دکتر سید کاظم ملکوتی: داروهای خواب آور باعث مرگ هم می شود

رزیتا اشتری
مراقب باشید با داروهای خواب آور، خواب به خواب نشوید.داروهای خواب آور اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرند، ممکن است در نهایت باعث مرگ فرد شود.

 الو دکتر-داروهای خواب آور اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرند، ممکن است در نهایت باعث مرگ فرد شود. به گزارش الو دکتر، دکتر سید کاظم ملکوتی روان پزشک به باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: مصرف این داروها باعث پوشیده شدن و نهفته شدن بیماری های موجود در بدن فرد می شود و امکان مصرف داروهای دیگر خواب آور نیز در فرد افزایش پیدا می کند. مصرف دوز بالای این دسته از داروها می تواند به از دست رفتن هوشیاری و حتی مرگ بی انجامد. مصرف بیش از حد این داروها در فرد وابستگی روانی و جسمانی نیز ایجاد می کند.وابستگی بعد از مصرف قرص های خواب آور در طی دو الی سه ماه از عوارض این قرصهای خواب آور است .

همچنین اختلال در حافظه به خصوص در سالمندان نیز از ضرر های بارز مصرف این داروها محسوب می شود و استفاده بیش از حد از این مواد باعث اختلال در تعادل و در نهایت شکستگی دست و پا و ناحیه لگن می شود .
داروهای آرام بخش، باعث خواب می شود، اما فرد بسرعت به آنها عادت می کند و پس از مدتی با برهم زدن چرخه بیداری و خواب، بی خوابی دوباره باز می گردد؛ البته «بنزودیازپین ها» و گاهی اوقات، ضدافسردگی ها با مقدار کم، می تواند بخوبی بی خوابی نیمه شب به بعد را درمان کند؛ ولی فراموش نکنید که داروی خواب آور هرچه که باشد، باید به مدت کوتاه و به شکل محدود و فقط برای چند روز تجویز شود تا فرد به آنها خو نگیرد و به تدریج آن را ترک کند.

بهتر است بدانید که بسیاری از کارشناسان معتقدند قرص های خواب آور باید به عنوان آخرین علاج مصرف شود و نباید بیش از چند هفته مورد استفاده قرار گیرد  .

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ