ارزش غذایی و میزان کالری هویج + فواید مصرف آن برای بیماران دیابتی

alikarimi55
افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید در انتخاب رژیم غذایی خود بسیار سخت گیر باشند. یکی از سوالات متداولی که مطرح می شود این است که افراد مبتلا به دیابت می توانند هویج مصرف کنند یا خیر؟ پاسخ کوتاه و ساده این است ، بله. هویج و همچنین سایر سبزیجات دیگر مانند کلم بروکلی […]

افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید در انتخاب رژیم غذایی خود بسیار سخت گیر باشند. یکی از سوالات متداولی که مطرح می شود این است که افراد مبتلا به دیابت می توانند هویج مصرف کنند یا خیر؟ پاسخ کوتاه و ساده این است ، بله. هویج و همچنین سایر سبزیجات دیگر مانند کلم بروکلی و گل کلم از دسته سبزیجات غیر نشاسته ای می باشند. برای افرادی که بیماری دیابت مبتلا هستند، سبزیجات غیر نشاسته ای بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم می باشد. توجه به محتوای کربوهیدراتی موجود در مواد غذایی هنگامی که به دیابت مبتلا هستید بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. با این حال بسیاری از غذاهای حاوی کربوهیدرات همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و حتی فیبر هستند. برخی از این غذاها ، به ویژه سبزیجات غیر نشاسته ای ، تاثیر کمتری در سطح قند خون دارند.

در این مقاله ما بررسی خواهیم کرد که هویج چگونه بر دیابت تاثیر می گذارد و اطلاعات مفیدی در مورد کربوهیدرات ها و دیابت ارائه می دهد.

هویج و دیابت

یک حقیقت پنهان در این جمله وجود دارد که می گوید: “رنگین کمان را بخورید”. میوه ها و سبزیجات رنگارنگ پر از مواد مغذی برای یک رژیم غذایی سالم هستند.هویج به دلیل داشتن بتاکاروتن سرشار از ویتامین A می باشد. هویج همچنین حاوی آنتی اکسیدان ، فیبر و سایر مواد مغذی می باشد.

یک هویج متوسط ​​حاوی 4 گرم کربوهیدرات خالص (قابل هضم) است و یک ماده غذایی کم گلیسمی است. غذاهایی که کربوهیدرات کمی دارند و از نظر شاخص قند خون کم هستند ، تمایل به تاثیر بسیار زیادی بر سطح قند خون ندارند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که مواد مغذی موجود در هویج برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

ویتامین A موجود در هویج

در یک منبع حیوانی مورد مطالعه ، محققان اهمیت ویتامین A را در کنترل قند خون بررسی کردند. آنها دریافتند که موش هایی که دارای کمبود ویتامین A هستند در سلولهای β لوزالمعده دچار اختلال عملکرد می شوند. آنها همچنین متوجه کاهش ترشح انسولین و هیپرگلیسمی متعاقب آن شدند. این نتایج نشان می دهد که ویتامین A ممکن است نقشی در کنترل قند خون برای مبتلایان به دیابت داشته باشد.

ویتامین B-6

ویتامین های گروه B در بسیاری از مناطق مختلف متابولیسم بدن نقش مهمی دارند. یک مطالعه نشان داد که کمبود ویتامین های B1 و B6 در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شایع است. علاوه بر این ، پیشرفت اولیه نفروپاتی دیابتی اگر سطح ویتامین B6 کم بود ، شایع تر بود. این تحقیق نشان می دهد که مقدار کم ویتامین B6 ممکن است بر نتایج دیابت تاثیر منفی بگذارد.

فیبر موجود در هویج

دریافت فیبر غذایی بخش مهمی از مدیریت قند خون در دیابت است. یک منبع معتبر از 16 آنالیز، شواهد محکمی را نشان می دهد که مصرف فیبر در رژیم غذایی ممکن است به کاهش شیوع دیابت نوع 2 کمک کند. علاوه بر این ، برای مبتلایان به دیابت ، مصرف فیبر می تواند به کاهش سطح قند خون در طولانی مدت کمک کند.

یک رژیم غذایی سالم

برای مبتلایان به دیابت ، پیروی از رژیم غذایی سالم در مدیریت شرایط بسیار مهم است. انستیتوی ملی بهداشت NIH تأکید می کند که سالم ترین رژیم غذایی برای دیابت حاوی غذاهایی از همه گروه های غذایی زیر است:

  • سبزیجات
  • میوه ها
  • دانه ها
  • پروتئین ها

لبنیات بدون چربی یا کم چرب طبق اعلام انجمن دیابت آمریکا (ADA) ، بهترین راه برای بهبود سطح قند خون از طریق رژیم غذایی و ورزش است. خوردن یک رژیم غذایی سالم همچنین می تواند به کاهش وزن کمک کند. حتی کاهش 5 درصدی وزن بدن می تواند به بهبود سطح قند خون کمک کند. مقدار زیادی سبزیجات غیر نشاسته مانند هویج ، کلم بروکلی و کدو سبز بخورید. حداقل نیمی از بشقاب شما باید با انواع سبزیجات مغذی پر شود.

بهترین نوع پروتئین برای رژیم غذایی سالم پروتئین بدون چربی است. تقریباً یک چهارم از بشقاب شما باید یک منبع پروتئین مانند مرغ یا ماهی باشد. از سرخ کردن زیاد مواد پروتئینی اجتناب کنید بجای سرخ کردن می توانید از پختن یا کباب کردن استفاده کنید.

مصرف کربوهیدرات را در هر وعده غذایی تقریباً 1 فنجان یا کمتر محدود کنید. سعی کنید کربوهیدرات هایی با فیبر زیاد بخورید، زیرا فیبر به بهبود قند خون کمک می کند. منابع عالی کربوهیدراتهای پر فیبر شامل لوبیا، نان های سبوس دار، برنج قهوه ای و سایر محصولات غذایی غلات سبوس دار هستند.

یک مشت کوچک از انواع توت های تازه یا نصف لیوان شیر کم چرب می تواند یک غذای خوب بعد از شام باشد. آب میوه و میوه خشک را محدود کنید زیرا کربوهیدرات آنها غلیظ تر است.

خوردن بیش از حد بسیاری از غذاهای فرآوری شده می تواند روی قند خون شما تاثیر منفی بگذارد. این غذاها همچنین ممکن است منجر به افزایش وزن شما شود و می تواند تأثیر منفی  بر سلامت کلی شما بگذارد. انتخاب گزینه های کم کربوهیدرات در مقادیر اندک و فقط گاهی اوقات بهترین راه برای درمان قند خون شما است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی