نکات مهم در مورد بارداری پس از سقط جنین

maryam01
سقط جنین از لحاظ جسمی و روحی تجربه‌ای ناخوشایندی است، با این وجود برخی به سبب مسائل پزشکی ناگزیر به سقط جنین هستند.

سقط جنین از لحاظ جسمی و روحی تجربه‌ای ناخوشایندی است، با این وجود برخی به سبب مسائل پزشکی ناگزیر به سقطجنین هستند. آنانی که تصمیم دارند پس از سقط جنین مجدداً باردار شوند باید برنامه‌ریزی کرده و برخی اقدامات احتیاطی را به کار ببندند.
۱- سقط جنین برای باروری مشکلی ایجاد نمی‌کند
در صورتی که سقط توسط یک متخصص و تحت شرایط صحیحی انجام شود معمولاً عملی بی‌خطر است و به هیچ وجه قابلیت باروری فرد را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. فقط زمانی نیاز به نگرانی است که عمل موجب آسیب‌دیدگی اندام‌های تناسلی مانند تخم‌دان‌ها و لوله‌های فالوپ شود.
۲- تکرار چندباره‌ی سقط جنین می‌تواند موجب تضعیف یا کارکرد نامناسب دهانه‌ی رحم شود
پاک‌سازی رحم در عمل سقط جنین می‌تواند موجب ایجاد اسکار در دهانه یا داخل رحم شود. علاوه بر این، تکرار چندباره‌ی هر عملی که نیازمند باز شدن دهانه رحم است، می‌تواند باعث تضعیف آن گردد. برای بسته نگاه داشتن دهانه‌ی رحم می‌توان از بخیه استفاده کرد، تا امنیت جنین در رحم تأمین شود.
۳- باردار شدن با فاصله‌ی کمی از سقط می‌تواند خطرناک باشد
متخصصان معتقد هستند که بارداری در فاصله‌ی کمتر از ۳ ماه از سقط جنین می‌تواند مضر باشد. به طور کلی توصیه می‌شود برای باردار شدن پس از سقط حداقل ۶ ماه صبر کنید.
۴- استفاده از شیوه‌های ضدبارداری پس از سقط ضروری است
حتی در صورتی که پس از سقط جنین دچار خون‌ریزی می‌شوید یا پریود نمی‌شوید، بدن شما همچنان تخمک‌گذاری می‌کند. این بدان معنا است که پس از سقط نیز می‌توانید باردار شوید. بارداری ناخواسته در زمان کوتاهی پس از سقط می‌تواند مجدداً منجر به سقط شود، خصوصاً در صورتی که از لحاظ روانی برای بارداری آماده نباشید.
۵- برای برنامه‌ریزی جهت بارداری پس از سقط از یک متخصص کمک بگیرید
حتی در صورتی که پس از سقط مدت زمان زیادی صبر کردید تا رحم شما التیام یابد، همچنان نیاز دارید پیش از  برنامه‌ریزی برای بارداری به پزشک خود مراجعه کنید. برخی از آزمایش‌های تشخیصی می‌توانند در مورد سلامت رحم برای تغذیه جنین و شرایط شما جهت بارداری به شما کمک کنند.
(منبع: mayoclinic)

باید ها و نباید های سقط جنین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ