درمان تجربی؛ امیدی برای مقابله با سرطان خون در بزرگسالان

maryam01
درمان‌های تجربی که به لحاظ ژنتیکی باعث ایجاد تغییرات جزئی در سیستم ایمنی بدن می‌شود می‌تواند به نحو موثری با نوعی از سرطان خون در بزرگسالان که معمولا بسیار جدی و وخیم است مبارزه کند. محققان دریافته‌اند که در بین ۱۶ بیماری که سرطان خون لنفوبلاستی حاد سلول B داشتند (ALL)، حدود ۸۸ درصد از آنها بعد از آنکه در سیستم ایمنی‌شان، تغییرات ژنتیکی اعمال شد، وارد مرحله‌ی بهبودی شدند. دانشمندان معتقدند که این پدیده، اصلا اتفاقی نبوده و کاملاً معتبر است. ALL در واقع سرطان خون و مغز استخوان است که سریعا پیشروی می‌کند. نخستین درمان استاندارد، استفاده از داروهای شیمی‌درمانی در سه مرحله‌ی مجزا بود و در بسیاری از بیماران توانست باعث غلبه بر علائم سرطان شود. متاسفانه All سلول B معمولا عود می‌کند.

درمان‌های تجربی که به لحاظ ژنتیکی باعث ایجاد تغییرات جزئی در سیستم ایمنی بدن می‌شود می‌تواند به نحو موثری با نوعی از سرطان خون در بزرگسالان که معمولا بسیار جدی و وخیم است مبارزه کند.
محققان دریافته‌اند که در بین ۱۶ بیماری که سرطان خون لنفوبلاستی حاد سلول B داشتند (ALL)، حدود ۸۸ درصد از آنها بعد از آنکه در سیستم ایمنی‌شان، تغییرات ژنتیکی اعمال شد، وارد مرحله‌ی بهبودی شدند. دانشمندان معتقدند که این پدیده، اصلا اتفاقی نبوده و کاملاً معتبر است.
ALL در واقع سرطان خون و مغز استخوان است که سریعا پیشروی می‌کند. نخستین درمان استاندارد، استفاده از داروهای شیمی‌درمانی در سه مرحله‌ی مجزا بود و در بسیاری از بیماران توانست باعث غلبه بر علائم سرطان شود. متاسفانه All سلول B معمولا عود می‌کند. در آن مرحله، تنها امید برای زنده ماندن در طولانی مدت، استفاده از مرحله‌ی جدیدی از داروهای شیمی‌درمانی است و بعد از استفاده از پیوند مغز استخوان است که می‌تواند سرطان را از بین ببرد. اما معمولا وقتی سرطان دوباره عود می‌کند، نسبت به بسیاری از داروهای شیمی‌درمانی مقاومت خواهد داشت. درمان‌های آزمایشی با استفاده از روش‌های متفاوتی انجام شده و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده تا بر روی پروتئین‌های خاصی از سلول‌های ALL فعالیت کند. در این شرایط پزشکان با استفاده از خون بیمار، سلول‌های T سیستم ایمنی او را گرفته و بعد به لحاظ ژنتیکی بر روی آنها تغییراتی اعمال کرده تا بتوانند نوعی پذیرنده یا ریسپتور را فعال کند که می‌تواند سلول‌های T را قادر ‌سازد تا سلول‌های ALL را شناسایی کرده و از بین ببرد.
درمان با کمک سلول T دارای عوارض جانبی از جمله تب مداوم، افت فشار خون و تنفس دشوار است. البته هنوز چندان مشخص نیست که آیا می‌توان از این روش درمانی برای درمان انواع دیگر سرطان‌ها هم استفاده کرد یا نه.
(منبع: medicinenet)

آووکادو، اسلحه‌ای کارا برای مبارزه با سرطان خون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ