جراحی لاپاروسکوپی برای درمان چاقی و سنگ کیسه صفرا

meysam
دکتر محمود راد، دارای بورد تخصصی جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته: اگر شما هم از دردهای شدید بالای شکم که انتشار به پشت داشته و به‌مدت بیش از 30‌ دقیقه طول می‏‌کشد، رنج می‌برید، مطلب زیر را از دست ندهید.

دکتر محمود راد، دارای بورد تخصصی جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته:

سنگ کیسه صفرا سالانه میلیون‌ها نفر را مبتلا می‌کند و در بیشتر موارد بدون علائم ظاهری است. ولی وقتی سنگ از کیسه‌ صفرا خارج و وارد مجرای صفراوی شود، ایجاد انسداد، درد و قولنج می‌کند. در صورت انسداد، التهاب کیسه صفرا به‌وجود می‌آید. همچنین ممکن است رنگ مدفوع روشن و ادرار پررنگ شود و در صورت ادامه وضعیت، صفرا به عقب برگشته و موجب زردی و صدمه رسیدن به کبد می‌شود. باید بدانید که یکی از علل درد شکم و احساس سنگینی سردل خصوصا به‌دنبال غذای چرب و سنگین ابتلا به سنگ صفراوی است که خود را به‌صورت سو‌ءهاضمه مزمن نشان می‌دهد. راه درمان سنگ کیسه‌ صفرا، برداشتن کیسه‌ صفرا به وسیله‌ جراحی است، به‌ویژه اگر سنگ‌ها متعدد و بزرگ باشند. 

علائم سنگ کیسه صفرا:

  • درد خفیف تا شدید در بالای شکم
  •  درد معمولا شدید و طولانی بوده و اغلب برای تسکین آن نیاز به تزریق مسکن وجود دارد.
  • تب و لرز، تهوع یا استفراغ
  • دردهای شدید بالای شکم که انتشار به پشت داشته و به‌مدت بیش از 30‌دقیقه طول می‏‌کشند و اغلب برای تسکین نیاز به تزریق مسکن دارند معمولا بر اثر جابه‌جایی سنگ‌های صفراوی ایجاد می‌‏شوند و در این موارد باید احتمال سنگ‌های صفراوی مطرح و در صورت وجود درمان شوند.
  • یرقان (مشکل کبدی که پوست را زرد می‏‌کند)
  • دردهای ناشی از سوء‌هاضمه یا زخم‏‌های معده و اثنی‌عشر را نباید با درد ناشی از سنگ صفراوی اشتباه کرد. این دردها خفیف‌‏تر بوده و با غذا رابطه داشته و معمولا به آنتی‏‌اسید پاسخ می‌دهند.
  • در موارد بسیاری سنگ صفراوی علامتی ایجاد نمی‏‌کند و به‌طور اتفاقی در سونوگرافی یافت می‏‌شود. این‌گونه موارد بسته به شرایط بیمار و‌ تصمیم پزشک فرق می‌کند.

جراحی درمان ارجح کیسه صفرا

سنگ‌های صفراوی در بیماران چاق و همچنین در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود. امروزه درمان ارجح سنگ کیسه صفرا با جراحی لاپاروسکوپی (جراحی بسته) است. از آنجا ‌که کاهش سریع وزن ممکن است باعث علامت‌دار شدن یا به‌وجود آمدن سنگ شود، توصیه می‌شود بیمارانی که قرار است تحت جراحی برای درمان چاقی قرار گیرند (مثل اسلیو معده یا بای پس) از نظر وجود سنگ صفراوی بررسی شوند. سونوگرافی وسیله تشخیصی ارجح در این موارد است. 

برداشتن کیسه صفرا از طریق لاپاروسکوپی

با ایجاد چند سوراخ کوچک روی پوست برای مشخص کردن و برداشتن کیسه صفرا انجام می‏‌شود. با این روش معمولا سنگ‌های صفراوی همراه با کیسه صفرا برداشته می‌شود. درد و طول مدت بستری بعد از عمل در این روش کمتر است.

لاپاروسکوپی اولین و بهترین انتخاب

جراحی باز کیسه صفرا شامل یک برش بزرگ‌تر برای برداشتن کیسه صفرا و همچنین برای برداشتن سنگ‌های داخل مجاری صفراوی است. در جدول زیر مزایای جراحی بسته (لاپاروسکوپی) نسبت به جراحی باز بیان شده است.

تفاوت های عمل باز و لاپاروسکوپی

عنوان عمل باز لاپاروسکوپی
درد بیمار بیشتر کمتر
مدت بستری بیشتر کمتر
اسکار محل برش زیاد کم و قابل قبول
عفونت زخم بیشتر کمتر
عوارض کلی بیشتر کمتر
رضایت بیمار کمتر بیشتر

دکتر محمود راد، دارای بورد تخصصی جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته:

دکتر محمود راد دارای بورد تخصصی جراحی عمومی و لاپاراسکوپی پیشرفته هستند. دکتر راد ضمن گذراندن دوره‌های تکمیلی در مراکز معتبر داخلی و خارجی در  محضر اساتید ایرانی و بین‌المللی کسب تجربه کرده و به درمان بیماران مبتلا به چاقی مفرط و دیابت نوع دوم اشتغال دارند.

شما می توانید جهت ارتباط با مطب دکتر محمود راد با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن تعیین وقت:

02188621696

Sms : 09191136764

مشاوره مستقیم، Sms و تلگرام:

09191136763

آدرس:  تهران، خیابان سید جمال‌الدین اسدآبادی (یوسف آباد)، نبش خیابان چهل و هفتم، ساختمان نادر، طبقه دوم، واحد ۲۰۴

وب سایت: drrad.co

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ