عواملی که احتمال ابتلا به ام‌اس را افزایش می‌دهند؟

maryam01
اِم‌اِس یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن به اشتباه به سیستم مرکزی عصبی حمله می‌کند. برخی عوامل باعث افزایش احتمال ابتلا به این بیماری می‌شوند: 1- جنسیت بیماری ام‌اس بیشتر خانم‌ها را هدف قرار می‌دهد. سابقاً تصور بر این بود که نسبت ام‌اس در خانم‌ها دو برابر آقایان است، اما چند تحقیق جدید نشان می‌دهند که این نسبت 4 به 1 است. گرچه این بیماری در خانم‌ها شایع‌تر است، اما شدت آن در آقایان بیشتر است. 2- محل سکونت افرادی که در نزدیکی قطب‌های زمین (مانند استرالیا، نیوزیلند، کانادا و ایسلند) زندگی می‌کنند نسبت به آنانی که محل سکونتشان به خط استوا نزدیک‌تر است، بیشتر در معرض ابتلا به ام‌اس هستند. محققان معتقدند این مسئله با ویتامین D مرتبط است. 3- تغییر محل سکونت در دوران کودکی اگر در زیر 15 سالگی محل زندگی خود را تغییر داده باشید، احتمال ابتلا به ام‌اس نسبت به محل جدید سکونت تغییر خواهد کرد.

اِم‌اِس یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن به اشتباه به سیستم مرکزی عصبی حمله می‌کند. برخی عوامل باعث افزایش احتمال ابتلا به این بیماری می‌شوند:
1- جنسیت
بیماری ام‌اس بیشتر خانم‌ها را هدف قرار می‌دهد. سابقاً تصور بر این بود که نسبت ام‌اس در خانم‌ها دو برابر آقایان است، اما چند تحقیق جدید نشان می‌دهند که این نسبت 4 به 1 است. گرچه این بیماری در خانم‌ها شایع‌تر است، اما شدت آن در آقایان بیشتر است.
2- محل سکونت
افرادی که در نزدیکی قطب‌های زمین (مانند استرالیا، نیوزیلند، کانادا و ایسلند) زندگی می‌کنند نسبت به آنانی که محل سکونتشان به خط استوا نزدیک‌تر است، بیشتر در معرض ابتلا به ام‌اس هستند. محققان معتقدند این مسئله با ویتامین D مرتبط است.
3- تغییر محل سکونت در دوران کودکی
اگر در زیر 15 سالگی محل زندگی خود را تغییر داده باشید، احتمال ابتلا به ام‌اس نسبت به محل جدید سکونت تغییر خواهد کرد.
4- تاریخ تولد
شاید به نظر عجیب برسد، اما محققان فنلاندی به این نتیجه رسیده‌اند که کودکان متولد بهار بیشتر در خطر ابتلا به ام‌اس هستند. دلیل این امر می‌تواند به بارداری مادر در زمستان و کمبود ویتامین D او در دوران بارداری مرتبط باشد.
5- نژاد
بیماری ام‌اس در سفید‌پوستان، خصوصاً افراد که دارای اجداد اروپایی هستند، شایع‌تر است.
6- استعمال دخانیات
همه از مضرات سیگار و افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه ناشی از استعمال دخانیات مطلع هستیم. اما بهتر است بدانید، افرادی که سیگار می‌کشند یا سابقاً سیگار می‌کشیدند بیشتر به ام‌اس مبتلا می‌شوند. با اینکه نمی‌توان گذشته را تغییر داد، اما هیچ‌وقت برای ترک سیگار دیر نیست. بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، پیشرفت بیماری ام‌اس در افرادی که سیگار می‌کشند سریع‌تر است.
7- سن
افراد در هر سنی می‌توانند دچار ام‌اس می‌شوند؛ اما احتمال بروز بیماری در بین 20 تا 50 سالگی بیشتر است.
8- سابقه‌ی ابتلا به مونو نوکلئوز عفونی
در مورد تأثیر جرم‌ها در بیماری ام‌اس تحقیقات زیادی انجام شده است، اما اطلاعات بدست آمده متناقض هستند. با این حال، تعداد تحقیقاتی که نشان می‌دهند ویروس «اپشتین بار» (عامل بیماری مونو نوکلئوز عفونی) از عوامل بیماری ام‌اس است، رو به افزایش است.
9- وجود یک بیماری خود ایمنی دیگر
احتمال اینکه فرد مبتلا به یک بیماری خود ایمنی، به یک بیماری دیگر از این نوع دچار شود وجود دارد. برای مثال اگر به بیماری التهابی روده یا دیابت نوع 1 مبتلا هستید، احتمال اینکه به ام‌اس نیز مبتلا شوید کمی بیشتر است.
10- شجره‌نامه شما
ژن‌هایی که به ارث می‌برید نیز به اندازه‌ی عوامل محیطی در احتمال ابتلا به بیماری ام‌اس تأثیر دارند. در صورتی که یکی از والدین به بیماری ام‌اس مبتلا باشند، احتمال ابتلا کودکان این افراد به ام‌اس بین 5 تا 10 درصد خواهد بود.
(منبع: webmd)

ام اس؛ در کمین دختران زیبا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ