آیا سلول‌های بنیادی می‌توانند مقامت دارویی بیماری سل را درمان کنند؟

maryam01
تحقیقات جدید نشان می‌دهد سلول‌های بنیادی مغز استخوان را می‌توان برای درمان مقاومت دارویی بیماری سل استفاده کرد. در مرحله‌ی اولیه، این مسئله در بین ۳۰ بیمار ۲۱ تا ۶۵ ساله با مقاومت‌های چندگانه‌ی دارویی بیماری سل و یا حتی مقاومت تک‌دارویی بسیار خطرناک بیماری سل مورد ارزیابی قرار گرفت. محققان در این تحقیق با استفاده از درمان‌های آنتی‌بیوتیکی استاندارد سل و ترکیب ۱۰ میلیون سلول بنیادی مغز استخوان آنها آزمایش را انجام دادند. بعد از ۱۸ ماه، در مقایسه با ۵ بیمار که در گروه استاندارد قرار داشتند، ۱۶ بیمار با سلول‌های بنیادی مغز استخوان درمان شده بودند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد سلول‌های بنیادی مغز استخوان را می‌توان برای درمان مقاومت دارویی بیماری سل استفاده کرد. در مرحله‌ی اولیه، این مسئله در بین ۳۰ بیمار ۲۱ تا ۶۵ ساله با مقاومت‌های چندگانه‌ی دارویی بیماری سل و یا حتی مقاومت تک‌دارویی بسیار خطرناک بیماری سل مورد ارزیابی قرار گرفت. محققان در این تحقیق با استفاده از درمان‌های آنتی‌بیوتیکی استاندارد سل و ترکیب ۱۰ میلیون سلول بنیادی مغز استخوان آنها آزمایش را انجام دادند.
بعد از ۱۸ ماه، در مقایسه با ۵ بیمار که در گروه استاندارد قرار داشتند، ۱۶ بیمار با سلول‌های بنیادی مغز استخوان درمان شده بودند. عوارض جانبی شایع در گروهی مربوط به سلول‌های بنیادی، کلسترول بالا (۱۴ بیمار)، حالت تهوع (۱۱ بیمار) و لمفوسیت (کمبود گلبول‌های سفید خون) و یا اسهال (۱۹ بیمار) گزارش شد.
تحقیقات نشان می‌دهد که هیچ عوارض جدی‌ دیده نشده است. درمان رایج و مرسوم برای مقاومت‌های چندگانه‌ دارویی بیماری سل با استفاده از ترکیب آنتی‌بیوتیک‌هایی انجام می‌شود که می‌تواند عوارض جانبی مضر و مخربی در بیماران به همراه داشته باشد. 
محققان می‌گویند که در تحقیقات جدید از سلول‌های استرومال استخوان شخص استفاده کرده‌اند که بسیار مطمئن و ایمن بوده و می‌توان با کمک آن بر واکنش‌های التهابی شدید بدن غلبه کرده و آسیب‌هایی را که به خاطر التهاب به بافت‌های ریه وارد می‌شود ترمیم کرد و این باعث افزایش آمار درمان بیماری می‌شود. البته برای تأیید این مسئله هنوز باید آزمایش‌های بیشتری انجام شود.
سازمان سلامت جهان در آخرین گزارش خود اعلام کرده که حدود ۴۵۰۰۰۰ نفر در اروپای شرقی، آسیا و آفریقای جنوبی دارای مقاومت چندگانه‌ی دارویی بیماری سل هستند و درمان‌های فعلی بر روی نیمی از آنها هیچ نتیجه‌ای نداشته است.
(منبع: webmd)

راه‌هایی برای پیشگیری از بروز بیماری سل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ