آیا تشعشعات رادیولوژی واقعا سرطان‌زاست؟

maryam01
اگرچه دُز بالای تشعشعات را به عنوان عامل سرطانی می‌شناسند، اما تاکنون هیچ اطلاعاتی به صراحت بروز سرطان را بعد از تماس با دُز پایین تشعشعات ثابت نکرده است. تحقیقات اخیرا ارتباطی را بین سرطان و تصویربرداری پزشکی با استفاده از مدل بدون آستانه‌ی خطی (LNT) نشان می‌دهد. در LNT‌، تأثیرات مؤثر سرطانی به خاطر تشعشعات با دُز بالا در رادیولوژی به سادگی در خطی مستقیم به سوی دُزهای پایین قرار گرفته و درجه‌بندی می‌شود. در واقع مدل LNT بر این باور است که هیچ دُزی از تشعشعات، هرچقدر هم کم، نمی‌تواند ایمن باشد.

اگرچه دُز بالای تشعشعات را به عنوان عامل سرطانی می‌شناسند، اما تاکنون هیچ اطلاعاتی به صراحت بروز سرطان را بعد از تماس با دُز پایین تشعشعات ثابت نکرده است.
تحقیقات اخیرا ارتباطی را بین سرطان و تصویربرداری پزشکی با استفاده از مدل بدون آستانه‌ی خطی (LNT) نشان می‌دهد. در LNT‌، تأثیرات مؤثر سرطانی به خاطر تشعشعات با دُز بالا در رادیولوژی به سادگی در خطی مستقیم به سوی دُزهای پایین قرار گرفته و درجه‌بندی می‌شود. در واقع مدل LNT بر این باور است که هیچ دُزی از تشعشعات، هرچقدر هم کم، نمی‌تواند ایمن باشد.
اما با این‌که LNT با استفاده از تنظیم‌گرهایی در سرتاسر جهان به کار می‌رود، این مدل، از اعتبار و مطلوبیت معلوم و مشخصی برای تثبیت خطرات سرطان برخوردار نیست. بر‌خلاف مدل LNT، شواهد جالبی نشان می‌دهد که بدن انسان قابلیت خود را برای ترمیم آسیب‌های ناشی از تشعشعات با دُز پایین در رادیولوژی تغییر می‌دهد. برای مثال میزان تغییری که به خاطر تشعشعات با دُز پایین در محیط رخ می‌دهد حدود ۲.۵ میلیون بار کمتر از میزان تغییرات خودانگیخته‌ی بدن است. بنابراین با این‌که مدل LNT مدلی درست بوده، اما افزایش مختصری در این تغییرات که به خاطر تشعشعاتی با دُز پایین و نیز تصویربرداری پزشکی رخ می‌دهد، نمی‌تواند بر سیستم دفاعی بدن غلبه کند.
اخیرا طی تحقیقاتی مشخص شد که افزایش خطرات احتمالی سرطان به خاطر تشعشعاتی با دُز پایین با سی‌تی اسکن اطفال ارتباط‌هایی دارد. اما این نوع سرطان‌ها بیشتر به خاطر بیماری‌های پزشکی است که به سی‌تی اسکن‌های بیشتر می‌‌انجامد و هیچ ربطی به تماس با تشعشعات ندارد.
 (منبع: webmd)

جالب ترین عکس های رادیولوژی تاریخ پزشکی+عکس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ