رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به نقرس

maryam01
نقرس یک التهاب دردناک مفاصل است که به سبب انباشت کریستال‌های اسید اوریک به وجود می‌آید.

نقرس یک التهاب دردناک مفاصل است که به سبب انباشت کریستال‌های اسید اوریک به وجود می‌آید. شست پا رایج‌ترین محل به وجود آمدن نقرس است، اما مچ، زانو و دست هم می‌توانند به این بیماری دچار شوند.
یک حمله نقرس می‌تواند چند روز یا ماه ادامه داشته باشد. آقایان و افرادی که دارای اضافه وزن هستند بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند. مواد غذایی می‌توانند برای افرادی که به این بیماری مستعد هستند نقش مهمی داشته باشند. برای مقابله با نقرس از مصرف مواد غذایی زیر خودداری کنید.
گوش‌ماهی
در زمان حملات نقرس مصرف غذاهای دریایی و گوشت را محدود کنید. این غذاهای حیوانی حاوی مقدار زیادی پورین هستند که بدن شما آن را به اسید اوریک تجزیه می‌کند.
شاه‌ماهی
گرچه افراد مبتلا به نقرس می‌توانند بعضی مواد غذایی را گهگاه مصرف کنند، اما از مصرف برخی غذاها باید کاملاً صرف نظر کرد. شاه‌ماهی، ماهی تن و ماهی کولی از این دسته بوده و از طرف دیگر میگو، خرچنگ و مارماهی نسبتاً بی‌خطر هستند.
گوشت قرمز
همه‌ی انواع گوشت دارای پورین یکسانی نیستند. عموماً گوشت سفید بهتر از گوشت قرمز است، اما مصرف برخی از گوشت‌های قرمز به مقدار کم ضرر چندانی به همراه نخواهد داشت.
بوقلمون
غاز و بوقلمون نسبت به دیگر مواد غذایی دارای پورین بیشتری هستند. بنابراین مصرف گوشت آن‌ها را قطع کنید.
علاوه بر موارد یاد شده، بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند، جگر و زردچوبه نیز خودداری نموده و به جای آن‌ها از لبنیات کم‌چرب، کربوهیدرات‌های پیچیده، قهوه و میوه‌، به خصوص مرکبات استفاده کنید. همچنین نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید.
(منبع: webmd)

احتمال ابتلای خانم‌ها به نقرس با مصرف نوشابه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ