تاثیر خواب مناسب بر بهبود اسکیزوفرنی

maryam01
مشکلات مرتبط با خواب و اسکیزوفرنی ممکن است ریشه‌های مشترکی داشته باشند. این مسئله امید به بهبود این اختلال روانی با غلبه بر بی‌خوابی را افزایش داده است.

مشکلات مرتبط با خواب و اسکیزوفرنی ممکن است ریشه‌های مشترکی داشته باشند. این مسئله امید به بهبود این اختلال روانی با غلبه بر بی‌خوابی را افزایش داده است.
محققان با بررسی خواب و ساعت زیستی افراد دچار اسکیزوفرنی متوجه شدند که این بیماران نسبت به افراد سالم از مشکلات مرتبط با خواب بسیار بیشتری رنج می‌برند. نتیجه‌ی این تحقیق همراه با دیگر تحقیقات انجام گرفته در زمینه‌ی ارتباط ژن مرتبط با اسکیزوفرنی و چرخه‌ی خواب و بیداری در موش‌ها نشان می‌دهد که خواب و اسکیزوفرنی بیش از آنچه که قبلاً تصور می‌شد با یکدیگر مرتبط هستند.
حدود 80 درصد بیماران اسکیزوفرنی به مشکلات مرتبط با خواب دچار هستند، از این رو متخصصان بالینی از مدت‌ها پیش می‌دانستند که اسکیزوفرنی و اختلال خواب با یک‌دیگر ارتباط دارند. با این حال معمولاً بر این اساس که این مشکلات ناشی از عوارض داروها یا نتیجه‌ی انزوا بیماران است، از آن‌ها چشم‌پوشی می‌شد.
برای بررسی سیستامیک ساعت زیستی بیماران دچار اسکیزوفرنی، عصب‌پژوه «راسل فاستر» از دانشگاه آکسفورد و همکارانش از 20 فرد مبتلا به اسکیزوفرنی خواستند تا برای 6 هفته از ساعت‌هایی استفاده کنند که حرکات آن‌ها را شناسایی می‌کنند. به کمک اطلاعات به دست آمده از ساعت‌ها می توان خواب یا بیدار بودن فرد را تشخیص داد.
این بیماران همچنین یک پرسشنامه را نیز پر کرده و اطلاعات مربوط به خواب خود را هر روز ثبت نمودند. همه‌ی این 20 بیمار از دارو برای کنترل علائم بیماری استفاده کرده و در 3 ماهه گذشته شرایط پایداری داشتند. در پایان از بیماران نمونه‌ی ادرار 48 ساعت گرفته شد تا ملاتونین (هورمون کنترل کننده‌ی خواب) آن‌ها بررسی شود.
برای مقایسه، محققان از 21 نفر که دارای سلامت روانی اما بی‌کار بودند خواستند همان ساعت‌ها را به کار گیرند. به این دلیل از افراد بی‌کار استفاده شد که تمامی بیماران دچار اسکیزوفرنی نیز بی‌کار بودند و الگوی خواب افراد شاغل به سبب لزوم حاضر شدن در ساعت مقرر در محل کار متفاوت خواهد بود.
نتیجه‌ی مقایسه بین افراد دو گروه مشخص کرد که ساعت خواب افراد بی‌کار تقریباً منظم بود و تمامی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی دچار مشکل خواب بودند. وقفه‌های خواب گروه اسکیزوفرنی از الگوی واحدی پیروی نمی‌کرد. ترشح ملاتونین برخی از این افراد نسبت به افراد سالم با چندین ساعت تأخیر انجام شده و این بیماران دیرهنگام به خواب رفته و دیر بیدار شدند. ساعت زیستی برخی دیگر با گذر زمان تغییر کرده و آنان هر روز دیرتر و دیرتر بیدار شدند، که این نتایج با نتایج افراد بی‌کار اما سالم یکی نبود.
(منبع: mayoclinic)

کاهش احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی با روغن ماهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
رضا

رضا

1397-01-21 - 12:53 پاسخ

قطع ارتباط ذهن و دل (فرهنگ اسکیزوفرنیک ) ... و بشر معاصر سعی می کند که رابطه بین ذهن و دل را بکلی قطع نماید. و به اصطلاع امور عقلی را از امور احساسی بکلی جدا سازد و بقول معروف امور مادی را از امور روحی و عاطفی منزه کند و بدینگونه عملاً فرهنگ اسکیزوفرنیک را بنیاد نهاده است و هویت انسانی را دو شقه کرده است و غرابز و امور عاطفی را بحال خود وانهاده که بشر را بسوی انواع امراض روانی و عاطفی و غریزی می کشاند و .. ... ذهن بدون ارتباط با دل به تدریج از عقلانیت ساقط می شود و مجنون می گردد و دل بدون ارتباط با ذهن نیز هوسباز و دمدمی مزاج و وسواسی و فاحشه می شود. .... استاد علی اکبر خانجانی