چرا نوجوانان حامل باکتری مننژیت هستند؟

maryam01
اخیرا محققان دانشگاه یورک طی تحقیقاتی دریافته‌اند که چرا نوجوانان و جوانان بیشتر در معرض خطر مننژیت و سپتیسمی هستند.

اخیرا محققان دانشگاه یورک طی تحقیقاتی دریافته‌اند که چرا نوجوانان و جوانان بیشتر در معرض خطر مننژیت و سپتیسمی هستند.
باکتری‌ای به نام N.meningitidis عامل اصلی منژیت و سپتسمی بوده و عامل بیماری‌های عفونی در بین نوجوانان و جوانان محسوب می‌شود. در شرایطی که کاملا بارز و مشخص است که این باکتری‌ها به تعداد زیاد در مجاری بالایی تنفسی در نوجوانان یافت می‌شود، اما دلایل بروز آن هنوز ناشناخته است.
دکتر جیمز مویر از بخش زیست‌شناسی دانشگاه یورک می‌گوید: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که این باکتری می‌تواند از طریق متابولیسم اسید پروپیونیکِ اسیدهای چرب کوچک، فعالیت خودش را کامل کند. در واقع اسید پروپیونیک توسط باکتری‌های ناهوازی تولید می‌شوند و در نوجوانان شیوع پیدا می‌کنند. باکتری‌های ناهوازی برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز ندارند.
او در ادامه افزود: ما در تحقیقات‌مان، مسیر متابولیسمی این فرآیند را شناسایی کردیم و پی بردیم که بین باکتری N.meningitidis و اسید پروپیونیک که باکتری‌های ناهوازی Porphyromonas و fusobacterium را تولید می‌کند ارتباطی وجود دارد. این باکتری‌های ناهوازی با بالا رفتن سن خصوصا در نوجوانان بیشتر تولید می‌شود. باید گفت که افزایش میزان ناقل بودن در نوجوانان اغلب ناشی از روابط اجتماعی متقابل زیاد و برخوردها در این سن و سال است.
(منبع: medicinenet)

مننژیت‌ در دوران کودکی باعث افت تحصیلی می‌شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ