سخت را هم از روی پوست پاک کند. نکته مثبت سفیدآب این است که می‌تواند در مقابل سوختگی‌ها اثر محافظتی داشته باشد. به عبارت دیگر افرادی که پوست سوخته یا ملتهب دارند، با کمک سفیدآب می‌توانند به ترمیم پوست‌شان کمک کنند. کسانی که مدت طولانی در آفتاب بودند، می‌توانند با سفیدآب پوست خود را التیام ببخشند اما به‌طور کلی سفیدآب در افرادی که مزاج خشک دارند اثر بهتری دارد.

فراموش نکنید که:  
– در انتخاب پاک‌کننده دقت کنید تا با نوع پوست و طبع شما سازگاری داشته باشد و به آن حساسیت ندهید.
– پاک‌کننده باید حداقل 30 ثانیه روی پوست بماند تا ناخالصی و چربی‌ها را پاک کند. 
– توجه داشته باشید که پوست آرایش شده را با آب و صابون نشویید چون پوست حالت اسیدی دارد و صابون قلیایی است، قلیا رشته‌های اسیدی روی پوست را می‌شکند و به پوست آسیب می‌رساند.
 – بهترین نوع پاک کننده، حاوی روغن است که بتواند ناخالصی را از روی پوست پاک کند.

استفاده از تونیک بعد از پاک‌کننده 
بعد از استفاده از پاک‌کننده، از تونیک‌های گیاهی استفاده کنید. تونیک هاگردش خون را در ناحیه‌ای که به کار می‌رود، تحریک می‌کنند و باعث تازگی و طراوت پوست می‌شود.
 تونیک سیب:
یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را با 5/1 فنجان آب مخلوط کنید و با پنبه روی صورت خود بمالید و بعد از چند دقیقه با آب بشویید.  
تونیک گوجه:
 یک تکه گوجه فرنگی خام را روی پوست خود بمالید و بعد از چند دقیقه بشویید. توجه داشته باشید که طبع شما به گوجه فرنگی حساس نباشد.  
 تونیک خیار:
آب دو عدد خیار را بگیرید و بجوشانید. کف حاصله را‌بردارید و پس از سرد شدن آن را روی صورت خود ماساژ دهید.

در قسمت های بعدی در مورد لوسیون عسل و لیمو ، سرکه سیب با عرق رازیانه مطلب ارائه خواهیم نمود. ادامه دارد….

منبع: مجله سیب سبز

اگر تمایل دارید قسمت اول را مطالعه کنید این لینک را کلیک کنید:

قسمت اول

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ