اگر سنگ کلیه دارید باید از خوردن ۵ نوع غذا پرهیز کنید

maryam01
بسیاری از مردم ممکن است سنگ کلیه داشته اما شاید از نخستین مراحل بروز این مشکل اطلاعی نداشته باشند.

بسیاری از مردم ممکن است سنگ کلیه داشته اما شاید از نخستین مراحل بروز این مشکل اطلاعی نداشته باشند. با این حال٬ زمانی متوجه علائم آن می‌شوید که اندازه‌ی این سنگ بزرگ شده و عبور آن از میزنای با مشکل مواجه شود. در اینجا به غذاهایی اشاره می‌کنیم که باید مصرفشان را کنترل کرده یا از آن پرهیز کنید تا سالم بمانید.
اسفناج: شامل اکسالیت است که باعث به هم چسبیدن کلسیم شده تا بلور اکسالیت کلسیم یا سنگ آن شکل بگیرد در شرایطی که ادرار توسط کلیه‌ها تولید شده و اگر اسفناج بیشتری بخورید این وضعیت وخیم‌تر می‌شود. با این حال توصیه می‌شود افرادی که سنگ کلیه دارند فقط هفته‌ای یک تا دو بار اسفناج بخورند نه بیشتر.
گوجه‌فرنگی: غذای دیگری که سرشار از اکسالیت است و خصوصا در غذاهای هندی بسیار استفاده می‌شود گوجه است. نمی‌توان به طور کامل آن را از وعده‌های غذایی حذف کرد. بنابراین تنها کاری که می‌توان کرد آن است که موقع پختن غذا٬ دانه‌های آن را جدا کنید و باقی آن را به غذا بیافزایید.
شکلات: شکلات‌ها حاوی اکسالیت هستند. بهتر است برای پیشگیری از وقوع سنگ کلیه هفته‌ای یک بار آنها را مصرف کرده و یا آن را با شیرینی دیگری جایگزین کنید.
چای: آیا روز خود را با نوشیدن یک فنجان چای آغاز می‌کنید؟ بسیاری از افراد به خاطر مزیت‌های زیاد چای روز خود را این چنین آغاز می‌کنند. اما افرادی که سنگ کلیه دارند باید برای جلوگیری از بروز سنگ کلیه یا بزرگ شدن آن مصرف آن را محدود کنند.
غذای دریایی: افرادی که سنگ کلیه دارند باید خوردن غذاهای دریایی٬ گوشت و سایر غذاهایی را که پروتئین زیادی دارند محدود کنند چرا که سرشار از ترکیبی به نام پورین هستند و هرچقدر این ترکیب در بدن بیشتر باشد میزان تولید اوریک اسید هم بالا می‌رود.
(منبع: Mayoclinic)

داروهای طبیعی برای از بین بردن سنگ کلیه و سنگ مثانه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ